نکته‌هایی برای محافظت از پوست

گاهی اوقات ممکن است به نظر برسد که پوستتان غیر قابل پیش بینی است. ممکن است یک صبح هنگامی که از خواب بیدار شدید یک جوش بزرگ روی بینی تان ظاهر شده باشد یا گوشه لبتان یک تبخال ببینید.خبر خوب این است که
يکشنبه، 27 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکته‌هایی برای محافظت از پوست
نکته‌هایی برای محافظت از پوست

 

نویسنده: حمید وثیق زاده
منبع:راسخون




 

گاهی اوقات ممکن است به نظر برسد که پوستتان غیر قابل پیش بینی است. ممکن است یک صبح هنگامی که از خواب بیدار شدید یک جوش بزرگ روی بینی تان ظاهر شده باشد یا گوشه لبتان یک تبخال ببینید.خبر خوب این است که راه هایی برای پیشگیری و درمان مشکلات شایع پوست وجود دارد . راهنمایی های زیر را مطالعه کنید.

آکنه

جوش هنگامی به وجود می آید که منافذ پوست با چربی ای به نام سبوم مسدود میشود. سبوم معمولا پوست و مو را نرم میکند. در دوران بلوغ آکنه شایع است. تغییرات هورمونی در این سنین باعث افزایش ترشح سبوم میشوند. از آنجایی که بسیاری از غدد ترشح چربی بر روی پیشانی، بینی، و چانه قرار دارند، بیشترین تعداد جوشها در این نقاط ظاهر میشوند.
در اینجا توصیه هایی برای کمک به جلوگیری از جوش و بهبود سریع آن به شما ارائه میشود:
• صورت خود را دو بار در روز (نه بیشتر) با آب گرم و صابون ملایم مخصوص جوش بشویید. به آرامی صورت خود را با حرکات دایره ای ماساژ دهید. صورت خود را سایش ندهید.
شستشوی بیش از حد و یابیدن می تواند باعث تحریک پوست شود. پس از پاکسازی، از لوسیون حاوی بنزوئیل پراکساید استفاده کنید.

• جوش هایتان را دستکاری نکنید.گرچه این کار وسوسه انگیز است، اما نباید چنین کاری را انجام داد چون: دستکاری جوش میتواند باعث شود مواد آلوده بیشتر به داخل پوست نفوذ کنند، و منجر به تورم و قرمزی بیشتری شوند، و حتی باعث ایجاد جای زخم شوند. اگر جوش هایتان خیلی شما را نگران کرده اند، می توانید به یک متخصص پوست مراجعه کنید.
• از دست زدن به صورت خود اجتناب کنید و از تماس پوست صورتتان با اشیاء آلوده همچون تلفن همراهتان جلوگیری کنید. دست زدن به صورت می تواند موجب پخش شدن باکتریهایی شود که باعث التهاب و تحریک منافذ پوست میشوند. بهتر است برای دور نگه داشتن باکتریها، قبل از آنکه کرم های درمانی یا مواد آرایشی را بر روی پوست صورت خود به کار ببرید دستهایتان را بشویید.
• اگر از عینک طبی و یا عینک آفتابی استفاده میکنید، انها را همواره تمیز نگه دارید تا باعث مسدود شدن منافذ اطراف چشم و بینی شما نشوند.
• اگر بر روی بدنتان آکنه وجود دارد، سعی کنید لباس های تنگ نپوشید. آنها به پوست اجازه نمی دهند که تنفس کند و ممکن است باعث تحریک پوست شوند. روسری، هدبند، و کلاه نیز می توانند آلودگی را جذب کنند.
• قبل از خواب آرایش خود را پاک کنید. هنگام خرید لوازم آرایشی، مطمئن شوید محصولاتی را انتخاب و خریداری میکنید که ضد جوش و فاقد چربی هستند. لوازم آرایش قدیمی که تغییر بو و یا رنگ داده اند را

دور بیندازید.

• موهای خود را تمیز نگه دارید و آنها را از صورت خود دور نگه دارید تا آلودگی و چربی آنها منافذ شما را مسدود نکند.
• از پوست خود در برابر خورشید محافظت کنید. شاید به نظر برسد که برنزه کردن جوشهای شما را میپوشاند اما این موقتی است. برنزه کردن نه تنها آکنه را بهبود نمی بخشد بلکه آن را وخیمتر میکند. برنزه کردن به پوست آسیب وارد میکند و نهایتا منجر به ایجاد چین و چروک روی پوست میشود و همچنین خطر ابتلا به سرطان پوست را افزایش میدهد.
اگر در مورد آکنه نگران هستید، با یک متخصص پوست صحبت کنید. متخصصین پوست درمانهای بسیاری را برای جلوگیری ایجاد جوش و جای جوش به شما پیشنهاد خواهند داد. متخصص پوست می تواند به شما کمک کند مناسبترین روش درمانی را برای خود انتخاب کنید. همچنین او میتواند راهنمایی های مفیدی را برای مقابله با آکنه و مراقبت از پوست به شما ارائه دهد.

