کودکان و ترس از آمپول

بيشتر بچه ها بطور طبيعي از آمپول زدن وحشت دارند، ولي بدبختانه بيشترين آمپول ها درست درهمين سنين نصيب آدم مي شوند. هر بچه يي به طور معمول تا روزي که دومين شمع روي کيک تولدش قرار گيرد، بايد چيزي حدود بيست آمپول بزند و تازه اين در صورتي است که به مشکلاتي مثل آلرژي،
يکشنبه، 29 آبان 1390
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کودکان و ترس از آمپول

کودکان و ترس از آمپول
کودکان و ترس از آمپول


 

نويسنده:طاهره کريمي




 
بيشتر بچه ها بطور طبيعي از آمپول زدن وحشت دارند، ولي بدبختانه بيشترين آمپول ها درست درهمين سنين نصيب آدم مي شوند. هر بچه يي به طور معمول تا روزي که دومين شمع روي کيک تولدش قرار گيرد، بايد چيزي حدود بيست آمپول بزند و تازه اين در صورتي است که به مشکلاتي مثل آلرژي، آسم يا ديابت که تزريقات بيشتري لازم دارند مبتلا نباشد. در اين ميان، کمتر پدر و مادري اين شانس را دارند که فررزندشان درد آمپول را فقط با کمي نق و نوق تحمل کند. خيلي از بچه ها آن قدر از آمپول مي ترسند که به محض ديدن سوزن، کاملاً آشفته و عصبي مي شوند و به هيچ وجه اجازه نمي دهند که آنها را روي تخت تزريقات بخوابانيد با وجود اين، حتي در اين موارد هم مي توانيد با آگاهي از شرايط کودک تان و آشنايي با چند نکته ي کاربردي، هم ترس و اضطراب کودک تان را از آمپول کاهش دهيد، هم خودتان کمتر حرص و جوش بخوريد.

آماده کردن شيرخواران براي آمپول زدن
 

مهم ترين کاري که هنگام آمپول زدن به شيرخوار از دست شما برمي آيد، حفظ خونسردي و آرامش تان است. درست است که بچه هاي کوچک نمي توانند صحبت کنند، اما ترس و اضطراب دروني شما را از چهره تان احساس مي کنند و اين اضطراب به راحتي به آنها منتقل مي شود. بنابراين بهتر است قبل از هرکاري، ترس خودتان را از آمپول مخفي کنيد. براي اين کار چند نفس عميق بکشيد و کمي عضلات تان را شل کنيد.
کودک با ديدن آرامش در چهره ي شما، تا حد زيادي آرامش مي گيرد. ولي براي اينکه باز هم او را آرامتر کنيد، مي توانيد از توصيه هاي زير کمک بگيريد:
يکي از اسباب بازي هاي مورد علاقه ي فرزندتان را همراه بيارويد. حتي پتوي مورد علاقه ي او هم مي تواند به طرزي باورنکردني آرامش بخش باشد.
فرزندتان را در آغوش بگيريد و با او صحبت کنيد. در آغوش گرفتن موجب آرامش کودک مي شود و در همان حال، صداي شما کمک مي کند احساس امنيت بيشتري داشته باشد. شما مي توانيد آوازي آشنا و دوست داشتني برايش بخوانيد يا کلمات آرامش بخش در گوشش زمزمه کنيد.
پستانک يا شيشه ي شير هم مي تواند به آرامش کودک شما کمک کند.

