هم جنس گرايي در سينما

يکي از گرايش هاي انحرافي که به صورت گسترده دست مايه ي آثار سينمايي و تلويزيوني قرار مي گيرد، « هم جنس گرايي » است. امروزه همجنس گرايي در عرصه هاي مختلفي همچون فيلم هاي سينمايي، مباحث سياسي، حقوق
دوشنبه، 18 اسفند 1393
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هم جنس گرايي در سينما
 هم جنس گرايي در سينما

 

مؤلف: جواد امين خندقي




 

يکي از گرايش هاي انحرافي که به صورت گسترده دست مايه ي آثار سينمايي و تلويزيوني قرار مي گيرد، « هم جنس گرايي » (1) است. امروزه همجنس گرايي در عرصه هاي مختلفي همچون فيلم هاي سينمايي، مباحث سياسي، حقوق اجتماعي و... به عنوان يک سوژه مطرح است. افزون بر اين، هم اکنون هم جنس گرايان زيادي در عرصه هاي مختلفي همچون سياست، موسيقي، بازيگري و... فعاليت مي کنند؛ (2) از جمله مي توان افرادي همچون « الن دي جنرس » (3) مجري مشهور شبکه ي « ان بي سي » امريکا را نام برد که در سال 1997 م اين موضوع را اعلام کرد. (4) هم چنين « ريکي مارتين » (5) خواننده ي اهل پورتوريکو و برنده ي جايزه ي « گرمي » و جايزه ي « گرمي لاتين » در سايت خود نوشت:
« من افتخار مي کنم که بگويم، يک هم جنس گراي خوشبخت هستم ». (6)
در عرصه ي سياست نيز مي توان به « يوهانا سيگورداردوتير » (7) نخست وزير هم جنس گراي ايسلند اشاره کرد. (8) هم چنين « گيدو وستروله » (9) وزير امور خارجه آلمان نيز يک هم جنس گرا است. (10)
امروزه افراد مشهوري که در اذهان عمومي مورد حمايت و داراي محبوبيت در ميان هم جنس گرايان مي باشند به عنوان « نماد هم جنس گرايي » (11) از حقوق آنان دفاع مي کنند و يا خود يکي از آنان هستند؛ از جمله ي اين افراد مي توان خواننده هايي همچون « ليدي گاگا »، (12) « مدونا »، (13) « کايلي مينوگ » (14) و « بريتني اسپيرز » (15) را نام برد.

 

کوهستان بروکبک

فيلم هاي سينمايي و تلويزيوني نيز همواره بازيچه اي براي ترويج و تبليغ اين گرايش انحرافي بوده است. از مشهورترين اين فيلم ها مي توان آثاري همچون « کوهستان بروکبک » (16) برنده ي سه جايزه ي اسکار، برنده ي 84 جايزه و نامزد 66 جايزه ي ديگر، « ميلک » (17) برنده ي دو جايزه ي اسکار، برنده ي 41 جايزه و نامزد و 63 جايزه ي ديگر، « بچه ها سر به راه اند » (18) نامزد چهار جايزه ي اسکار، برنده ي 14 جايزه و نامزد 63 جايزه ي ديگر و « بوسه ي زن عنکبوتي » (19) برنده ي جايزه ي اسکار، برنده ي 12 جايزه و نامزد 9 جايزه ي ديگر را نام برد. نکته ي قابل توجه درباره سه فيلم اول، اين است که هر سه به تهيه کنندگي شرکت «‌ فوکوس فيوچرز » (20) توليد شده و هر چهار فيلم محصول مستقل يا مشترک کشور امريکا است.
افزون بر نمونه هاي ياد شده، آثار فراواني در اين موضوع ديده مي شود و در فهرست هاي ساخته شده به دست کاربران پايگاه هاي اينترنتي سينمايي، همچون « بانک اينترنتي اطلاعات فيلم ها » (21) مي توان بيش از پانصد عنوان از آثار سينمايي و تلويزيوني مرتبط با اين موضوع را مشاهده کرد که هم جنس گرايي، اساس داستان غالب آن ها را تشکيل مي دهد. در ميان اين آثار، نمونه هايي با بازي بازيگران مشهور سينما نيز ديده مي شود که حضور آن ها در فيلم باعث اکران، پخش ويدئويي و دانلود در بيش تر کشورها مي شود؛ براي نمونه مي توان فيلم « دوستت دارم فيليپ موريس » (22) با بازي « جيم کري » (23) و « ايوان مک گرگور » (24) و فيلم « بعد از ظهر سگي » با بازي « آل پاچينو » (25) را نام برد که شخصيت هاي اصلي اين فيلم ها هم جنس گرا هستند. متأسفانه با مراجعه به پايگاه هاي اينترنتي فارسي مرتبط با دانلود فيلم هاي سينمايي و تلويزيوني مي توان حجم بالاي استقبال مخاطبان را از اين فيلم ها مشاهده کرد؛ براي نمونه پُست هاي مربوط به فيلم هاي « گل يخ زده »، (26) « دوست داشتن انابل » و « اتاق در رُم » (27) در سال هاي اخير از پر بيننده ترين مطالب اين پايگاه ها بوده است.

