مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری (5)

مطالبات رهبری در حوزه قرآن کریم در سال 1391

«لحن زیبا و صدای زیبا برای قرآن لازم است، اما برای اینکه دل‌ها خشوع پیدا کنند، نرم بشوند و به معانی قرآن برسند. این‌جور نیست که ما خیال کنیم این یک امرِ استقلالی است؛ نه، اینها مقدمه است؛ این مقدمه را باید به قصد آن
يکشنبه، 6 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
مطالبات رهبری در حوزه قرآن کریم در سال 1391
مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری (5)
 


 
فعالیت‌های قرآنی در دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته است اما با این وجود مقام معظم رهبری نسبت به جایگاه قرآنی کشورمان احساس رضایت ندارند بر همین اساس با مرور مطالبات قرآنی ایشان سعی داریم مسئولان و جامعه قرآنی، نسبت به این مطالبات حساس‌تر شوند و گامی موثر در جهت تحقق آنها بردارند. «وقتی انس با قرآن پیدا شد، مجال تدبر و تأمل و تفکر در معارف قرآن به دست خواهد آمد. قرآن را نمی‌شود سرسری خواند و گذشت؛ قرآن احتیاج دارد به تدبر، تکیه‌ بر روی هر کلمه‌ای از کلمات و هر ترکیبی از ترکیب‌های کلامی و لفظی.

ترویج قرآن برنامه اصلی مسئولان کشور است

مقام معظم رهبری، چهارم تیر ماه سال 1391 در دیدار شرکت‌کنندگان در مسابقات بین‌المللی قرآن کریم فرمودند:
«در دوران جمهوری اسلامی و حاکمیت اسلام، یکی از برنامه‌های اصلی برای مسئولین کشور، ترویج قرآن است؛ تلاوت قرآن، انس با قرآن، فهم قرآن، حفظ قرآن، جزو برنامه‌هاست؛ که خب، یکی از مظاهر آن هم همین مسابقات بین‌المللی است. لیکن تلاوت قرآن و قرائت زیبای آیات الهی، مقدمه است برای تدبر در قرآن. ما نمی‌خواهیم خودمان را مشغول کنیم، سرگرم کنیم به تلاوت و به قرائت قرآن و الحان قرآنی، به عنوان یک موضوع اصلی؛ این مقدمه است، این طریق است. تلاوت قرآن با صوت خوش موجب می‌شود که دل انسان نرم شود، خشوع پیدا کند، آماده بشود برای فهم معارف قرآنی و آیات قرآنی؛ ما به این احتیاج داریم».

انس با قرآن موجب تدبر در قرآن و معارف قرآنی می‌شود

ایشان، خواندن، توجه به الفاظ و الحان قرآن را وسیله‌ای برای انس با قرآن دانستند و توصیه نمودند:
«لحن زیبا و صدای زیبا برای قرآن لازم است، اما برای اینکه دل‌ها خشوع پیدا کنند، نرم بشوند و به معانی قرآن برسند. این‌جور نیست که ما خیال کنیم این یک امرِ استقلالی است؛ نه، اینها مقدمه است؛ این مقدمه را باید به قصد آن ذی‌المقدمه انجام داد؛ و البته بدون این مقدمه هم مشکل است. اینکه ما اصرار داریم بر حفظ قرآن، بر تلاوت قرآن، بر گسترش جلسات قرآنی در سطح کشور، بر آموزش علوم قرآنی و فنون قرآنی ـ از تلاوت و کتابت و بقیه‌ مسائل گوناگونی که اطراف قرآن هست ـ به خاطر این است که آشنایی با این‌ها و وقت گذاشتن در این رشته‌ها، فضای کشور را فضای قرآنی می‌کند. ما به این فضا احتیاج داریم. وقتی فضا قرآنی شد، انس با قرآن افزایش پیدا خواهد کرد، عمومیت پیدا خواهد کرد؛ و انس با قرآن، موجب تدبر در قرآن و معارف قرآنی می‌شود. امروز دنیای اسلام به این تدبر احتیاج دارد. ما ملت ایران هم به این تدبر احتیاج داریم».

قرآن را نمی‌شود سرسری خواند

مقام معظم رهبری در 31 تیر ماه سال 1391 در محفل انس با قرآن فرمودند:
«وقتی انس با قرآن پیدا شد، مجال تدبر و تأمل و تفکر در معارف قرآن به دست خواهد آمد. قرآن را نمی‌شود سرسری خواند و گذشت؛ قرآن احتیاج دارد به تدبر، تکیه‌ بر روی هر کلمه‌ای از کلمات و هر ترکیبی از ترکیب‌های کلامی و لفظی. انسان هرچه بیشتر تدبر کند، تأمل کند، انس بیشتری پیدا کند، بهره‌ بیشتری خواهد برد؛ قرآن اینجور است».

