سرطان را شكست دهيم

درگذشته تصور مي شد كه تغذيه اثري بر سرطان ندارد، ولي امروزه محققان ثابت كرده اند كه رژيم غذايي روزانه، نقش مهمي در بروز، پيش گيري و درمان انواع سرطان ها ايفا مي كند. بدن ما به غذا بيش از هرچيز ديگري نيازمند است و مي توان گفت كه يك سوم سرطان هايي كه منجر به مرگ مي شود، با آنچه مي خوريم در ارتباط است. تحول در عادات غذايي مردم، گسترش شهرنشيني و افزايش مصرف غذاهاي آماده موجب افزايش بروز سرطانها شده است.
دوشنبه، 29 بهمن 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سرطان را شكست دهيم
سرطان را شكست دهيم
سرطان را شكست دهيم
منبع:روزنامه كيهان
درگذشته تصور مي شد كه تغذيه اثري بر سرطان ندارد، ولي امروزه محققان ثابت كرده اند كه رژيم غذايي روزانه، نقش مهمي در بروز، پيش گيري و درمان انواع سرطان ها ايفا مي كند. بدن ما به غذا بيش از هرچيز ديگري نيازمند است و مي توان گفت كه يك سوم سرطان هايي كه منجر به مرگ مي شود، با آنچه مي خوريم در ارتباط است. تحول در عادات غذايي مردم، گسترش شهرنشيني و افزايش مصرف غذاهاي آماده موجب افزايش بروز سرطانها شده است. بعضي از عواملي كه در بروز سرطان مؤثرند مانند ارث يا عوامل محيطي، غيرقابل تغييرند ولي اگر نمي توانيم در عوامل محيطي خود تغييري ايجاد كنيم، مي توانيم با اصلاح و متعادل ساختن الگوهاي غذايي، احتمال ابتلا به سرطان را به ميزان قابل توجهي كاهش دهيم.
چربي ها و روغن ها از بخش هاي مهم و بحث برانگيز تغذيه و رژيم غذايي افراد است. اينكه چه نوع روغني براي مصرف كردن مناسب است يا اينكه كداميك از انواع روغن بيشتر موجب بروز بيماري، سكته و يا چربي خون مي شود همه جاي سؤال دارد. حتما مي دانيد چربي ها انواع متعددي دارند، مثل چربي هاي اشباع كه از آن جمله، چربي متصل به گوشت و روغن حيواني است كه در دماي محيط به صورت جامد هستند. نوع ديگر، چربي هاي غيراشباع است مثل روغن زيتون در دماي محيط به صورت مايع مي باشد. تأثير مصرف چربي در بروز سرطان بدين ترتيب است كه هم نوع و هم مقدار چربي مصرفي مهم است.
اگر بيش از حد چربي مصرف كنيم، به دليل ترشح زياد صفرا در روده براي هضم چربي ها، بخشي از آن تبديل به اسيد آپكوليك مي شود كه در ايجاد سرطان روده بزرگ نقش مهمي دارد، و اگر با مصرف بيش از حد كلسترول، سطح كلسترول مضر خون افزايش يابد، خطر رشد سلول هاي سرطاني و خطر ابتلا به گرفتگي عروق بسيار زياد مي شود. از اينرو:

كل چربي مصرفي را كاهش دهيد

اكثر غذاهايي كه ما ايراني ها مصرف مي كنيم، پرروغن تهيه مي شوند. آن وقت به دنبال دلايل چاقي هاي بيش از حد و سكته هاي زودرس هستيم. براساس محاسبات مبتني بر تحقيقات تغذيه اي، در حدي مصرف چربي مناسب است كه سي درصد انرژي روزانه را تأمين كند. چون با سوختن چربي در بدن دو برابر قندها و پروتئين ها انرژي ايجاد مي شود، بنابراين ميزان مصرف چربي براي افراد عادي نبايد از هشتاد گرم در روز تجاوز كند. اين ميزان چربي شامل چربي هاي پنهان در غذا و چربي هاي اضافه شده توسط خودمان به آن مي باشد. با توجه به اينكه گوشت ها، لبنيات و دانه ها و... داراي روغن هستند، مجاز هستيم 30 تا 40 گرم روغن به غذاهاي مصرفي مان در طول روز اضافه كنيم كه برابر است با پنج تا هفت قاشق غذاخوري روغن مايع.

