بزک نشدنی، سلسله گزارش های فساد پهلوی ها (2)

پهلوی ها و مواد مخدر، از قاچاق تا مصرف

از جمله فسادهای چشمگیر رژیم پهلوی قاچاق مواد مخدر در سراسر جهان بوده است بطوری که سران این رژیم از چهره های درجه یک مافیای بین المللی مواد مخدر در جهان شناخته می شدند
چهارشنبه، 15 بهمن 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پهلوی ها و مواد مخدر، از قاچاق تا مصرف
 پهلوی ها و مواد مخدی، از قاچاق تا مصرف

 







 

بزک نشدنی، سلسله گزارش های فساد پهلوی ها (2)

از جمله فسادهای چشمگیر رژیم پهلوی قاچاق مواد مخدر در سراسر جهان بوده است بطوری که سران این رژیم از چهره های درجه یک مافیای بین المللی مواد مخدر در جهان شناخته می شدند
این در حالی بود که هر از چندگاهی دستگاه های تبلیغاتی پهلوی با تبلیغات گسترده و کنفرانس های فراوان علیه قاچاق مواد مخدر و دستگیری عده ای قاچاقچی خرده پا، ژست مبارزه با مواد مخدر را به خود می گرفتند اما در عمل خود از بزرگان قاچاق مواد مخدر بودند.

ساواک: فرانسه والاحضرت اشرف را به خاطر قاچاق مواد مخدر ممنوع الورود کرده است!

در اسفند 1337 در سندی از ساواک در خصوص بازتاب قاچاق مواد مخدر در نشریات خارجی چنین آمده است:
«در محافل مطلع مطبوعاتی تهران شایع است كه شماره‌های اخیر مجله تایم كه به ایران ارسال شده تماماً از طرف سازمان اطلاعات و امنیت كشور سانسور و دو صفحه وسط آن بریده شده است‌..گفته میشود مندرجات این دو صفحه كه توسط یك مخبر آمریكایی تهیه شده بود مربوط به قاچاق مواد مخدره و باند قاچاقچیان هروئین و كوكائین در ایران بوده و والاحضرت اشرف پهلوی و اعلیحضرت همایون شاهنشاه و علیاحضرت ملكه مادر به ترتیب از گردانندگان باند فروشندگان مواد مذكور در خاورمیانه و ایران معرفی شده‌اند.
در این مجله ذكر شده والاحضرت اشرف پهلوی بعلت شناخته شدن در مسافرتهائی كه برای حمل مواد مخدره مینمایند از طرف پلیس كشورهای اروپایی تحت نظر میباشد كما اینكه والاحضرت اصولاً حق ورود بخاك فرانسه را ندارند زیرا در هر مسافرتی كه معظم لها مینمایند با استفاده از مصونیت خاندان سلطنتی مبادرت بحمل مقادیر زیادی مواد افیونی و هروئین به خاورمیانه می‌نمایند و حتی والاحضرت فاطمه پهلوی كه دارای شوهر آمریكایی هستند در آمریكا تحت مراقبت می‌باشند.»
 پهلوی ها و مواد مخدی، از قاچاق تا مصرف

وقتی بختیار مواد را بین دربار تقسیم می کند

در سند خیلی محرمانه دیگری از ساواک در سال 1338 اذعان شده است که اشرف پهلوی بزرگترین قاچاقچی مواد مخدر ایران بوده و آقای دکتر جهانشاه صالح وزیر اسبق بهداری نیز دستیار وی می باشد.
در این سند آمده است: «يكي از بازپرسان دادسراي تهران به طور خصوصي به يكي از دوستان خود اظهار داشته والاحضرت اشرف پهلوي بزرگترين باند قاچاقچيان ترياك و مواد مخدر در ايران را سرپرستي مي‌كنند و آقاي دكتر جهانشاه صالح وزير سابق بهداري نيز با مشاراليها همكاري و معاونت دارند و به همين جهت دستگاههاي قضايي و انتظامي قادر به تعقيب شديد قاچاقچيان و دستگيري مؤثرين آنها نمي‌باشند.
مهدنيا بازپرس سابق گمرك از قول يكي از قاچاقچيان معروف تهران اظهار داشته در هر ماه مقدار زيادي ترياك مرغوب تركيه و كردستان ايران براي تيمسار سرلشگر بختيار مي‌رسد و ايشان نيز مقداري از آن را به دربار شاهنشاهي و بعضي از رجال تسليم مي‌نمايند.»
 پهلوی ها و مواد مخدی، از قاچاق تا مصرف