 

اتاق در رم

درباره علل روي آوردن به هم جنس گرايي تاکنون توضيحي که مورد قبول همه ي پزشکان و روان شناسان باشد وجود ندارد و برخي متخصصان به علل رواني - اجتماعي و برخي ديگر به عوامل زيستي (کارکرد نامتعادل غدد و هورمون هاي جنسي) اشاره داشته اند. علل اين گرايش انحرافي از ديدگاه رواني - اجتماعي آشفته بودن روابط ميان والدين و فرزندان، يادگيري هاي نادرست و محيط اجتماعي ناسالم است.
تحقيقات نشان داده است که در هم جنس بازي، چون طرفين متناوباً نقش غير هم جنس خود را بازي مي کنند، دچار عادات و شخصيت جنس مخالف مي شوند و اين يعني درگير شدن با هويتي دوگانه و عدم شکل گيري هويت واحد که سرچشمه ي بسياري از رفتارهاي بيمارگونه و اختلالات رواني است. افراد هم جنس گرا خود را مرد يا زن کامل نمي دانند؛ از اين رو احساسات طبيعي آن ها دچار نقص و تضاد مي شود و به تدريج به انزوا و بيگانگي از اجتماع و سپس بيگانگي از خويشتن رو مي آورند. آنان گرفتار تضاد پيچيده ي رواني مي شوند و اگر به اصلاح خويش نپردازند به بيماري هاي جسمي و رواني مختلفي از جمله افسردگي، اضطراب، مصرف مواد مخدر، مشروبات الکلي و ديگر انحرافات اخلاقي گرفتار مي شوند. (28)
اصولاً طبيعت زن و مرد آن چنان آفريده شده است که براي پدر يا مادر بودن، ارزش قائل است و آرامش و اشباع غرايز خود را در علاقه به جنس مخالف (از طريق ازدواج سالم) مي جويد و هرگونه رفتار جنسي غير اين صورت، انحراف از طبع سالم انساني است که اگر به آن ادامه داده شود روز به روز تشديد مي شود و نتيجه اش بي ميلي به « جنس مخالف » و اشباع ناسالم از طريق « جنس موافق » است. اين امر باعث گرايش افراد به جنس موافق و در نتيجه باعث تعطيلي توالد و تناسل خواهد شد. بديهي است اين امر با هدف آفرينش، منافات خواهد داشت.
انسان هنگامي از آلودگي ها و انحراف هاي مختلف نجات مي يابد که در پرتوي قانون کامل و اجراي آن قانون، زندگي کند؛ قانوني که به تمام ويژگي هاي ساختار انسان، توجه کرده و آن چه را که باعث تکامل بشر، رستگاري و نجات او است، تأمين کند. چنين قانوني جز قانون الهي نخواهد بود؛ چرا که فقط او به عنوان خالق انسان به تمام خصوصيات روحي و جسمي وي آگاه است و مي تواند برترين قانون را براي رستگاري انسان وضع کند.

 

پي‌نوشت‌ها:

1. Homosexuality
2. Interviews with Famous Gays, 16 Feb 2010, About.com.
3. Ellen DeGeneres
4. Ellen DeGeneres: Lesbian Icon, 16 Feb 2010, About.com.
5. Ricky Martin
6. En los últimos meses me di a la tarea de escribir mis memorias, offical Web site.
7. Jóhanna Sigurðardóttir
8. Moody, Jonas, Iceland Picks the World"s First Openly Gay PM, 30 Jan 2009, Time.com.
9. Guido Westerwelle
10. Out is In Among German Politicians, Deutsche Welle, 27 May 2010, dw-world. de.
11. Gay Icon
12. Lady Gaga
13. Madonna
14. Kylie Minogue
15. Britney Spears
16. Brokeback Mountain
17. Milk
18. The Kids Are All Right
19. Kiss of the Spider Woman
20. Focus Features
21. Internet Movie Database
22. I Love You Phillip Morris
23. Jim Carrey
24. Ewan McGregor
25. Al Pacino
26. A Frozen Flower
27. Room in Rome
28. مکارم شيرازي، ناصر و ديگران، تفسير نمونه، ج 14، ص 257.

منبع مقاله :
امين خندقي، جواد؛ (1391)، دين و سينما، آموزه هاي اخلاقي و ارزشي؛ بررسي و تحليل بيش از سيصد فيلم؛ قم: ولاء منتظر (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، چاپ اول



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما