ده علامتی که نشان می‌دهد شما کارهای خود را به تعویق می‌اندازید

به تعویق انداختن یک مانع دیگر در به دست آوردن چیزهایی است که می‌خواهیم یا برآورده کردن آرزوهایمان است. همه‌ی ما برنامه ریزی می‌کنیم اما تنها مشکل، عملی کردن آنها است. 5 دقیقه چت کردن با همکار خود ایرادی ندارد اما
چهارشنبه، 21 مرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ده علامتی که نشان می‌دهد شما کارهای خود را به تعویق می‌اندازید
ده علامتی که نشان می‌دهد شما  کارهای خود را به تعویق می‌اندازید

 






 

به تعویق انداختن یک مانع دیگر در به دست آوردن چیزهایی است که می‌خواهیم یا برآورده کردن آرزوهایمان است. همه‌ی ما برنامه ریزی می‌کنیم اما تنها مشکل، عملی کردن آنها است. 5 دقیقه چت کردن با همکار خود ایرادی ندارد اما آیا چیزهای دیگری نیز که مزاحم کار شما می‌شوند قابل قبول هستند؟ این مقاله برخی علائم به تعویق انداختن را که بیشتر افراد با آنها درگیر هستند برای شما لیست کرده است.
هر روز را با به تعویق انداختن گذراندن باعث می‌شود که یک روز دیگر با نگرانی در مورد آن چیز سپری شود. همین حالا آن کار را انجام دهید و در زندگی خود حرکت کنید. همه‌ی ما کار خود را به تعویق می‌اندازیم و در این کار خبره هستیم. به تعویق انداختن یک کار یا تکلیف، یا شاید رفتن به مطب دندان پزشک خود برای چک کردن ماهانه دندان‌هایمان ممکن است برخی از وظایفی باشند که ما آنها را به تعویق می‌اندازیم. چرا افراد فکر می‌کنند که به یک یا چند روز دیگر نیاز دارند تا کار خود را تمام کنند و آن را همین حالا انجام نمی‌دهند؟ چرا دقیقه‌ها به ساعتها و یا روزها تبدیل می‌شوند؟
برخی اوقات همه‌ی ما با چیزهایی درگیر می‌شویم که تمرکز کردن بر روی وظایف مهم را برای ما مشکل می‌کنند اما برخی افراد وجود دارند که به طور عمدی کارهای خود را به بعد موکول می‌کنند. تصور عمومی که تعویق اندازها دارند این است که اهمیتی ندارد کارشان به تأخیر افتاده باشد یا آن را کامل نکرده باشند. برخی از آنها احساس می‌کنند که تحت فشار بهتر کار می‌کنند اما این حالت اگرچه ممکن است در ابتدا مضر به نظر نرسد اما با گذر زمان بدتر می‌شود و همانند زندگی حرفه‌ای بر شخصیت فرد نیز تأثیر می‌گذارد.
مهم نیست که چقدر زمان داشته باشیم تا وظیفه‌ی خود را به انجام برسانیم ما همیشه زمان این را داریم که آنها را به بعد موکول کنیم. بنابراین اگر هنوز فکر می‌کنید که کارهای خود را به تعویق نمی‌اندازید به بی‌توجهی به کاری که قرار بود امروز آن را به اتمام برسانید ادامه دهید و چشمانتان را روی علائم زیر که به شما ثابت می‌کنند شما تعویق انداز هستید ببندید.

- تقصیر من نیست ساعت زود می‌گذرد

وقتی که می‌خواهیم مطالعه کنیم یا پروژه‌ای را شروع کنیم همه‌ی ما از این عبارت استفاده می‌کنیم. شما کتابها، لوازم التحریر و وسایل مهم دیگر خود را جمع کرده و تصمیم جدی برای شروع مطالعه سر ساعت 9 صبح می‌گیرید. اما وقتی حتی یک دقیقه‌ی آن را از دست می‌دهید کل برنامه‌ی مطالعه‌ی شما به تأخیر می‌افتاد. ساعت 9 و یک دقیقه صبح است و شما تصمیم می‌گیرید ساعت 10 صبح شروع به مطالعه کنید. چرا؟ چون شما یک دقیقه از زندگی خود را به هدر داده‌اید پس 60 دقیقه‌ی دیگر را نیز همان طور می‌توانید هدر دهید.

- در دادن پند و نصیحت عالی هستند

مردم در مورد مشکلاتشان با شما مشورت می‌کنند چون شما در گوش دادن به حرفهای آنها استاد هستید. اگر همکارتان در مورد تمام نکردن کار خود سر وقت شکایت می‌کند شما به او پیشنهاد می‌دهید که وقت خود را به هدر ندهد و روی کار خود تمرکز کند. اما از به کار بستن این قوانین در زندگی خودتان عاجز هستید.

- به راحتی حواستان پرت می‌شود

شما باید برای انجام یک ارائه‌ی مهم آماده شوید، مطالب خود را سازمان دهی کنید و یا مسئله‌های ریاضی خود را حل کنید. اما خیلی چیزهای دیگر در زندگی شما وجود دارند که شما ترجیح می‌دهید وقت خود را صرف انجام آنها بکنید مثلاً در فیس بوک خود بگردید، با دوست خود غیبت کنید و یا بی‌نهایت با اینستاگرام خود مشغول باشید.

