چند روش مناسب براى زدودن لكه شمع

رقص زيباى شعله هاى آتش حاصل از شمع، همواره زينت بخش هر فصلى است. اين منبع آتش افروز، نه تنها بر سر سفره هاى هفت سين به عنوان مظهر حيات، از جايگاه ويژه اى برخوردار است بلكه معمولاً در مراسم نوروزى نيز به عنوان يكى از عناصر تزئينى- كاربردى، براى ايجاد محيطى هر چه دلپذيرتر در فضاى پذيرايى از مهمانان، كاربردى بسيار دارد. لذا غيرمنتظره نيست اگر با لكه هاى حاصل از شمع بر روى سطوح مختلف خانه و به خصوص لوازم آن همچون فرش، موكت،
سه‌شنبه، 7 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چند روش مناسب براى زدودن لكه شمع
  زدودن لكه شمع
چند روش مناسب براى زدودن لكه شمع
نويسنده:
منبع:
رقص زيباى شعله هاى آتش حاصل از شمع، همواره زينت بخش هر فصلى است. اين منبع آتش افروز، نه تنها بر سر سفره هاى هفت سين به عنوان مظهر حيات، از جايگاه ويژه اى برخوردار است بلكه معمولاً در مراسم نوروزى نيز به عنوان يكى از عناصر تزئينى- كاربردى، براى ايجاد محيطى هر چه دلپذيرتر در فضاى پذيرايى از مهمانان، كاربردى بسيار دارد. لذا غيرمنتظره نيست اگر با لكه هاى حاصل از شمع بر روى سطوح مختلف خانه و به خصوص لوازم آن همچون فرش، موكت، روميزى، ميز و مانند اينها مواجه شويم. موضوع مهم آن است كه با آگاهى از نحوه صحيح پاك كردن آنها از روى سطوح مختلف، بتوانيم مرحله لكه برى را بدون بر جاى ماندن كوچكترين آثارى، با موفقيت انجام دهيم. البته براى زدودن لكه هاى حاصل از شمع بر روى هر يك از جنس ها، روش خاصى وجود دارد كه به تك تك آنها به تفكيك اشاره خواهيم كرد.

• لكه شمع بر روى فرش و موكت

همواره بهترين زمان براى زدودن هر نوع لكه، هنگامى است كه در همان لحظه ايجاد شده و مواد تشكيل دهنده آن، هنوز تازه مانده است. در مورد پارافين شمع نيز اين موضوع صدق مى كند بنابراين اگر زمانى شاهد ريخته شدن پارافين آب شده شمع بر روى جسمى به خصوص سطوح بافت دار مانند فرش و موكت بوديد، بلافاصله پارافين را در حالت نرم با دقت و به وسيله قاشق از روى سطح برداشته و سپس براى زدودن آثار آن اقدام كنيد.
حال اگر اين مشكل پيش از اين رخ داده بود و شما با پارافين جامد بر روى سطوح ياد شده مواجه شديد، مانند روش فوق ابتدا با جسمى نوك تيز مانند چاقو و يا حتى ناخن، پارافين سفت شده را برداشته سپس كاغذ قهوه اى (كاغذهايى كه در خشكشويى ها براى پيچيدن لباس ها هنگام تحويل مورد استفاده قرار مى گيرند) و يا دستمال كاغذى حوله اى بزرگى را تا كرده و بر روى لكه حاصل از پارافين قرار دهيد. حال اتو را بر روى درجه گرم تنظيم كرده و بر روى سطح كاغذ، چندين بار حركت دهيد. حرارت ناشى از اتو، پارافين هاى باقى مانده در ميان بافت ها را آب كرده و جذب كاغذ مى كند. اين كار را با كاغذها و يا دستمال هاى ديگرى چندين بار تكرار كنيد تا ديگر آثارى از چربى حاصل از پارافين بر روى سطح باقى نماند.
نكته: اگر شمع مورد استفاده شما رنگى بود و در نتيجه با ريختن پارافين آن نيز لكه اى رنگى ايجاد شده است، براى زدودن آثار رنگى لكه از تينر استفاده كنيد به اين ترتيب كه پارچه اى را به تينر آغشته كرده و به حالت ضربه اى بر روى لكه آنقدر بزنيد تا پاك شود.

