مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری (1)

مطالبات رهبری در حوزه قرآن کریم در سال 1387

فعالیت‌های قرآنی در دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است اما با این وجود مقام معظم رهبری نسبت به جایگاه قرآنی کشورمان احساس رضایت ندارند بر همین اساس با مرور مطالبات قرآنی ایشان سعی داریم مسئولان و جامعه قرآنی
يکشنبه، 6 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
مطالبات رهبری در حوزه قرآن کریم در سال 1387
 مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری (1)
 


 
فعالیت‌های قرآنی در دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است اما با این وجود مقام معظم رهبری نسبت به جایگاه قرآنی کشورمان احساس رضایت ندارند بر همین اساس با مرور مطالبات قرآنی ایشان سعی داریم مسئولان و جامعه قرآنی، نسبت به این مطالبات حساس‌تر شوند و گامی موثر در جهت تحقق آنها بردارند. «جوان‌ها هم اگر معنای قرآن را - چون با عربی آشنا نیستند - نمی‌دانند، از این قرآن‌های با ترجمه که امروز بحمداللَّه متنوع و متکثر و متعدد هم هست، ببرند، همین‌طور که آن خواننده دارد قرآن را می‌خواند، آیات را خط ببرند و ترجمه‌ها را نگاه کنند، استفاده کنند، بفهمند.

جلساتی تنها برای شنیدن آیات الهی برگزار کنید

رهبر معظم انقلاب اسلامی در ‌دیدار قاریان قرآن در 12 شهریور ماه‌ سال 1387 فرمودند:
«یاد بگیریم که جلساتی داشته باشیم، فقط برای شنیدن کلام‌اللَّه. جلسه زیاد هست، لیکن احتیاج هست در میان مردم ما - که قلباً علاقه‌مند به قرآنند - جلساتی باشد، فقط برای شنیدن. غیر از جلسه‌ای که در آن، جوان ما، نوآموز ما، روخوانی قرآن را فرا می‌گیرد، یا تجوید را یاد می‌گیرد، یا قرائات مختلف را تعلیم می‌بیند، خواننده قرآن، تالی قرآن بیاید بنشیند و همین‌طور که ما پای یک منبر جمع می‌شویم، پای یک مداحی جمع می‌شویم و به آن گوش می‌دهیم، پای تلاوت قرآن جمع بشویم و به آن گوش بدهیم و از آن بهره ببریم».

برای تلاوت از قرآن‌های ترجمه‌دار استفاده کنید

رهبر فرزانه انقلاب در این دیدار با اشاره به اهمیت ترجمه معناگرا و همچنین توجه به معنی آیات در حین تلاوت، فرمودند:
«جوان‌ها هم اگر معنای قرآن را - چون با عربی آشنا نیستند - نمی‌دانند، از این قرآن‌های با ترجمه که امروز بحمداللَّه متنوع و متکثر و متعدد هم هست، ببرند، همین‌طور که آن خواننده دارد قرآن را می‌خواند، آیات را خط ببرند و ترجمه‌ها را نگاه کنند، استفاده کنند، بفهمند. مستقیم از خود خدا بشنوید و کلام خدا را با دل‌های خودتان آشنا کنید؛ دل‌ها را مأنوس کنید. ما در این زمینه‌ها کمبود داریم. در آموزش و پرورش باید تلاوت قرآن آنچنان به جوان‌ها تعلیم داده بشود - ولو آیات برگزیده و انتخاب شده - که جوان ما که در کودکی این آیات را فرا گرفته، تا آخر عمر در همه‌ مواقع، این آیات مثل یک تابلویی جلوی چشم او باشد؛ در مواقع مختلف از آنها استفاده کند».

انس با قرآن کشور را به جایگاه شایسته ایران می‌رساند

مقام معظم رهبری در دیدار با مردم لار در 19 اردیبهشت‌ ماه سال 1387 فرمودند:
«جوانان عزیز! کشور مال شماست؛ آینده متعلق به شماست. شمایید که بایستی از محصول این انقلاب به طور کامل، ان‌شاءالله در عمری طولانی و سعادتمند بهره‌مند شوید. هرچه می‌توانید، تلاش کنید؛ هرچه می‌توانید، کار کنید؛ علم بیاموزید؛ حرکت و تلاش دائم را از دست ندهید و اخلاق و معنویت، توجه به خدای متعال، ذکر، نماز، انس با قرآن را مغتنم بشمارید. اینها شما را کمک خواهد کرد که بتوانید ان‌شاءالله آن جایگاهی را که شایسته‌ ملت ایران است، به ملت ایران بدهید».
 

ادامه دارد...


 


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.