حساسیت به نارگیل

طی مطالعه‌ای که توسط شبکه‌ی حساسیت غذایی و آنافیلاکسی صورت گرفت، مشخص گردید که از هر 5149 نفر تنها 4 نفر نسبت به نارگیل حساسیت داشتند.
پنجشنبه، 31 ارديبهشت 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
حساسیت به نارگیل
حساسیت به نارگیل

 

مترجم: حمید وثیق زاده
منبع:راسخون




 
طی مطالعه‌ای که توسط شبکه‌ی حساسیت غذایی و آنافیلاکسی صورت گرفت، مشخص گردید که از هر 5149 نفر تنها 4 نفر نسبت به نارگیل حساسیت داشتند.
کلید واژگان: حساسیت ، نارگیل ، آلرژی ، گردو
اعتقاد بر این است که واکنش‌های آلرژیک به نارگیل کاملاً نادرند، زیرا موارد بسیار کمی از آن گزارش شده است. این مقاله در مورد عوامل مؤثر و گزینه‌های درمانی حساسیت به نارگیل اطلاعاتی در اختیارتان قرار می‌دهد.
قانون رده بندی مواد غذایی حساسیت‌زا و حمایت از مصرف کننده در سال 2004 (FALCPA)، به موضوع برچسب زدن بر روی مواد غذایی می‌پردازد که حاوی آلرژنهای (مواد حساسیت‌زا) غذایی خاصی هستند، تمام تولیدکنندگان فراورده‌های غذایی که تحت نظارت سازمان مواد غذایی و داروی (FDA ) می‌باشند ملزم به برچسب گذاری به شیوه‌ای خاص‌اند. این کار برای این است که مصرف کنندگان قادر باشند هشت آلرژن اصلی غذایی (شیر، تخم مرغ، ماهی، سخت پوستان صدف‌دار، آجیل‌های درختی، گندم، بادام زمینی، سویا) را مورد بررسی قرار دهند. به عقیده‌ی FDA، آجیل یا مغزهای درختی شامل بادام، آجیل درخت چنار beech nuts، آجیل برزیلی، بادام زمینی، شاه بلوط، آجیل شاه بلوط کوتوله، نارگیل، فندق، آجیل گینگو، آجیل درخت گردوی امریکایی، آجیل لیچی، آجیل یا مغز ماکادمیا macadamia، گردوی آمریکایی، آجیل کاج، آجیل پیلی pili، پسته، آجیل شی shea nuts و گردو می‌باشند. لازم به ذکر است که FDA به منظور برچسب زدن، نارگیل را به عنوان یک آجیل درختی به رسمیت می‌شناسد، هر چند در واقعیت، نارگیل یک مغز یا آجیل درختی نمی‌باشد.
نام علمی نارگیل، کوکوس نوسیفرا Cocos nucifera است، و به خانواده نخل اریکاسه Arecaceae تعلق دارد. که یک میوه‌ی آلویی یا شفت خشک است و تنها اندکی به آجیل‌های درختی ارتباط دارد. نارگیل دارای یک اگزوکارپ صاف smooth exocarp یا برون بر صاف (لایه خارجی)، میان بر لیفی (لایه میانی) و درون بر سخت (لایه‌ای که دانه را احاطه کرده) می‌باشد. دلیل به رسمیت شناختن نارگیل به عنوان یک ماده‌ی غذایی حساسیت‌زا ممکن است به دلیل اسناد و مدارکی باشد که از چند مورد واکنش‌های آلرژیک (به خصوص شوک آنافیلاکتیک) بعد از مصرف نارگیل بدست آمده است.
حساسیت به نارگیل