واکنش قاطع! محمد رضا پهلوی درباره قاچاق مواد توسط اشرف: بگویید قاچاق نکند!

حسین فردوست رئیس دفتر ویژه اطلاعات محمدرضا پهلوی در جلد اول صفحه 237 کتاب ظهور و سقوط پهلوی در بخشی از خاطرات خود با عنوان «شیطانی به نام اشرف» به موضوع دخالت اشرف پهلوی در قاچاق موادمخدر در سطح ایران و اروپا اشاره می کند و می نویسد:
«اشرف قاچاقچی بین المللی بود و به طور مسجل عضو مافیای آمریکاست. او به هر کجا که می رفت در یکی از چمدان هایش هروئین حمل می کرد و کسی هم جرأت نمی کرد آن را بازرسی کند. این مسأله توسط بعضی از مأمورین به من گزارش شد و من نیز به محمدرضا اطلاع دادم که اشرف چنین کاری می کند. محمدرضا دستور داد که به او بگویید این کار را نکند. همین...»
در یکی دیگر از اسناد به جا مانده از ساواک در خصوص بازتاب خارجی قاچاق مواد مخدر توسط اشرف چنین آمده است: «مجله ساگاکه در نیویورک چاپ می شود و از مجلات نسبتاً مشهور آمریکاست و در سراسر آمریکا توزیع می گردد، مقاله ای تحت عنوان ثروتمندترین و مشهورترین فردی که قاچاق مواد مخدر می کند در 7 صفحه درج کرده است. تاریخ توزیع و انتشار مجله 10/9/52 می باشد و مخصوص ماه دسامبر 1972 است.
خلاصه مقاله عبارت از:
14 تن تریاک قاچاق از مرز افغانستان گرفته می شود ولی گزارشی به مقامات بین المللی نشده و کلیه مواد مخدری که از قاچاقجیان کرفته می شود به کاخ سعد آباد محل اقامت والاحضرت شاهدخت اشرف پهلوی برده می شود و بعد توسط معظم له بفروش می رسد... مواد مخدر توسط دیپلمات های ایران و فامیل سلطنت به دنیا حمل می شود در حالیکه اگر یک فرد عادی در ایران دو کیلو تریاک داشته باشد تیرباران می گردد. والا حضرت اشرف و فامیل سلطنت نه اینکه در کار قاچاق هستند بلکه خودشان نیز معتاد می باشند.»
 پهلوی ها و مواد مخدی، از قاچاق تا مصرف

وقتی کوچکترین برادر شاه نیز از قافله قاچاق مواد عقب نمی ماند

در یکی از اسناد به جامانده در خصوص قاچاق مواد مخدر (هروئین و کوکائین) توسط کوچکترین برادر شاه چنین ذکر شده است: «در پاره‌ای از محافل راجع به دخالت والاحضرت شاهپور حمیدرضا پهلوی در امر قاچاق مواد مخدر (هروئین و کوکائین) و حمل و نقل مواد مزبور به نقاط مختلف کشور هنگام مسافرت به شهرستان‌ها به عنوان شکار مطالبی به گوش رسیده و گفته می‌شود یکی از افسران ارتش (سرهنگ) هم در این مورد با ایشان همکاری نزدیک دارد و از جمله در مسافرت اخیر والاحضرت به ماکو به عنوان شکار مقداری هروئین و کوکائین وارده از کشور ترکیه توسط مشارالیه به تهران حمل گردیده است.»
 پهلوی ها و مواد مخدی، از قاچاق تا مصرف

معروف ترین هرویین در تهران «هرویین حمید رضا» است!

