قرآن درمانگر دردهاي جهانيان

هارون يحيي، متفكر برجسته جهان اسلام همه مسلمانان را به شركت در ترويج معارف قرآني دعوت كرده و مي گويد: معضلات كنوني جهان با بهره مندي از قرآن قابل حل است و اينكه شخصي فقط در مقام تمجيد و تحسين پيام قرآن باقي بماند و خود هيچ فعاليتي را براي كمك به ترويج معارف قرآن انجام ندهد، با خرد انسان سازگاري ندارد و ممكن است خداوند اين افراد را در جهان آخرت مورد بازخواست قرار دهد.
سه‌شنبه، 30 بهمن 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قرآن درمانگر دردهاي جهانيان
  قرآن درمانگر دردهاي جهانيان
قرآن درمانگر دردهاي جهانيان
منبع:روزنامه كيهان
هارون يحيي، متفكر برجسته جهان اسلام همه مسلمانان را به شركت در ترويج معارف قرآني دعوت كرده و مي گويد: معضلات كنوني جهان با بهره مندي از قرآن قابل حل است و اينكه شخصي فقط در مقام تمجيد و تحسين پيام قرآن باقي بماند و خود هيچ فعاليتي را براي كمك به ترويج معارف قرآن انجام ندهد، با خرد انسان سازگاري ندارد و ممكن است خداوند اين افراد را در جهان آخرت مورد بازخواست قرار دهد.
هارون يحيي مي گويد: با نگاهي كوتاه و اندكي تامل درباره مشكلات كنوني جهان درمي يابيم كه اكثر اين مشكلات ريشه در نفرت، خودخواهي، سهل انگاري و بي رحمي دارند. عواملي از اين قبيل محصول و دستاورد تفكر ماترياليستي (ماده گرايي) و دارويني هستند كه سعي بر تلقين اين اعتقاد بر انسان ها دارند كه بشر گونه اي از حيوان است و دائماً درحال تنازع و ستيز بي رحمانه با همنوعان خود است.
اين ايدئولوژي ها صدمات و تاثيراتي منفي بر جوامع انساني برجاي مي گذارند كه اين لطمات و خسارات را مي توان با مهر و عطوفت، بخشش، تساهل و عقلانيت خنثي كرد. البته براي دستيابي به اين مهرورزي و غلبه بر مشكلات بايد دست به دامان آموزه هاي گرانبهاي قرآن ناب محمدي و سنت رسول اكرم(ص) شد.
وي به آيه 71 سوره مومنين، اشاره كرده و يادآور مي شود: اين آيه به اين موضوع مي پردازد كه هركس و هر موجودي كه از اوامر و دستورات الهي تبعيت نكند، روبه فساد و زوال خواهد رفت. و اگر حق از هوس هاي آنها پيروي كند، آسمان ها و زمين و همه كساني كه در آنها هستند، تباه مي شوند! ولي ما قرآني به آنها داديم كه مايه يادآوري (و عزت و شرف) براي آنهاست اما آنان از (آنچه مايه) يادآوريشان (است) رويگردانند!)
امروزه جهان اسلام با مشكلات عديده اي روبروست. ميليون ها نفر از سرزمين هاي مادري خود اخراج و آواره شده اند. با مشاهده اين صحنه ها انساني كه وجدان دارد و دم از انسانيت مي زند، چگونه مي تواند چشم خود را براين مشكلات ببندد و در صدد يافتن راه حلي براي اين مسئله نباشد؟ هرچند ممكن بود كه اين اتفاق براي آن ها بيافتد و يا شايد هم در آينده اين حوادث رخ دهد. ما هم نيازمند اقدامات مادي و هم معنوي براي مقابله با ظلم هستيم.
اين متفكر برجسته جهان اسلام در ادامه تصريح مي كند: خداوند در آيه 75 سوره نساء مي فرمايد: «چرا در راه خدا، و (در راه) مردان وزنان و كودكاني كه (به دست ستمگران) تضعيف شده اند، پيكار نمي كنيد؟! همان افراد (ستمديده اي) كه مي گويند: «پروردگارا! ما را از اين شهر (مكه)، كه اهلش ستمگرند، بيرون ببر! و از طرف خود، براي ما سرپرستي قرار ده! و از جانب خود، يار و ياوري براي ما تعيين فرما!»
هارون يحيي مهم ترين وظيفه مسلمانان را مقابله عقلاني و فكري با ماترياليسم و داروينيسم دانست و اظهار مي دارد: سرچشمه تمامي اين مشكلات اين مكاتب هستند، دراين ميان تنها راه نجات از فقر و آوارگي و تهيدستي، استمداد از قرآن و سنت رسول اكرم(ص) است. لذا بر ماست كه پيام اسلام را به همه اعلام كنيم و اين كار خود نوعي عبادت براي مسلمانان محسوب مي شود.
انديشمند سرشناس مسلمان در ادامه با تاكيد بر لزوم بهره مندي از قرآن در زندگي روزمره، گفت: قرآن كتابي بي نظير و فراتر از كتب ديگر است، پس در نتيجه مطالب آن هم فراتر از مطالب كتب ديگر است. هنگامي كه فردي قرآن مي خواند و با معجزات و حكمت بي بديل آن مواجه مي شود، به سوي حقيقت گرايش پيدامي كند. كساني كه قرآن و سيره نبوي (ص) را الگو و خط مشي زندگي خود قرار مي دهند نسبت به ساير افراد از زندگي بسيار متفاوتي برخوردارند، با اين توضيح كه آنها دچار نوميدي و خستگي و افسردگي نمي شوند و به هنگام رويارويي با وقايع غيرمنتظره ترس و آشفتگي بر آنها غلبه نمي كند.
