اقدامات درمانى اوليه بعد از آسيب هاى ورزشى

بعد از اينكه يك آسيب حادث مى شود ناحيه آسيب ديده پرخون شده و ملتهب مى شود. پديده التيام با جايگزينى بافت آسيب ديده توسط كلاژن شروع شده كه اسكار (اثر زخم) ناميده مى شود و سخت و سفت است.و قبل از شروع مجدد ورزش بايد اصلاح شده و با دقت درمان شود.
سه‌شنبه، 7 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اقدامات درمانى اوليه بعد از آسيب هاى ورزشى
اقدامات   اوليه بعد از آسيب هاى ورزشى
اقدامات درمانى اوليه بعد از آسيب هاى ورزشى
منبع:روزنامه جوان
بعد از اينكه يك آسيب حادث مى شود ناحيه آسيب ديده پرخون شده و ملتهب مى شود. پديده التيام با جايگزينى بافت آسيب ديده توسط كلاژن شروع شده كه اسكار (اثر زخم) ناميده مى شود و سخت و سفت است.و قبل از شروع مجدد ورزش بايد اصلاح شده و با دقت درمان شود. روش (RISCE) (استراحت، يخ فشار، بالا بردن عضو صدمه ديده) براى اداره كردن آسيب هاى مختصر و در مراحل اوليه توصيه مى شود. لطفا به موارد زير توجه فرمائيد.

۱- فورا بايد خونريزى را كاهش داد. در ۴۸ تا ۷۲ ساعت اول بعد از آسيب يك پاكت يخ بايد به كار برده شود بدين صورت كه هر ساعت يكبار بمدت ۱۰ تا ۱۲ دقيقه از آن استفاده شود.

۲- به منظور كاهش خونريزى از منطقه آسيب ديده بايد منطقه آسيب ديده را بالا برد و با استفاده از يك باند دور تا دور منطقه را محكم بست و با فشار از خونريزى بيشتر جلوگيرى كرد.

۳- استراحت مى تواند از توسعه و گسترش آسيب جلوگيرى كند. استفاده از بريس - محافظ يا عصا و باندهاى كشى مى تواند در حين فعاليتهاى معمولى روزانه ما را از آسيب بيشتر محافظت كند. اين وسايل هم چنين هنگامى كه در رفتگى درجه وجود داشته باشد نقش محافظتى دارند كه البته بايد توسط پزشك تجويز شود.

۴- ماساژ خيلى خفيف هم حتى هنگام شروع خونريزى نبايد انجام شود. استفاده كردن از روغن از خراشيدگى پوست پيشگيرى مى كند و مى تواند عملكرد بافت ترميم شده را اصلاح كند.

۵- انجام حركات كششى البته با احتياط كامل مى تواند عملكرد بافت در حال ترميم و شكل گرفتن آن را اصلاح كند. كه البته اين عمل براى ماهيچه ها و تاندونها به كار مى رود نه براى رباط ها كه فقط از ماساژ بهره مى برند.

۶- مصرف ويتامين C مى تواند به پيشرفت، بهبودى و التيام كمك كند، كه اين به علت نياز كلاژنها به ويتامين C مى باشد كه در صورت مصرف درست ويتامين C مى تواند مفيد باشد.

۷- بعد از اينكه آسيب و صدمه بافتى از مرحله حاد گذشت و خونريزى متوقف شد گرم كردن موضع براى افزايش جريان خون موضع و پيشرفت بهبودى و التيام ضرورى است.

۸- بعد از اينكه آسيب بهبود يافت و فروكش نمود مى توان ورزشهاى قدرتى را شروع كرد. استفاده از بريس و محافظ و مانند اينها در اين مرحله فوق العاده موثر است.

۹- پيشگيرى از درمان بهتر است، يك محافظ دهان مى تواند از دندانها و فك محافظت كند. چسبهاى جلوگيرى از تاول طبى - ورزشى مى تواند از بروز تاول جلوگيرى كند، البته اگر فورا و سريع به كار رود و استفاده از نوشيدنى هاى ورزشى كه از نظر غلظت با خون يكسان هستند از بى آب شدن بدن جلوگيرى مى كند.
تحقيقات اخير نشان داده است كه كمردردى كه امروزه در بين اشخاص مختلف شايع است ريشه در نحوه تكامل انسان دارد.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.