هر چیزی که باید درباره سرخ کن بدانید

شاید شما هم با دیدن سیب زمینی سرخ کرده و هات داگهای اشتهاآور، وسوسه شده و تصمیم بگیرید؛ سرخ کن بخرید، اما قبل از این کار بهتر است چند نکته را به خاطر داشته باشید.
سه‌شنبه، 11 آبان 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هر چیزی که باید درباره سرخ کن بدانید

انواع سرخ کن

سرخ کن ها دارای انواع مختلف هستند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند شما در این مقاله می توانید سرخ کن مورد نیاز خود را بیابید.
 

1.سرخ کن برقی

این سرخ کن جزئی از رایج ترین و متداول ترین انواع سرخ کن هست که در همه سایز و همه شکل در بازار موجود هست. اما برخلاف سرخ کن های دیگر نمی شود این انتظار را داشت که روغنش خیلی زود داغ شود یا محتوای غذای حجیم را به راحتی سرخ کند مثل بریان کردن مرغ.عموما برای سرخ کردن بادمجان و سیب زمینی و..غذاهای کم حجم استفاده می شود. اما برای خانه های کوچک و آپارتمانی بهترن کاربرد را دارا است.
 

2.سرخ کن گازی

این نوع از سرخ کن ها ایمنی کم تری نسبت به برقی دارند. اما غذا ها خوشمزه تر و ترد تر سرخ می شود. به دلیل بزرگ بودن این دستگاه ها بیشتر در بالکن و حیاط و  رستوران ها استفاده می شود. یعنی حتما باید در فضای باز استفاده شود. از بهترین خصوصیت آن می شود به زود سرخ کردن و زود گرم شدن روغن اشاره کرد.
 

3. ایرفرایر یا هواپز

در صورتی که شما علاقه ای به غذا های پر چرب ندارید و نگران سلامت خود هستید. ایرفرایر ها می توانند بهترین گذینه برای سرخ کن باشند. درست هست که کم روغن می گیرد اما به بهترین حالت ممکن غذا ها را سرخ و ترد می کند. نحوه ی شستشو آن ها هم راحت تر است. اما غذاها شبیه به دو مورد بالا نمی توانند سرخ شوند و نسبت قیمت این دستگاه نسبت به گذینه های بالا گران تر است.
 

خرید سرخ کن

برای خرید چنین دستگاهی تعداد اعضای خانواده را در نظر بگیرید. بدین ترتیب که اگر تعداد شما بیشتر از دو نفر می باشد بهتر است سرخ کنی با ظرف روغن استوانه ای تهیه کنید و برای خانواده های کم جمعیت ظرف روغن چهار گوش مناسب تر است.
 
سایز کوچک (خانواده کمتر از 4 نفر) حدود ۸۰۰ گرم روغن
سایز متوسط (خانواده 4 تا 5 نفره) حدود ۰٫۷ لیتر روغن 
سایز بزرگ( خانواده 5 تا8 نفره)  ۳ لیتر روغن 


نحوه ی روغن ریختن در سرخ کن

موقع استفاده؛ روغن باید نیمی از ظرف را پر کند و نکته مهم تر اینکه هیچ گاه بیش از حد مجاز روغن نریزید. چون ممکن است روغن سرریز شود.

بهترین روغن برای استفاده از این دستگاه، روغن های مخصوص سرخ کردن است. البته به یاد داشته باشید، هیچ گاه برای صرفه جویی دو نوع روغن را با هم مخلوط نکنید.

در حین کار با سرخ کن شاید برخی مواقع با اینکه روغن به اندازه کافی ریخته اید باز هم روغن سرریز شده یا کف کند. علت این امر می تواند وجود مواد غذایی آب دار و یا نمک زدن به مواد غذایی پیش از سرخ کردن باشد.
 
هر چیزی که باید درباره سرخ کن بدانید


شستن سرخ کن

 در کل شستشوی سرخ کن یکی از پر دردسر ترین کارها است که برای خیلی از افراد خارج از حوصله است. بنابر این به هنگام خرید دقت کنید سرخ کن به چه نحوی شسته می شود. برای شستشو و تمیز کردن دستگاه سرخ کن نیز توجه داشته باشید بهترین نوع سرخ کن  ظرف روغن متحرک باشد، زیرا در این حالت امکان شستشو و نظافت آن آسانتر می شود. 

نوع دیگری از سرخ کن ها وجود دارد که سیستم تخلیه روغن دارد. این نوع از سرخ کن ها هم می تواند برای شستشو راحت باشد.
 

یکی از اجزای سرخ کن فیلتر آن است که کاربرد آن جلوگیری از پخش بخار و بوی غذا می باشد. این فیلتر کربنی نباید با آب تماس پیدا کند، زیرا باعث از بین رفتن خاصیت کربنی آن می شود.

از این رو، توصیه می شود هنگام شستشوی دستگاه، آن را از داخل در سرخ کن بیرون آورده و بعد دستگاه را بشویید.



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.