خورشید و پوست

همه ما می دانیم که باید پوست خود را از اشعه های مضر خورشید محافظت کنیم.البته، غیر ممکن است که کاملا از آفتاب اجتناب کنیم –هنگامی که هوا مطبوع است هیچ کس دوست ندارد خود را در خانه اش زندانی کند. همچنین نباید فراموش کرد که نور خورشید کاملا مضر نیست. نور خورشید به بدن ما کمک می کند که ویتامین D بسازد.
بنابراین هنگامی که در معرض نور خورشید قرار میگیرید به این نکات توجه کنید:
• هر گاه بیرون میروید حتی اگر هوا ابری باشد و یا شما نمیخواهید زمان زیادی را خارج از منزل سپری کنید از کرم های ضد آفتاب استفاده کنید؛ کرمهایی مناسب هستند که فاکتور محافظت در برابر خورشید (SPF) آنها حداقل 15 باشد. اگر به شنا میروید و یا زیاد عرق میکنید کرم ضد آفتاب خود را هر 1½ تا 2 ساعت تجدید کنید. (حتی اگر روی بسته کرم ضد آفتاب ذکر شده باشد که محصول ضد آب است).
• کرم های ضد آفتابی را انتخاب کنید که پرتو فرابنفش را از خود عبور نمیدهند. کرم های ضد آفتابی را انتخاب کنید که فاقد چربی باشند.
• اشعه خورشید بین ساعات 10 صبح تا 4 عصر شدیدتر است، بنابراین سعی کنید در این ساعات از منزل خارج نشوید و یا اگر برای کاری ضروری بیرون میروید کرم ضد آفتاب خود را مکررا تجدید کنید.
• هنگامی که شما در اطراف سطوح بازتابنده ای مانند آب، برف، و یا یخ هستید از کرم ضد آفتاب بیشتری (با SPF بالاتر) استفاده کنید .
• همه ما می دانیم که خورشید می تواند به پوست آسیب بزند، اما آیا می دانستید که آفتاب می تواند باعث مشکلات چشم نیز شود؟ صورت و چشم خود را با کلاه و عینک آفتابی که محافظت 100٪ در برابر UV داشته باشد حفاظت کنید.
• بعضی از داروها، مانند داروهای نسخه ای آکنه ، می تواند حساسیت شما را به خورشید (و به تخت های برنزه شدن) افزایش دهند. بنابراین اگر شما در حال مصرف دارو هستید ، پوست خود را در برابر آفتاب بیشتر محافظت کنید.
• اگر می خواهید برنزه شوید میتوانید از کرم های برنزه کننده استفاده کنید. از تخت های برنزه شدن اجتناب کنید. آنها حاوی اشعه های مضر UV هستند.

تبخال

تبخال تاولی است که معمولا گوشه لب ظاهر میشود. علت آن نوعی ویروس هرپس است. هنگامی که این ویروس وارد بدن شما میشود در آنجا باقی خواهد ماند، این بدان معنی است که شما احتمالا از ان پس هر از چندگاهی در طول زندگی خود ممکن است تبخال بزنید.
برای دچار نشدن به تبخال به این موارد توجه کنید:
• در وهله اول سعی کنید به این ویروس دچار نشوید. جای کسانی که این ویروس را دارند آب نخورید، از مسواک، رژلب و یا لیوان آنها استفاده نکنید. ویروس تبخال از طریق آب دهان و بینی( موکوس و بزاق) منتقل میشود.
• افرادی که ویروس تبخال را دارند میدانند که چیزهایی مثل نورخورشید استرس، و یا بیماری میتوانند باعث بروز تبخال شوند. بنابراین از آفتاب پرهیز کنید، خوب غذا بخورید، ورزش و خواب کافی داشته باشید.
اگر تبخال زده اید نکات زیر میتواند به شما کمک کند:
• اگر تبخال شما دردناک است استامینوفن یا ایبوپروفن مصرف کنید.
• میتوانید برای کاهش درد قالب یخ بمکید.
• از غذاهای اسیدی (مثل پرتقال، گوجه فرنگی، و لیموناد) ، غذاهای ادویه دار و شور ، که می توانند تحریک کننده باشند دوری کنید.
• تبخالتان را دستکاری نکنید. چرا که ممکن است خونریزی کند و یا آلوده به باکتری شود. همچنین این کار باعث پخش شدن ویروس میشود.
معمولا، تبخالها بعد از یک یا دو هفته خود به خود برطرف میشوند. اما اگر خیلی تبخال میزنید و این مسئله برای شما مشکل ایجاد کرده است با دکتر یا متخصص پوست خود مشورت کنید. او میتواند برای کاهش علایم و بهبود تبخال، دارو تجویز کند.

