چگونه کفش‌های کتانی خود را تمیز کنیم؟

تمیز کردن کفش‌های کتانی بر خلاف چیزی که فکر می‌کنید کار خیلی شاقی نیست. این مقاله چند دستور العمل آسان برای شما دارد که به شما کمک می‌کند که کفش‌های کهنه و چرک شده‌ی خود را همانند کفش نو تمیز کنید.
شنبه، 17 مرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه کفش‌های کتانی خود را تمیز کنیم؟
چگونه کفش‌های کتانی خود را تمیز کنیم؟

 

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 

تمیز کردن کفش‌های کتانی بر خلاف چیزی که فکر می‌کنید کار خیلی شاقی نیست. این مقاله چند دستور العمل آسان برای شما دارد که به شما کمک می‌کند که کفش‌های کهنه و چرک شده‌ی خود را همانند کفش نو تمیز کنید.
چه برای ورزش کردن و چه برای پیاده روی در بیرون، شما می‌توانید به کفش‌های کتانی راحت خودتان اعتماد کنید که شما را در طول روز حمل کنند. امروزه، تولید، سبک و رنگ بندی‌های کفش‌های کتانی طوری شده است که آنها را به یک کفش ضروری تبدیل کرده است. تنوع و منحصر به فردی آنها طوری است که ایجاب می‌کند هر کس باید یکی از آنها را داشته باشد.
چون اغلب ترجیح می‌دهیم این کفش‌ها را بپوشیم، پوشیدن زیاد آنها باعث می‌شود که لکه‌های فراوانی بردارند. با کمی تلاش می‌توانید این لکه‌ها را از بین ببرید و به راحتی کفش‌های کثیف و چرک شده‌ی خود را طوری تمیز کنید که همانند کفش‌های نو به نظر برسند. در این مقاله چند روش راحت برای تمیز کردن این کفش‌های مخصوص آورده شده است.

روش‌های تمیز کردن کفش‌های کتانی :

سطح خارجی کفش :

یک لگن بردارید و قسمتی از آن را با آب گرم پر کنید. چند قطره پودر لباس شویی یا مایع ظرف شویی درون لگن بریزید.
یک مسواک کهنه را درون مایع مخلوطی فرو ببرید و سپس کفش را با آن تمیز کنید. دوباره هر وقت لازم شد مسواک را درون لگن و محلول خیس کنید.
برای لکه‌های سر سخت‌تر، مسواک را درون پودر لباس شویی خشک یا مایع ظرف شویی فرو ببرید و لکه‌ها را با حرکات دایره‌ای تمیز کنید.
با یک پارچه‌ی تمیز، سطح کفش را تمیز کنید. هر گونه باقیمانده‌ی مایع و شوینده را از روی کفش تمیز کنید و به خاطر داشته باشید از استفاده‌ی آب اضافی روی قسمت‌های چرمی کفش خود داری کنید.

ته کفش :

هر گونه آثار خشک را با آچار پیچ گوشتی تمیز کنید. ته کفش را در مقداری آب سرد خیس کنید. از یک مسواک استفاده کنید و به خوبی بقیه‌ی کثیفی را نیز تمیز کنید.

قسمت میانی ته کفش و سر پنجه کفش :

از یک پاک کننده و تمیز کننده محلول در مقداری آب استفاده کنید. وقتی که قسمت میانی ته کفش را تمیز می‌کنید کمی فشار وارد کنید. استفاده از مسواک برای تمیز کردن این قسمت خیلی کار ساز نیست و به خاطر بافت این قسمت، کثیفی و گرد و غبار باقی می‌ماند.
هم چنین می‌توانید یک حوله‌ی مرطوب و نرم دور انگشت خود ببندید و در پاک کننده خشک فرو کنید و قسمت میانی ته کفش را با حرکات دایره‌ای با انگشت خود تمیز کنید. دانه‌های ظریف صابون همه‌ی لکه‌های قدیمی را به خوبی از بین می‌برند. بعد از اینکه یک بار این کار را انجام دادید قسمت میانی ته کفش را با پارچه‌ی مرطوب تمیز کنید. نگذارید که مایع صابونی روی کفش خشک شود چون بعداً تمیز کردن آن برای شما مشکل می‌شود.
به چرم لایه سر پنجه کفش توجه بیشتری بکنید و نگذارید که آب روی این قسمت جمع شود. همیشه از یک پاک کننده فوق العاده یا از روش گفته شده در بالا استفاده کنید. هم چنین کمی حوله‌ی کاغذی داخل کفش قرار دهید تا از وارد شدن آب به داخل کفش جلوگیری کند.