آماده کردن بچه هاي بزرگ تر براي آمپول زدن
 

آمپول زدن درد دارد. بنابراين بچه ها حق دارند که فکر کنند آمپول براي شان ضرر دارد يا اينکه براي تنبيه کردن شان استفاده مي شود. اما بالاخره اين بچه ها بزرگ تر مي شوند و آن وقت شما مي توانيد براي آنها توضيح دهيد که آمپول چگونه مي تواند از آنها مراقبت و محافظت کند. به عنوان مثال مي توانيد بگوييد که برخي از داروهاي خاص بايد تنها از راه آمپول وارد بدن شان شود و قرص و شربت اثري ندارند.
نکته ي مهم ديگر اين است که هيچ گاه نبايد به فرزندتان اجازه دهيد راه هايي را که براي فرار از آمپول زدن در نظر دارد، به شما تحميل کند. علاوه براين، بهتر است با فرزندتان صادق باشيد و به او بگوييد که دريافت سوزن احتمالاً مقداري درد خواهد داشت، اما مي توانيد اين درد را با چيزي مثل نيش پشه مقايسه کنيد و بگوييد که تنها براي چند ثانيه طول خواهد کشيد.
بررسي ها نشان داده اند که بچه هايي که مي دانند قرار است به آنها آمپول بزنند، هنگام آمپول زدن نسبت به سايرين، رفتار بهتري از خود نشان مي دهند. البته لازم نيست از يک هفته قبل اين مژده را به فرزندتان بدهيد که قرار است آمپول بزند! در واقع گفتن اين خبر از چند روز قبل، ممکن است موجب شود فرزندتان به صورت وسواسي درباره ي آن نگران شود. بنابراين بهتراست براي گفتن و توضيح دادن اين نکته تا روز ويزيت پزشک صبر کنيد. شما حتي مي توانيد اين موضوع را داخل مطب پزشک و قبل از ويزيت، براي فرزندتان توجيه کنيد. ولي مراقب باشيد که اگر به فرزندتان قول دروغ بدهيد که در طي ويزيت قرار نيست به او آمپول بزنند، فقط دردسر خودتان را بيشتر کرده ايد و ممکن است با ناسازگاري شديد او مواجه شويد و به جاي دادن قول هاي بي مورد، بهتر است بگوييد خبر نداريد که آيا قرار است پزشک برايش آمپول تجويزکند يا نه.

آماده کردن خودتان براي آمپول زدن!
 

شنيدن صداي گريه ي فرزندتان در هنگام آمپول زدن قطعاً مساله ي خوشايندي نيست. در اين زمان سخت که در اتاق انتظار هستيد، مي توانيد با صداي بلند با اطرافيان تان حرف بزنيد يا با تلفن همراه تان صحبت کنيد.
درست قبل از تزريق آمپول مي توانيد از فرزندتان بخواهيد که: نفس عميقي بکشد و در هنگام تزريق، آن را به آرامي بيرون بدهد.
در هنگام ترريق، با صداي بلند بشمارد.
مي توانيد به او بگوييد که وقتي به عدد پنج برسد. آمپول زدن تمام شده است.
به موازات افزايش درد آمپول، دست هايش را محکم به هم فشار دهد.
توجه داشته باشيد که بيشتر بچه ها پس از آمپول زدن گريه مي کنند و اين طبيعي است. آنها از اين طريق به ناراحتي ناشي از آمپول زدن واکنش نشان مي دهند، بنابراين رفتاري از خودتان نشان ندهيد که فرزندتان درباره ي گريه کردن احساس بدي داشته باشد. بهتر است پس از تزريق، فرزندتان را تشويق کنيد و به او بگوييد که واقعاً کار خوبي انجام داده است. حتي مي توانيد براي رفتار خويش نزد پزشک، برايش جايزه بخريد.

برخورد با عوارض جانبي
 

برخي از آمپول ها، به ويژه واکسن ها ممکن است برخي عوارض جانبي موقتي مثل تب خفيف يا درد در بازو را به همراه داشته باشند. براي اينکه اين عوارض به حداقل برسد، مي توانيد قبل يا بعد از تزريق به کودک استامينوفن بدهيد. البته اگر طرز صحيح مصرف استامينوفن را نمي دانيد، حتماً از پزشک بپرسيد. همچنين مي توانيد براي کاهش التهاب و تورم محل تزريق، از يک کيسه ي يخ استفاده کنيد.
توجه داشته باشيد که پس از تزريق، در صورتي که احتمال مي دهيد مشکلي جدي پيش آمده يا پيش خواهد آمد، بايد هرچه سريع تر با پزشک يا حتي در صورت لزوم با اورژانس تماس بگيريد.
منبع:نشريه 7 روز زندگي، شماره 97.



 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.