اگزما

اگزما بیماری ایست که باعث قرمزی، خارش، و خشکی پوست میشود. اگر شما اگزما داشته باشید، در معرض ابتلا به جوش های خارش دار - به خصوص در مکان هایی مانند آرنج ، زانو و یا بر روی گردن و صورت خود- هستید. علائم اگزما می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد.
گرچه نمیتوان اگزما را برای همیشه درمان کرد، برای جلوگیری از تشدید آن میتوان اقداماتی انجام داد:

• دوری از چیزهایی مانند مواد شوینده قوی، صابون معطر، و لوسیون های معطر که باعث تحریک پوست و اگزما میشوند.
• از آنجا که شستشوی زیاد با صابون باعث خشکی پوست میشود، مدت حمامتان باید کوتاه باشد. اگر مجبورید مدت زیادی دستتان را در آب قرار دهید (مانند وقتی که ظرف و یا ماشین خود را میشویید) از دستکش استفاده کنید. مواد شوینده می توانند منجر به خشکی و تحریک پوست شوند.
• به طور منظم از یک مرطوب کننده بدون عطر استفاده کنید تا از خارش و خشکی پوست جلوگیری شود. برای اکثر افراد مرطوب کنندگی کرم به طور کلی کمی بهتر و طولانی تر از لوسیون است. بهتر است زمانی که پوست کمی خیس است(مثلا بعد از حمام) از کرم استفاده کنید.
• مراقب پارچه هایی که می پوشید باشید. پنبه مناسب است، زیرا نرم است و هوا در آن جریان دارد. (اما اگر ورزش میکنید، برخی از مواد مصنوعی جدیدتر بدن شما را خشک نگه میدارند و برای شما بهتر از پنبه هستند.) سعی کنید از پشم یا اسپندکس (نام بازرگانی الیاف کش‌دار که در لباس شنا و غیره به کار می‌روند) دوری کنید. این جنس های پارچه ممکن است باعث تحریک و یا واکنش های آلرژیک شوند .
• استرس خود را کاهش دهید. زیرا استرس می تواند منجر به تشدید اگزما شود. پس از یک روز طولانی برای کاهش استرس خود فعالیت هایی نظیر یوگا و یا پیاده روی را امتحان کنید.

اگر اگزما برای شما مشکل ایجاد کرده است، به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

دیگر مشکلات پوستی

زگیل عفونت های کوچک پوستی ناشی از ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) است. هیچ راهی برای جلوگیری از زگیل وجود ندارد (به غیر از اجتناب از تماس با افرادی که دچار آن هستند). اما اگر زگیل زدید آن را نخارانید و دستکاری و یا مالش نکنید. چرا که در غیر این صورت ویروس پخش میشود و زگیل های جدیدی میزنید.
برخی داروها حاوی اسیدهای خاصی هستند که می توانند به شما کمک کنند از زگیل خلاص شوید؛ اما بهتر است پیش از هر اقدامی به پزشک خود مراجعه کنید.
اگر در ناحیه تناسلی خود زگیل زدید، حتما به پزشک تان مراجعه کنید. او می تواند بهترین روش درمان را برای آن منطقه حساس توصیه کند.
نوع دیگری از عفونت های ویروسی زگیل آبکی است. (خودش به اندازه اسمش ترسناک نیست!) زگیل آبکی مانند زگیل، از طریق خاراندن و تماس جنسی منتقل می شود.
خطوط نازک سفید یا متمایل به رنگ ارغوانی بر روی پوست را ترک های پوستی مینامند که در نوجوانان بسیار شایع است. ترک های پوستی زمانی تشکیل میشوند که بافت زیر پوست به دلیل کشش یا رشد سریع کشیده شود. چنین اتفاقی در دوران بلوغ می افتد. ترک های پوستی معمولا در طول زمان خود به خود محو میشوند. اگر در مورد آنها نگران هستید با یک متخصص پوست مشورت کنید.
از آنجایی که پوست ما قابل رویت ترین بخش بدن ما است، مردم پوست سالم را با زیبایی مترادف میدانند. اما غیر از زیبایی، سلامت پوست برای بقای ما ضروری است. بنابراین از پوست خود با تکنیکهای مناسب مراقبتی، تغذیه مناسب و ورزش مراقبت کنید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.