در یکی دیگر از اسناد ساواک ضمن اشاره به اینکه معروف‌ترين هروئين در تهران به نام هروئين حميدرضا مشهور است در خصوص قاچاق مواد مخدر و توزیع آن در ایران توسط حمیدرضا پهلوی چنین آمده است:
«يكي از قاچاقچيان مواد مخدره به‌طور خصوصي به وكيل خود اظهار داشته شاهپور حميدرضا با همكاري نعمت‌اله كلان كارمند شهرباني كه سمت رياست دفتر مشاراليه را دارد و تقي علوي‌كيا برادر تيمسار علوي‌كيا قائم مقام سابق سازمان امنيت كه در خيابان تخت‌جمشيد دفتري دارند و به كمك ايادي ديگر باندي براي قاچاق مواد مخدره تشكيل داده و توسط چند نفر از كارمندان و سهامداران شركت‌هاي هوايي مواد مخدره مخصوصاً‌ هروئين را از خارج از ايران وارد و در تهران و شهرستانها پخش مي‌كنند و در اين كار حسن عرب نيز همكاري نزديك دارد و اغلب شب‌‌ها در فرودگاه مهرآباد در دفتر شركت‌هاي هواپيمايي بالاخص ايران ايربا كارمندان نشسته است.
گوينده افزوده شاهپور حميدرضا براي پخش رقم بزرگ اين مواد شخصاً به‌عنوان شكار، مواد مذكور را از تهران به شهرستانها و از شهرستانها به تهران حمل مي نمايد و چند نفر از افسران و درجه‌داران نيروي هوايي نيز با مشاراليه همكاري مي‌كنند و مواد اوليه (ترياك) را نيز از شهرستانهاي (تبريز، رضائيه، شاپور، مشهد) براي مشاراليه به تهران حمل و تحت‌نظر وي پخش مي‌نمايند و در حال حاضر معروف‌ترين هروئين در تهران به نام هروئين حميدرضا مي‌باشد كه بين مصرف‌كنندگان و قاچاقچيان معروف است.»
 پهلوی ها و مواد مخدی، از قاچاق تا مصرف

ماجرای سفر خواهر شاه به خارج برای ترک مواد

خواهر ارشد محمد رضا پهلوی نیز در امر قاچاق مواد مخدر ورود داشته و خود نیز به مواد مخدر معتاد بوده است. در سندی از ساواک در خصوص وی آمده است:
«در پاره ای از محافل جست و گریخته شنیده می شود که چون والا حضرت شاهدخت شمس پهلوی معتاد به هروئین می باشند برای ترک آن به خارج از کشور مسافرت کرده اند.
در این محافل اضافه می شود که والا حضرت شمس در امر قاچاق هروئین هم دست داشته و یکی از علل استعفای آقای دکتر راجی وزیر سابق بهدای این امر بوده که مقداری هروئین قاچاق متعلق بمشارالیه را کشف و برای والا حضرت پرونده ای ساخته و شاهنشاه از این بابت تکدر خاطر حاص نموده و بدکتر راجی تکلیف استعفا فرموده اند.»
 پهلوی ها و مواد مخدی، از قاچاق تا مصرف

درباریان قاچاقچی

قاچاق مواد مخدر صرفا محدود به خاندان پهلوی نمی شده و وزرا و ارتشیان نیز در این امر دخیل بوده و اسناد زیادی از این فساد از آنان به جا مانده است.
در یکی از اسناد ساواک در خصوص قاچاق مواد مخدر از سوی سردار فاخر حكمت رئيس مجلس شوراي ملي آمده است:
«در مسافرت اخير آقاي سردار فاخر حكمت رئيس مجلس شوراي ملي به شيراز مشاراليه به اتفاق بدرالملوك حكمت همشيره‌ زاده‌اش به جمع‌آوري محصول مزارع ترياك املاك خود پرداخته و ترياكها در دو نوبت به وسيله اتومبيل مذكور و به همراهي آقاي سردار فاخر حكمت تا آخرين نقطه حوزه استحفاظي ژاندارمري شيراز حمل و در آنجا به گل‌مكاني قاچاق‌ فروش معروف تحويل گرديده و نامبرده نيز به همراهي بانو بدرالملوك حكمت كه داراي كارت شناسايي آقاي رئيس مجلس بود، ترياكها را به تهران حمل و تحويل حسين سيگاري و داودي قاچاق‌فروشان معروف نموده‌اند. توضيح آنكه پس از ورود ترياكهاي فوق به تهران بهاي ترياك به ميزان قابل ملاحظه‌اي تقليل يافته و 75 گرم آن از 2800 ريال به 1100 ريال تنزل نموده است.»