کفی کفش :

برای اینکه از شر هر گونه بویی خلاص شوید داخل کفش مقداری جوش شیرین بپاشید. بعد از اینکه کفش خشک شد جوش شیرین اضافی را بتکانید و بیرون بریزید.

بندهای کفش :

بندهای کفش به مراقبت بیشتری نیاز دارند. وقتی که می‌توانید بندهای قدیمی خود را تمیز کنید چرا باید بندهای جدید بخرید؟ بندها را توی رو بالشی گذاشته و درون ماشین لباس شویی بگذارید. به خاطر داشته باشید که برای شستن این لباس‌ها از آب سرد استفاده کنید.

زبانه :

زبانه را در آب سرد خیس کنید و سپس آب اضافی را به خوبی بچلانید. برای اینکه آبی داخل کفش نشود یک حوله زیر آن بگذارید. زبانه را به خوبی با مقداری مایع ظرف شویی تمیز کنید. با حرکات دایره‌ای هر گونه لکه قدیمی و سر سخت را از بین ببرید. اگر لازم است از انگشت خود یا یک حوله به جای مسواک استفاده کنید تا از هر گونه صدمه دیدن ماده جلوگیری شود. هر دو طرف زبانه را به طریق مشابه تمیز کنید. به دقت زبانه کفش را بشویید تا هیچ گونه کف صابونی روی آن نماند.

روش خشک کردن :

هر گونه آب را از زبانه فشار داده و بچلانید و نگذارید که هیچ گونه آبی در آن بماند و به زبانه صدمه بزند.
کفش‌ها را در مقابل پنکه الکتریکی قرار دهید و بگذارید که با هوا خشک شوند. برای خشک کردن از سشوار استفاده نکنید چون ممکن است به چسبی که کفش و ته کفش را به هم چسبانده، آسیب بزند.

روش‌های تمیز کردن کفش‌های جیر :

تمیز کردن عمومی :

از یک بسته تمیز کننده یا پاک کننده کفش جیر برای تمیز کردن لکه‌های سنگین از روی این کفش‌ها استفاده کنید. اگر کفش‌های جیرتان در مکان‌های مختلف کثیف و لکه دار شده است، از برس کفش جیر برای تمیز کردن ظاهر ظریف این کفش استفاده کنید. این برس‌ها در یک طرف یک برس پلاستیکی نرم و در طرف دیگر یک برس زبر و خشن دارند. برای تمیز کردن همه‌ی گرد و غبار و کثیفی از روی کفش باید از برس فقط در یک جهت استفاده کنید.

لکه‌های آبی :

لکه‌های آبی عمدتاً با آب ایجاد می‌شوند. کاری که می‌توانید انجام دهید این است که داخل کفش را با بسته‌ها یا رولهای کاغذی پر کنید تا شکل خود را حفظ کند و سپس کفش را با آب اسپری کنید و پس از آن به خوبی هر گونه رطوبت را بگیرید و بگذارید که کفش کاملاً خشک شود. بعد از اینکه کفش خشک شد از پاک کننده یا محافظ کفش جیر استفاده کنید.

لکه‌های تازه:

اگر لکه‌ها تازه هستند لکه‌های اضافی را با حوله‌ی کاغذی پاک کنید اما به خاطر داشته باشید که با ملایمت رفتار کنید و از فشار دادن لکه به داخل ساختمان کفش جیر خود داری کنید. اگر با لکه‌های خشک کار می‌کنید یک پارچه کهنه را مرطوب کرده و با ملایمت روی لکه بمالید. بگذارید که خشک شود و سپس از پاک کننده و برس کفش جیر استفاده کنید.
اگر همراه کفش‌های جیرتان به شما راهنمای مصرف داده‌اند بهتر است که از آن دستورات پیروی کنید و از پاک کننده کفش جیر شرکت Nike استفاده کنید تا از صدمه زدن به ماده جلوگیری شود.
به خاطر داشته باشید که به طور غیر ضروری کفش‌هایتان را خیس نکنید و آنها را به حد کافی مرطوب کنید تا از شر گرد و غبار و لکه‌ها خلاص شوید. از یک پارچه‌ی مرطوب برای تمیز کردن تمام کف صابون استفاده کنید. قبل از تمیز کردن کفش‌هایتان داخل آنها را با روز نامه‌های کهنه و یا حوله پر کنید تا از خیس شدن کفش جلوگیری شود. کفش‌هایتان را داخل ماشین لباس شویی نیندازید چون به ساختمان کفش آسیب می‌زند یا شکل خوب کفش را از بین می‌برد.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.