وي مي افزايد: قرآن و سنت پيامبر(ص) همواره راهنما و هادي آنها هستند. اين افراد راضي به رضاي خدا و تسليم مشيت الهي هستند و در آرامش زندگي مي كنند. آنها در مقابله با وقايع، فرمايشات خداوند متعال را به ياد مي آورند و هر تصميم، گفته و نوشته اي از آنها دلالت بر تبعيت شان از ارزش هاي قرآني دارند. به علاوه مسلمانان درهر برهه از زندگي خود، بهنگام اتخاذ تصميمات مهم و تعبير و تفسير هر پديده اي، توجه خاصي به رهنمودهاي قرآن دارند. به عنوان مثال؛ آنها آيات قرآن را با تمامي وجود پذيرفته اند و در گفتار آنها اخلاق حسنه موجود در قرآن مشهود است.
هارون يحيي در ادامه تصريح مي كند: قرآن كلام خداست و حقايق را از منظر خداوند بيان مي كند. و هركسي كه با تكيه بر قرآن صحبت كند، مي تواند به بهترين نحو در گفت وگوها شركت كند، بدين دليل كه قرآن در صدد ريشه كن كردن منطق هاي گمراه كننده و تبيين حقايق است. گفتارهاي مطابق با اخلاقيات قرآني براي افراد مخلص و بي ريا، شفابخش بوده و كساني كه به اين گفتارها گوش فرادهند، با اراده خداوند، توسط اين گفت وگوها به حقيقت نائل خواهند شد. تاثير و نفوذ فرمايشات پيامبر گرامي اسلام به علت آميخته بودن آنها با حكمت و عقلانيت بود و اين هم از آن جهت است كه اين گفتارها برگرفته از قرآن، كلام خداست.
وي مي افزايد: خداوند نبي اكرم(ص) را از ايمان بهره مند ساخت و باعث شد كه او در قلب مردم رسوخ كند. دراين بين كساني كه بزرگي خداوند را درك نكنند به انحرافي بسيار بزرگ دچار مي شوند و پيوسته تلاش مي كنند تا اعتبار و دانايي را از مجراهاي ديگر بدست آورند.
هارون يحيي نشر و گسترش ارزش هاي قرآني را داراي اهميت والايي برشمرده و اظهار مي كند: برهمه مؤمنين و افراد با وجدان واجب است تا بكوشند ارزش هاي اخلاقي قرآن و آيات قرآن را دربين مردم گسترش دهند. علاوه بر اين بايد با فلسفه ها و گرايشات ناسازگار با ارزش هاي قرآني، مقابله فكري شود. مردم بايد از وجهه راستين ايدئولوژي هايي از قبيل ماترياليسم و داروينيسم كه آنها را از عشق و عطوفت و ايمان دور نگه مي دارند، آگاه شوند. آيه 104 سوره آل عمران نيز اشاره براين موضوع دارد: (بايد از ميان شما، جمعي دعوت به نيكي و امر به معروف و نهي از منكر كنند! و آنها همان رستگارانند).
وي به آيه 48 سوره مائده اشاره كرده و مي گويد: خداوند دراين آيه مي فرمايند: (پس در نيكي ها بر يكديگر سبقت جوييد! بازگشت همه شما، به سوي خداست...) بنابراين هر شخصي با توجه به امكانات موجودش بايد در راستاي نشر پيام قرآن و امر به معروف قدم بردارد. ممكن است برخي افراد دانش كافي براي انجام اين كار نداشته باشند و يا برخي ديگر نتوانند زمان زيادي را به اين قضيه اختصاص دهند اما اصل موضوع اين است كه هركسي با رجوع به ضمير خود، بدون شك با استفاده از امكاناتي كه براي او مهياست، مي تواند دراين مسير گامي به اندازه سهم خويش بردارد. افرادي كه مشتاق انجام اين كار هستند هر كدام به زعم خود مي توانند نقش بسزايي را دراين رابطه ايفا كنند. نكته اي كه در اينجا قابل تأمل است، اين كه هر شخص صادقانه از خرد و وجدان خود دراين امر استفاده كند.
وي يادآور شد: پروردگار متعال در آيه 19 سوره مزمل مي فرمايند: (اين هشدار و تذكري است، پس هركس بخواهد راهي به سوي پروردگارش برمي گزيند؟)
اين انديشمند مسلمان در پايان همه را به شركت در ترويج معارف قرآني دعوت و اظهار مي كند: اين كه شخصي فقط در مقام تمجيد و تحسين نشر و گسترش پيام قرآن باقي بماند و خود هيچ فعاليتي را براي كمك به اين قضيه انجام ندهد، با باطن (خرد) انسان سازگاري ندارد. ممكن است خداوند اين افراد را در جهان آخرت مورد بازخواست قرار دهد. در زماني كه مسلمانان به شدت در سراسر جهان مورد ظلم واقع مي شوند برهمه مؤمنين واجب مي شود كه از همديگر حمايت كنند. اين امر ما را به استفاده هرچه بهتر از زمان محدود و تلاش بي وقفه براي تبليغ ارزش هاي اخلاقي قرآن فرامي خواند. تاثيرات اين تلاش ها و كوشش ها، هرچند بزرگ يا كوچك، با عنايت خداوند متعال مي تواند وسيله اي براي ترويج تعاليم قرآني دربين بشريت باشد.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.