واکنش‌پذیری متقاطع میان نارگیل و گردو

به لحاظ واکنش‌های آلرژیک، گفته می‌شود واکنش‌پذیری متقاطع زمانی رخ می‌دهد که یک واکنش آلرژیک با قرار گرفتن در معرض مواد حاوی پروتئین‌های مشابه از نظر ساختار، ایجاد می‌شود. نمونه‌ی رایج واکنش متقاطع را می‌توان با اشاره به آجیل‌های درختی بیان نمود. نمونه‌هایی وجود دارند که در آنها برخی افراد که به یکی از آجیل‌های درختی حساسیت دارند، به هنگام مصرف دیگر آجیل‌های درختی، واکنش‌های آلرژیک از خود نشان می‌دهند. در ایالات متحده، بروز واکنش آلرژیک به گردو (34٪) بیشتر از هر آجیل درختی دیگری است، در حالی که حساسیت به نارگیل بسیار نادر می‌باشد. با این حال، چندین مورد واکنش متقاطع میان نارگیل و گردو یا فندق مستند شده است. پروتئین‌هایی که گمان می‌رود موجب ایجاد حساسیت پس از مصرف نارگیل می‌شوند عبارتند از:
☚ گلوبولین COC n 7S
☚ گلوبولین COC n 11S (Cocosin)
☚پروفیلین COC n (پروتئین جدا شده از گرده درخت نارگیل)
طی مطالعه‌ای که توسط توبر Teuber و پترسون Peterson صورت گرفت، دو بیماری که نسبت به گردو حساسیت اولیه و به نارگیل حساسیت ثانویه داشتند مورد بررسی قرار گرفتند. آزمایشاتی که انجام شد حاکی از واکنش پذیری متقاطع قابل توجهی از IgE )ایمنوگلوبین (E میان گردو و نارگیل وجود داشت. این مطالعه همچنین نشان داد که IgE ناشی از قرار گرفتن اولیه در معرض گردو است که موجب واکنش ثانویه به نارگیل شده است.
مواردی وجود داشته است که واکنش‌های آلرژیک تنها به دلیل مصرف نارگیل رخ داده است، بطوریکه فرد مبتلا می‌توانست دیگر آجیل‌های درختی، تخمه، خرما و غیره را تحمل کند. با این حال، واکنش‌های آلرژیک به نارگیل به تنهایی بسیار نادر است. بسیاری از افرادی که به آجیل درختی حساسیت دارند با خیال راحت می‌توانند نارگیل بخورند، اما واکنش‌های آلرژیک می‌تواند در موارد نادری به علت واکنش متقاطع بین نارگیل و برخی آجیل‌های درختی دیگر رخ دهد.
روغن‌های نارگیل و همچنین خرما حاوی 7S (Svedberg unit واحد سودبرگ) پروتئین گلوبولین هستند. این روغن‌ها معمولاً در محصولات آرایشی مانند کرم، لوسیون، صابون، شامپو، و غیره استفاده می‌شوند. گروهی معتقدند افزایش در بروز واکنش‌های آلرژیک به نارگیل می‌تواند به دلیل حساسیت به این پروتئین‌ها به سبب تماس موضعی از طریق پوست باشد.

علائم حساسیت به نارگیل

حساسیت به نارگیل حساسیت شدید نوع 1 است که در آن سیستم ایمنی بدن به این علت که پروتئین‌های خاصی در نارگیل را به عنوان تهدید به حساب می‌آورد، از خود واکنش نشان می‌دهد. این واکنش یا پاسخ شامل فعال شدن سلول‌های ایمنی است که در دفاع از بدن آنتی بادی‌های ایمونوگلوبولین E (IgE) تولید می‌کند. این آنتی بادی‌ها به پروتئین‌های موجود در نارگیل متصل شده و در نتیجه ماست سل‌ها را به رها سازی هیستامین تحریک می‌کنند. این آزاد شدن هیستامین باعث گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شود، در نتیجه موجب بروز علائم نامطلوبی می‌گردد که به واکنش‌های آلرژیک مربوط می‌شود.
علائم حساسیت به نارگیل عبارتند از:

☚ چشمان اشک آلود
☚ قرمزی وخارش چشم‌ها
☚ آبریزش بینی
☚ کهیر
☚ خارش
☚ استفراغ، حالت تهوع و اسهال
☚ عطسه
☚ خس خس سینه یا علائمی از آسم
☚ مشکلات تنفسی
☚ برافروخته و سرخ شدن صورت
☚ فشار خون پایین
☚ احساس سبکی سر