مفاهیم قرآن را در وجود خودتان پایدار کنید

ایشان در ادامه این رهنمودهای گرانمایه، سفارش نمودند:
«عمل خودمان را باید قرآنی کنیم، الهی کنیم. به گفتن نیست، به زبان نیست، به ادعا کردن نیست؛ باید در عمل، در این راه حرکت کنیم و قدم برداریم. با قرآن که انس می‌گیرید، قرآن را که تلاوت می‌کنید، هر جایی دستوری است، هدایتی است، نصیحتی است، در درجه‌ اول سعی کنید آن را در وجود خودتان، در باطن خودتان، در دل خودتان پایدار کنید و آن را به عمل خودتان نزدیک کنید. هر کدام از ما اگر در عمل این را متعهد شدیم، جامعه پیش خواهد رفت، جامعه قرآنی خواهد شد».

انسان با انس با قرآن در درون رشد پیدا می‌کند

معظم ‌له همچنین در رهنمودی حکیمانه فرمودند:
«بحمدالله در جامعه‌ ما، در کشور ما، نهضت انس با قرآن، نهضت خوبی شده است. این مسئله‌ حفظ قرآن که ما قبلاً سفارش کردیم، بحمدالله دارد در میان جوان‌های ما انتشار پیدا می‌کند؛ باید هم انتشار پیدا کند؛ باید هم با قرآن آشنا شویم، مأنوس شویم. وقتی قرآن را حفظ کردید، می‌توانید معانی قرآن را درست بفهمید؛ انسان وقتی معنای قرآن را فهمید، می‌تواند در آن تدبر کند؛ وقتی تدبر کرد، می‌تواند به معارف عالی دست پیدا کند و رشد پیدا کند. انسان با انس با قرآن، در درون رشد پیدا می‌کند».

توجه به خدا و انس با قرآن را برای خود نگه داریم

رهبر معظم انقلاب اسلامی 29 مرداد ماه سال 1391 در خطبه‌های نماز عید فطر با اشاره به اهمیت انس با قرآن، در رهنمودی پدرانه فرمودند:
«یک گام به سمت خدا بردارید، خدای متعال شما را به خود نزدیک می‌کند. آن کسانی که به حقیقت، به معنویت، به خدا و به دین پشت کرده‌اند، خدای متعال از روی رأفت و رحمت، آنها را دعوت می‌کند و فرا می‌خواند؛ این لطف و رحمت الهی است ... انس با قرآن را، توجه به خدا را، ذکر را، حضور در صحنه‌هایی که خدای متعال دوست می‌دارد بندگانش در آن صحنه‌ها حضور پیدا کنند - چه صحنه‌های مربوط به درون خود ما، چه آنچه که مربوط به گستره‌ دنیای اسلام و جامعه‌ ما و امت اسلامی است - برای خود نگه داریم، حفظ کنیم و خدای متعال هم برکت خواهد داد».

سعی کنید رابطه‌تان را با قرآن قطع نکنید

مقام معظم رهبری در دیدار معلمان و اساتید دانشگاه‌های خراسان شمالی در 20 مهر ماه سال 1391 نیز با اشاره به اهمیت انس با قرآن برای گرفتار نشدن در دام عرفان‌های کاذب، توصیه نمودند:
«معیاری که ما برای تحرک به سمت علوّ معنوی و روحی و تقرب به خدا داریم، تقواست، پرهیزگاری است، پاکدامنی است. جوانان ما - چه دختران ما، چه پسران ما - اگر پاکدامن باشند، اگر تقوا پیشه کنند، اگر برای دوری از گناه تلاش کنند، اگر نماز را با توجه و با اهتمام به‌جا بیاورند و انس‌شان را با قرآن قطع نکنند، اسیر این عرفان‌های کاذب نمی‌شوند».
ایشان در ادامه با بیان این که خواندن قرآن باعث صفای روح می‌شود، تصریح کردند:
«من به جوان‌ها غالباً در مورد قرآن سفارش می‌کنم. سعی کنید رابطه‌تان را با قرآن قطع نکنید. هر روز، ولو نصف صفحه، قرآن بخوانید؛ اینها همه‌اش مقرِب انسان است؛ صفای روح و گشایش و فتوح معنوی را همین‌ها برای انسان به وجود می‌آورد».

توجه در نماز و تلاوت قرآن صفای روح را به ارمغان می‌آورد

مقام معظم رهبری در این دیدار در ادامه رهنمودهای‌ گهربارشان فرمودند:
«اینکه می‌گوییم دوری از گناهان، معنایش این نیست که اول باید به کلی همه‌ گناهان را ترک کنید تا بتوانید وارد مرحله‌ دوم شوید؛ نه، این‌ها با هم توأم است. باید همت این باشد، باید تلاش این باشد که گناه از ما سر نزند. تقوا هم به همین معناست. التزام به توجه در نماز و در تلاوت قرآن و این‌ها چیزهایی است که معنویات و صفای روح را برای ما به ارمغان می‌آورد؛ آن آرامش و طمأنینه و سکینه‌ لازم را به ما می‌دهد ... تدین را یک عنصر اساسی برای مخاطبِ خودتان قرار بدهید و بدانید ان‌شاءاللَّه خدای متعال هم کمک خواهد کرد».
 

ادامه دارد...


 


مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.