از روغن هاي خوب استفاده كنيد

در فرهنگ ما روغن خوب را روغن حيواني تلقي مي كنند، در صورتي كه از ديدگاه تغذيه اي روغني خوب است كه داراي باندهاي غيراشباع و مايع باشد. اين روغن در بدن بر توليد كلسترول بي تأثير است يا توليد آن را كاهش مي دهد. در صورتي كه با مصرف روغن هاي جامد حيواني، چربي هاي متصل به گوشت و دنبه، توليد كلسترول در بدن افزايش مي يابد كه از عواقب بد آن آگاه هستيد.تحقيقات نشان داده كه به دليل مصرف زياد روغن زيتون در يونان، شيوع سرطان پستان و سرطان پروستات بسيار كمتر است.
از اينرو:
در جيره غذايي روزانه خود براي تأمين پروتئين، فقط به مواد گوشتي پرچربي اكتفا نكنيد. سعي كنيد (خصوصا در سنين بالا) از گوشت هاي سفيد و قرمز (3بار در هفته) به علاوه حبوبات بهره بگيرند.سعي كنيد روغن زيتون و روغن كانولا (گلزا) را جايگزين روغن هاي نباتي جامد كنيد. البته اين روغن ها نبايد تحت حرارت بيش از 130درجه قرار بگيرند.غذاهاي دريايي را فراموش نكنيد كه حاوي چربي هاي نوع امگا3 هستند و از بروز سرطان و بيماري هاي قلبي جلوگيري مي كنند. زنان اسكيمو به دليل مصرف زياد ماهي، به ندرت مبتلا به سرطان سينه مي شوند.

از مصرف چربي هاي بد اجتناب كنيد

روغن هاي مضر، چربي هاي اشباع هستند مثل روغن نخل، روغن نارگيل، روغن نباتي جامد، دنبه و چربي هاي متصل به گوشت.توجه به اين نكته مهم است كه در اغلب غذاهاي آماده مثل انواع ساندويچ و تنقلاتي چون چيپس و پيراشكي از روغن هاي جامد و مانده استفاده مي شود. از اين رو به شما توصيه مي كنم از مصرف مكرر اين موادغذايي اجتناب كنيد و به ندرت و به صورت تفريحي آنها را استفاده كنيد زيرا مصرف زياد چربي موجب تجمع بافت چربي در بدن مي شود كه خودعاملي مهم در بروز سرطان است.

گوشت قرمز و تهديد سرطان

خوردن گوشت قرمز مولكول بالقوه خطرناكي را وارد بافت هاي بدن مي كند.خوردن گوشت قرمز مي تواند باعث بيماري قلبي و سرطان را ايجاد يك واكنش خطرناك در سيستم ايمني بدن شود.بدن انسان نمي تواند مولكول فوق را- يك نوع شكر- توليد كند اما در گوشت گوسفند، گاو فراوان است.در گذشته نيز مصرف گوشت قرمز عامل ايجاد سرطان و بيماري هاي قلبي معرفي شده بود اما تمركز آن مطالعات روي چربي هاي اشباع شده و مواد شيميايي توليد شده در طول آشپزي بود.
تمركز مطالعه جديد روي ماده اي به نام آن- گليكوليل نيورامي نيك است.آزمايش ها روي سه فرد داوطلب- همگي اعضاي اين گروه تحقيق- تاييد كرد اگر ماده فوق در غذا باشد جذب بافت هاي بدن مانند رگهاي خوني مي شود.اين آزمايش ها همچنين نشان داد كه چون مولكول فوق بطور طبيعي در بدن نيست سيستم دفاعي بدن آن را مهاجم به حساب مي آورد و دست به دفاع مي زند.اين مولكول به ا حتمال بسيار زياد بلافاصله سمي نيست و احتمال دارد كه تحمل انسان پس از صدها هزار سال مصرف گوشت در برابر آن افزايش يافته باشد.احتمالا لطمه وارده پس از سالها مصرف گوشت آشكار مي شود.

سبزيجات سرطان روده را علاج مي كند

سبزيجاتي مانند كلم و گل كلم مي تواند در مبارزه با سرطان روده موثر باشد.ماده اي به نام «اي.آي.تي.سي» هنگام آماده كردن برخي سبزيجات از آنها آزاد مي شود كه سلولهاي سرطاني روده را نابود مي كند و مي تواند مانع انتشار بيماري در بدن شود.
مصرف اين سبزيجات براي دو تا سه بار در هفته، مي تواند از بدن در مقابل اين بيماري محافظت كند. اي.آي.تي.سي زماني آزاد مي شود كه اين دسته از گياهان، ريز، جويده، پخته، پردازش و هضم مي شوند.اين سبزيجات از جمله شامل خردل، كلم، جوانه و گل كلم است.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.