در موارد شدید، شخص حتی ممکن است دچار شوک آنافیلاکتیک شود. این عارضه با علائم زیر قابل تشخیص است:

☚ تورم گلو یا زبان یا لب و یا چهره
☚ تنگی نفس
☚ مشکلات تنفسی
☚ دشواری در بلع
☚ تپش قلب
☚ افت فشار خون
☚ خس خس سینه
☚ کبود شدن پوست
☚ پریشانی و گیجی
☚ از دست دادن هوشیاری

پیشگیری و درمان

تمام افرادی که به برخی از مواد غذایی حساسیت دارند، لازم است ماده‌ی غذایی که به آن حساسیت دارند را مورد شناسایی قرار دهند. این کار با کمک آزمایش‌های خراش پوستی، چالش و امتحان مواد غذایی، و آزمایش‌های خون که به بررسی آنتی‌بادی‌های خون می‌پردازند، می‌تواند انجام شود. در صورت وجود حساسیت، اجتناب از مواد غذایی بهترین گزینه‌ی درمانی است. بنابراین، افرادی که به نارگیل حساسیت دارند بایستی از مواد غذایی حاوی نارگیل در هر شکل اجتناب کنند.
☚ شیر نارگیل، کرم نارگیل، یا نارگیل خرد شده ممکن است در برخی از کیک‌های ترکیبی نان، محصولات پختنی، محصولات قنادی، دوغ، شکلات، سوپ، بستنی، انواع سس، پودینگ، سس سالاد، دامپلینگ (نوعی پودینگ)، و غیره مورد استفاده قرار گیرند، بنابراین حتماً برچسب مواد غذایی را بخوانید.
☚ در دستور پختهایی که در آنها از آرد نارگیل استفاده می‌شود، سبوس فرآوری نشده، آرد نشاسته کاساو یا مانیوک، یا آرد بادام (چنانچه به بادام حساسیت دارید از مصرف آن خودداری نمایید.) می‌توانند به عنوان جایگزینی برای نارگیل مورد استفاده قرار گیرند. کره‌ی تصفیه شده را می‌توان بجای کره نارگیل استفاده کرد. در صورتیکه هر گونه شک و تردید دارید، با یک متخصص رژیم غذایی و یا یک متخصص تغذیه مشورت کنید تا در مورد بهترین جایگزین مواردی را بیاموزید.
☚ هنگامی که در بیرون از خانه غذا میل می‌کنید، بسیار محتاط باشید حتماً از مواد غذایی بکار رفته در خوراک خود سئوال نمایید. و از غذاهایی که حاوی نارگیل هستند، اجتناب نمایید.
☚ با وجود آن که آنتی هیستامین و یا کورتیکواستروئیدها به کاهش علائم واکنش‌های آلرژیک کمک می‌کنند، بهترین کار این است که یک داروی اپی نفرین (آدرنالین) تزریقی را با خود همراه داشته باشید، تا از عهده‌ی واکنش آنافیلاکتیک برآیید.
اگر چه برخی از افرادی که مبتلا به حساسیت‌های آجیل‌های درختی هستند، ممکن است واکنش آلرژیک به مصرف نارگیل نشان دهند، اما حساسیت به نارگیل بسیار نادر می‌باشد. لازم به ذکر است که برخی از افراد ممکن است در تماس با روغن نارگیل التهابات پوستی آلرژیک را از خود بروز دهند. چنین افرادی باید استفاده از لوازم آرایشی، شامپو، صابون، و یا محصولات دیگری که حاوی کوکونات دی اتانول آمیدcoconut diethanolamide ، سولفات کوکامید cocamide sulfate، کوکامید DEA، و CDEA هستند، اجتناب کنند. نکته‌ی پایانی اینکه، اجتناب از ماده‌ی حساسیت‌زا تنها راه برای جلوگیری از علائم نامطلوب در ارتباط با حساسیت‌ها است.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نباید به منظور جایگزین توصیه‌های یک متخصص امر پزشکی در نظر گرفته شود.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.