اصول حاكم بر زندگي حضرت علي(علیه السلام)

نحوه ازدواج، مهريه، شروع زندگي خانوادگي در يك خانه محقر و ساده پوشي زهرا(س) و علي(ع) و فرزندانشان نمونه هايي از اهميت اين اصل در زندگي خانوادگي آنها است،
چهارشنبه، 1 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اصول حاكم بر زندگي حضرت علي(علیه السلام)
 اصول حاكم بر زندگي حضرت علي(علیه السلام)
اصول حاكم بر زندگي حضرت علي(علیه السلام)
نويسنده:يوسف كاظمي
منبع:روزنامه کیهان

1- ساده زيستي و زهد خانوادگي

نحوه ازدواج، مهريه، شروع زندگي خانوادگي در يك خانه محقر و ساده پوشي زهرا(س) و علي(ع) و فرزندانشان نمونه هايي از اهميت اين اصل در زندگي خانوادگي آنها است، آنچنان كه صحابي جليل القدري چون سلمان را به تعجب واداشت كه:
عجبا! دختران پادشاه ايران و قيصر روم بر كرسي هاي طلايي مي نشينند و پارچه هاي زربفت به تن مي كنند و اين دختر رسول خداست كه نه چادرهاي گران قيمت برسر دارد و نه لباسهاي زيبا به تن.

2-مشاركت در امور زندگي و اهميت دادن به كار و همكاري در بين اعضاي خانواده

علي(ع) در زندگي مشترك خود به انجام برخي كارهاي منزل مي پرداخت. او بچه داري مي كرد، فاطمه(س) نان مي پخت و يا گندم آسياب مي كرد، علي(ع) به جهاد مي رفت و زخم برمي داشت و فاطمه(س) زخمهاي او را درمان مي كرد و شمشير او را مي شست و به همين دليل هم بود كه علي(ع) درهر بعد از ابعاد زندگي اش بالاترين تلاشها و موفقيتها را داشت و فاطمه زهرا(س) هم در مقام عبادت، دفاع از ولايت و كار در خانه و خانه داري و مهمتر از همه تربيت فرزندان بالاترين موفقيتها را كسب نمود.

3- ارزشي بودن ازدواج و حاكميت ارزشها بر خانواده

نمونه هايي همچون بخشيدن پيراهن عروسي توسط حضرت زهرا در شب ازدواج آن حضرت با علي(ع)، فراموش نشدن ياد خدا، گفتن تكبير و به نماز ايستادن عروس داماد در شب اول عروسي و ثمره اينها ايثار و انفاق خانوادگيشان كه در بالاترين حد آن سوره انسان مورد اشاره قرآن قرار گرفته است، بيانگر حاكميت اين اصل در خانه علي(ع) است.

4- حاكميت روح مشورت بر زندگي

مشورت خواهي و مشاوره با پيامبراكرم(ص) به عنوان فكر برتر و بهره مندي از راهنماييها و ارشادهاي ايشان، بارها و بارها توسط علي(ع) و زهرا(س) صورت گرفت.

5- حاكم بودن روح برنامه ريزي و نظم درخانه

تقسيم كارهاي خانه، انجام امور در زمان مناسب، اختصاص مكاني خاص براي عبادت و نماز در خانه و داشتن برنامه جهت تربيت فرزندان از جمله اين موارد است.

6- سياسي بودن، جهاني بودن و فدايي بودن در راه اسلام

گذشته از اميرالمؤمنين كه اسوه جهادي و فدايي بودن و سياستمداري است، خطبه ها و فعاليتهاي سياسي حضرت زهرا(س) نشان دهنده اين است كه ايشان به عنوان يك زن، سرآمد مبارزات سياسي در زمان پيامبر و بعد از فوت آن حضرت بود. محسن شهيد، فاطمه شهيده، علي زخم خورده، حسن مسموم، حسين سرجدا و زينب به اسارت رفته همه و همه دراين خانه مي زيسته اند.

7- علم دوستي

نهج البلاغه، صحيفه فاطميه، شاگردپروري، آشنايي با تفسير قرآن و تشكيل كلاسهاي ديني در خانه اميرالمؤمنين و حضرت زهرا نمونه هايي از توجه اين خاندان به علم دوستي است.

8- جذب و رفت و آمد فرشتگان به خانه

در زيارت جامعه آمده است: «السلام عليكم يا اهل بيت النبوه و موضع الرساله و مختلف الملائكه...» چرا كه اين قطعه بهشتي در زمين، محل رفت و آمد ملائكه اي همچون جبرئيل، ميكائيل و اسرافيل بوده است.

9- عشق و عاطفه و مهرباني همه اعضا به يكديگر

10- مهمان دوستي، ضيافت درخانه و رسيدگي به احوال خويشاوندان

اميرالمؤمنين مي فرمايند:
اي مردم! انسان هر قدر كه ثروتمند باشد باز از خويشاوندان خود بي نيازنيست كه از او با زبان و دست دفاع كنند، خويشان انسان بزرگترين گروهي هستند كه از او حمايت مي كنند و اضطراب و ناراحتي از او مي زدايند و در هنگام مصيبتها نسبت به او پرعاطفه ترين مردم مي باشند.
اگر بيش از شش روز مي گذشت و ميهماني براي علي(ع) نمي رسيد، تأسف مي خورد و مي ناليد و گاه مي فرمود:
«آن كس كه دست بخشنده خود را از بستگانش بازدارد، تنها يك دست را از آنها گرفته اما دستهاي فراواني را از خويش دور كرده است.»




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.