•لكه شمع بر روى چوب

ابتدا به وسيله هواى داغ حاصل از سشوار آن را نرم كنيد. هنگامى كه پارافين شروع به ذوب شدن كرد، با پارچه اى تميز، پارافين هاى اضافى را برداشته و در پايان با مالش پارچه اى آغشته به محلول پوليش و كمى سركه بر روى آن منطقه، آثار باقى مانده را از بين ببريد.

• لكه شمع بر روى شمعدان ها

شما مى توانيد شمعدان فلزى را در يخچال و يا حتى براى دقايقى در فريزر قرار داده و به محض سخت شدن پارافين، آن را به راحتى بكنيد ولى در مورد شمعدان هاى بلور و كريستال، از آنجا كه معمولاً امكان استفاده از سرما و گرما وجود ندارد، پنبه اى را به الكل صنعتى آغشته كرده و بر روى شمعدان بماليد سپس با پارچه تميز ديگرى آثار باقى مانده را از بين ببريد.

• لكه شمع بر روى پارچه و لباس

براى اين منظور نيز بايد از كاغذ قهوه اى و يا دستمال حوله اى استفاده كنيد. به اين ترتيب كه دو كاغذ و يا دو دستمال حوله اى تا شده را در زير و روى پارچه در محل لكه بگذاريد سپس با قرار دادن اتوى گرم بر روى يكى از كاغذها و يا دستمال ها در يك طرح لكه، سبب آب شدن پارافين باقى مانده و جذب آن توسط كاغذها و يا دستمال ها شويد. اين كار را با تعويض دستمال ها و يا كاغذها آنقدر تكرار كنيد تا ديگر كمترين اثرى از لكه چربى حاصل از شمع باقى نماند.
نكته: در صورتى كه رنگ حاصل از پارافين رنگى شمع بر روى پارچه يا لباس موردنظر شما باقى مانده است، از الكل صنعتى استفاده كنيد. البته براى اين منظور، ابتدا پارچه اى را به كمى الكل آغشته كرده سپس به يكى از درزهاى داخلى لباس بماليد. اگر پارچه عكس العمل خاصى نسبت به الكل نشان نداد، اين روش براى لباس موردنظر شما كاربردى است و در غير اين صورت اين كار را به خشكشويى بسپاريد. حال در صورتى كه پس از امتحان فوق امكان استفاده از الكل وجود داشت، در زير لكه، پارچه اى نخى و سفيد رنگ قرار داده و با آغشته كردن گوشه اى از پارچه ديگرى به الكل صنعتى، آن را با ضرباتى آرام با لكه تماس داده و به اين ترتيب رنگ پارافين را به پارچه سفيد زيرين منتقل كنيد.

•لكه شمع بر روى كفپوش پاركت

پارافين ريخته شده را با تكه اى از يخ، سفت كرده و سپس با نوك جسمى تيز، پارافين جامد شده را برداريد. مراقب باشيد بر روى كفپوش خطى ايجاد نشود. سپس كمى پوليش مخصوص كفپوش را بر روى آن ناحيه از سطح كفپوش ماليده و پس از آن با پارچه اى نرم، آثار باقى مانده را تميز كنيد.

•لكه شمع بر روى كاغذ ديوارى

ابتدا پارافين را با قراردادن يخ بر روى آن جامد كرده و پس از كندن توسط جسمى تيز، لكه چربى باقى مانده را به روش اتو و دستمال حوله اى و يا كاغذ قهوه اى انجام دهيد.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما