آسيب ناشى از صوت

پس از هر ساعت استفاده از دستگاه هاى شنيدارى حداقل پنج دقيقه استراحت گوش ضرورى است. يك متخصص گوش وحلق وبينى گفت: استفاده از هر گونه وسيله صوتى در فاصله نزديك به حلزون گوش در پستانداران و بالاخص انسان آسيب رسانده وغيرقابل برگشت است.
سه‌شنبه، 7 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آسيب ناشى از صوت
آسيب ناشى از صوت
آسيب ناشى از صوت
منبع:روزنامه جوان
پس از هر ساعت استفاده از دستگاه هاى شنيدارى حداقل پنج دقيقه استراحت گوش ضرورى است.
يك متخصص گوش وحلق وبينى گفت: استفاده از هر گونه وسيله صوتى در فاصله نزديك به حلزون گوش در پستانداران و بالاخص انسان آسيب رسانده وغيرقابل برگشت است.
دكتر شاپور صفرى با بيان اين كه در كشور ما از هر سه نوجوان يك نفر از وسايل صوتى - شنيدارى دستى يا به اصطلاح (MP3player) استفاده مى كند، افزود: به دليل نداشتن آگاهى لازم اين افراد از طرز صحيح استفاده اين وسايل و بالا بردن شدت صدا بيشتر از حد استاندارد، اين افراد در معرض آسيب جدى گوش قرار مى گيرند. وى حد مجاز استفاده از هر نوع وسيله صوتى را ۸۰ دسى بل عنوان كرد و گفت: اصواتى كه بيش از ۸۵ دسى بل شدت صوت داشته باشند، مى توانند باعث آسيب گوش شوند.
دكتر صفرى در ادامه افزود: شدت صوت در يك اتاق آرام ۳۰ دسى بل و در يك گفتگوى معمولى و يا در يك رستوران شلوغ ۶۰ دسى بل است. وى افزود: همچنين ما مجاز به گوش دادن به شدت صوتى معادل ۸۰ دسى بل به مدت هشت ساعت هستيم به شرط آن كه در هر يك ساعت، پنج دقيقه به گوش هايمان استراحت دهيم.
وى با اشاره به شيوع استفاده از (MP3player) ها در بين جوانان گفت: على رغم اين كه هدفون هاى اين دستگاه به صورتى طراحى شده اند كه به طور مستقيم در داخل مجراى گوش قرار مى گيرند در صورت افزايش صداى دستگاه به بالاتر از ۵۰ درصد مى تواند شدت صوتى معادل يا بيش از ۱۰۵ تا ۱۱۰ دسى بل را به گوش داخلى منتقل كنند. صفرى، دلايل علاقمندى جوانان را به گوش دادن به موسيقى با صداى بلند، وجود سر و صداى اضافى محيط عنوان كرد و افزود: فردى كه از هدفون استفاده مى كند در صورتى كه نتواند صداى اطرافيان خود را بشنود، گوش او در معرض خطر قرار دارد. دكتر صفرى در ادامه افزود: گوشى هايى كه تمام سطح گوش را مى پوشاند كمتر ايجاد عارضه مى كند. همچنين اخيرا شركت هاى سازنده اين دستگاه ها براى جلوگيرى از آسيب گوش، هدفون هايى را توليد كرده اند كه صداى محيط را از بين مى برد تا شنوندگان احتياج به افزايش صداى دستگاه براى بهتر شنيدن نداشته باشند.
وى از اولين علامت آسيب گوش به ايجاد صداى وزوز در گوش اشاره كرد و گفت: شدت صوت ۸۵ دسى بل در مدت هشت ساعت مى تواند كاهش شنوايى قابل ملاحظه اى ايجاد كند در صورتى كه اگر اين شدت صوت به ۸۸ دسى بل افزايش يابد، اين كاهش شنوايى مى توانند در مدت چهار ساعت ايجاد شود. همچنين شدت صوت صد تا ۱۰۵ دسى بل در مدت هشت تا ۱۵ دقيقه باعث آسيب گوش مى شود.
صفرى در خصوص راهكارهايى كه مى تواند گوش را در برابر شدت اصوات بالا محافظت كند، گفت: در صورت استفاده از (MP3player) ها بايد شدت صوت و طول مدت گوش دادن را كاهش داد. همچنين شدت صوت هاى زير۵۰ درصد در اين دستگاه ها در مدت۶۰ تا ۹۰ دقيقه، عارضه اى ايجاد نمى كند.
وى افزود: در هر يك ساعت استفاده از اين دستگاه هاى شنيدارى حداقل پنج دقيقه بايد به گوش استراحت داد، همچنين اگر از محيطى پر سر و صدا خارج شده ايد، نبايد مجددا از اين گوشى ها استفاده كنيد زيرا در اين زمان گوش مستعد آسيب است.
صفرى، معاينه افرادى كه به مدت زياد با اين دستگاه هاى شنيدارى سر و كار دارند يا در محيط هاى پر سر و صدا كار مى كنند را از نظر قدرت شنيدارى لازم دانست و گفت: چنين افرادى بايد توسط يك متخصص گوش و حلق و بينى معاينه شوند تا تست هاى تشخيصى جهت سنجش شنوايى از آنان به عمل آيد كه اين تست ها مى توانند شروع آسيب را تشخيص دهند تا قبل از به وجود آمدن آسيب جدى و غير قابل برگشت اقدام به درمان آن كرد.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.