- چک کردن گوشی خود

گوشی شما درست دم دست‌تان قرار دارد و در حالی که کار می‌کنید یا مطالعه می‌‌کنید انگشتان شما روی گوشی قرار دارند تا چک کنید که کسی به شما زنگ نزده است یا پیامی نفرستاده است. چک کردن گوشی از هر یک ساعت یا دو ساعت کاملاً خوب است اما چک کردن گوشی از هر 5 دقیقه نشانه‌ی سلامتی نیست. شما در حال هدر دادن زمان خود و به تأخیر انداختن بیشتر وظیفه‌ی خود هستید.

- شرایط تمیز می‌خواهید

فکر کار کردن روی یک پروژه جدید و یا کامل کردن تکالیف شما این واقعیت را به خاطر شما می‌آورد که در همین هنگام میز شما شلوغ است. بنابراین از تمیز کردن میز خود شروع کرده و با تمیز کردن کل خانه تمام می‌کنید یعنی اینکه شما حالا دیگر برای مطالعه کردن یا کامل کردن کار خود خسته هستید.

- سندروم آخرین سریال

همه‌ی ما فیلم‌های کمدی را دوست داریم به خصوص اگر ستاره‌های مشهور و مورد دلخواهمان در آن بازی کرده باشند. وقتی که شروع به تماشای سریال می‌کنیم توقف کردن آن سخت و دشوار می‌شود. شما اهمیتی نمی‌دهید که تا ساعت 3 یا 4 صبح بیدار مانده‌اید تا تماشای کل سریال را به اتمام برسانید اما فکر کار کردن روی مقاله‌ی تحقیقی برای شما خواب آور است. این حالت عموماً سندروم آخرین سریال گفته می‌شود که در واقع هیچ وقت تمام نمی‌شود و ما به تماشای کل سریال‌ها ادامه می‌دهیم.

- تأخیر در تحویل کار

بسیاری از ما توانایی عجیبی برای کار کردن تحت فشار داریم. بنابراین کار کردن بر روی هر تکلیف با مدت محدود و معین، درست شب قبل از تحویل کار خیلی عجیب نیست. در واقع شما تصمیم می‌گیرید که یک ساعت قبل از تحویل واقعی کار شروع به انجام دادن آن بکنید.

- دیر بیدار شدن از خواب

شما تصمیم می‌گیرید که صبح زود از خواب بیدار شوید و برای امتحان خود مطالعه کنید اما به جای آن بیشتر از 10 دفعه دکمه‌ی snooze گوشی خود را می‌زنید. دیر بیدار شدن از خواب به این معنی است که شما عادت کرده‌اید به سؤالاتی مثل "چرا دیر کردید؟" پاسخ دهید و یا در آوردن عذر و بهانه‌ها استاد شده‌اید.

- کارهایی را که تمام نمی‌شوند به دستشویی خاتمه می‌دهید

برای اجتناب از کاری مشخص، شما تصمیم می‌گیرید که به جای نشستن در پشت میز در دستشویی بنشینید و ادامه دهید. همان وضعیت مشابه در خانه نیز اتفاق می‌افتد و فقط دستشویی با یخچال شما جایگزین شده است. شما برای اولین بار یخچال خود را چک می‌کنید و جز کاهوی روز گذشته چیزی در آن پیدا نمی‌کنید اما دوباره 5 دفعه دیگر آن را چک می‌کنید و انتظار معجزه دارید و ترجیح می‌دهید که وقت خود را صرف انجام آن کار ضروری و اجباری نکنید.

- چون میان وعده خوردن مهم است

قبل از مطالعه کردن دوست دارید که گرسنگی خود را برطرف کنید و فکر خوردن میان وعده به ذهنتان می‌آید. شما اشتیاق آن را دارید که میان وعده‌ی خود را خودتان درست کرده و در آرامش و به آهستگی آن را میل کنید. این میان وعده باید خانگی باشد و هم چنین هفتمین میان وعده‌ای است که میل می‌کنید.

- چرت زدن

قبل از انجام هر کار مهمی شما ترجیح می‌دهید که یک چرت طولانی و خوب 2 ساعته داشته باشد و تصور می‌کنید که آن تمرکز شما را افزایش می‌دهد. تمرکز به این معنی است که شما توانایی این را داشته باشید که بهتر کار کنید و به وظیفه‌ای که به شما محول شده است بیشتر توجه کنید. اما این چرت 2 ساعته ناگهان به 4 ساعت یا بیشتر تبدیل می‌شود تا اینکه شما دیگر فرصتی واقعی برای انجام کار خود ندارید.
به تعویق انداختن کارها عوارض طولانی مدت و شدیدی روی سلامتی دارند مثل مشکلات مربوط به معده و روده و سیستم ایمنی ضعیف. تعویق اندازها معمولاً به آسانی سرما می‌خورند و یا آنفولانزا می‌گیرند. من مطمئنم که بیشتر افراد به این علائم تعویق اندازی دچار هستند و درمان زود هنگام آن مطمئناً بهره وری در کار را افزایش می‌دهد و در کل سلامتی شما را بهبود می‌بخشد.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.