روایت فردوست از یکی قاچاق مواد توسط زوج درباری

حسین فردوست نیز در صفحه 265 کتاب خاطرات خود در خصوص قاچاق مواد مخدر توسط ارتشبد غلامعلی اویسی که سمت هایی چون وزیر کار و اموراجتماعی، فرماندهی نیروی زمینی ارتش، فرماندهی ژاندارمری کل کشور را در رژیم پهلوی عهده دار بود، کسی که مسئول کشتار مردم در 17 شهریور 1357 می باشد آورده است:
«اويسي از هيچ كاري براي بستن بار خود كوتاهي نكرد. زماني كه فرمانده ژاندارمري بود، سهم خود را از ترياك‌هاي وارده از افغانستان و تركيه بر مي‌داشت و زنش در كرمان تشكيلات سازماندهي فرم ترياك در خانه داشت. او ترياك‌هاي مكشوفه را نيز بلند مي‌كرد و مي‌فروخت. گاه روزنامه‌ها مي‌نوشتند كه مثلاً در زيرسازي يك تن ترياك كشف شده است. قاعدتاً بايد اين ترياك‌هاي مكشوفه به سازمان خاص در دادگستري تحويل مي‌شد، ولي اويسي آن را عوض مي‌كرد و به جايش ماده‌اي كه مخلوطي از چند گياه است تحويل مي‌داد كه رنگ و بوي ترياك داشت. بايد بگويم كه ترياك‌هاي موجود در دادگستري ترياك نبود و ... آن را همين مخلوط بود كه يك كيلوي آن يك ريال ارزش نداشت. اويسي از اين طريق طي چند سالي كه در ژاندارمري بود حداقل 5 ميليارد تومان دزديد و همه را دلار كرد و به خارج برد.»
در مقاله‌اي هم كه در مجله اشپيگل در شماره مورخ دوشنبه 13 مارس چاپ شده است به بررسي كشت، مبارزه و نقش شاه در قاچاق مواد مخدر اشاره شده است. در بخشي از اين مقاله آمده است:
«ايران از طرفي قاچاقچيان مواد مخدر را تعقيب مي‌كند و از طرف ديگر قانون منع خشخاش را لغو مي‌نمايد زيرا 12000 از كشتزارهاي خشخاش به خانواده سلطنتي تعلق دارد. متخصصين كشف مواد مخدره سازمان ملل متحد اعلام داشته‌اندكه ايران بر خلاف ساير ممالك مواد مخدره مكشوفه را نابود نمي‌نمايد و به اين ترتيب كه 18454 كيلوگرم مواد مكشوفه از 1970- 329 كيلوگرم معدوم 152 كيلو براي مصارف طبي به كار رفته و 17973 كيلوگرم باقي مانده است. با اين شكل ظن اينكه ديپلمات‌هاي ايران براي تأمين ارز شاهنشاه خود هروئين و ترياك قاچاق مي‌كنند تازگي ندارد...»
مهدنيا بازپرس سابق گمرك از قول يكي از قاچاقچيان معروف تهران اظهار داشته در هر ماه مقدار زيادي ترياك مرغوب تركيه و كردستان ايران براي تيمسار سرلشگر بختيار مي‌رسد و ايشان نيز مقداري از آن را به دربار شاهنشاهي و بعضي از رجال تسليم مي‌نمايند.»



 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.