ويژگى هاى دوربين ديجيتال

امروزه علم عكاسى به عنوان يكى از علوم حرفه اى و هنرى مطرح ميباشد كه با پيشرفت تكنولوژى اين علم نيز پيشرفت و ترقى بسيارى نموده است. از مهمترين پيشرفتهاى تكنولوژيكى اين علم ميتوان به ساخت دوربينهاى ديجيتالى اشاره نمود كه با اختراع اين دوربين ها تحولى عظيم در علوم عكاسى رخ داد
شنبه، 11 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ويژگى هاى دوربين ديجيتال
 ويژگى هاى دوربين ديجيتال
ويژگى هاى دوربين ديجيتال
نويسنده:فريما سادات ميرى
امروزه علم عكاسى به عنوان يكى از علوم حرفه اى و هنرى مطرح ميباشد كه با پيشرفت تكنولوژى اين علم نيز پيشرفت و ترقى بسيارى نموده است. از مهمترين پيشرفتهاى تكنولوژيكى اين علم ميتوان به ساخت دوربينهاى ديجيتالى اشاره نمود كه با اختراع اين دوربين ها تحولى عظيم در علوم عكاسى رخ داد كه از مهمترين اين تحولات ميتوان به بالا رفتن كيفيت عكسها، افزايش سرعت دسترسى به عكس، عدم نياز به فيلم و نيز آسان نمودن عمليات عكسبردارى براى افراد جامعه گرديد. در اين راستا سعى داريم در اين مقاله با برشمردن چندين ويژگى مهم در دوربينهاى ديجيتالى شما را با نحوه ارزيابى اين ويژگيها هنگام خريد دوربين آشنا كنيم.

Resolution:

وقتى كه نور از ميان لنز يك دوربين ديجيتال مى گذرد به حسگر نوع CCD يا CMOS مى رسد. حسگر به وسيله پيكسل ها و نقاط حساس به نور پوشيده شده است. هرچه تعداد اين پيكسل ها بيشتر باشد يا وضوح سنسور و در نتيجه وضوح عكس بيشتر و بهتر مى شود. عكس هاى با رزولوشن بالاتر كيفيت مطلوب ترى دارند، شفاف ترند و جزئيات مناظر و صحنه ها را به خوبى و به دقت نشان مى دهند. البته حجم تصاوير با بالارفتن رزولوشن بيشتر مى شود و به فضا و حافظه بيشترى براى ذخيره شدن نياز دارد و خيلى سريع حافظه دوربين را پر مى كند. عكس هاى معمولى كه جزئيات شان زياد مهم نيست با رزولوشن ۴۸۰*۶۴۰ به خوبى در مانيتور و صفحه نمايش ديده مى شوند. اما اگر بخواهيد عكس هاى تان را به وسيله چاپگر چاپ كنيد و يا آن ها را براى مقاصد گرافيكى به كار بريد به تصاويرى با بيش از يك ميليون پيكسل نياز داريد. بزرگ نمايى عكس ها هم مساله مهمى است. چنان چه به عكس هايى بزرگ تر از ۵/۱۷*۵/۱۲ سانتى متر نياز داريد با دوربين هايى كه كمتر از ۲ ميليون پيكسل دارند به نتايج مطلوبى دست پيدا نمى كنيد. 

Size:

سايز و وزن دوربينهاى ديجيتالى هم يكى از پارامترهاى مهم در انتخاب دوربين ميباشد. بر اين اساس بهتر است هنگام خريد دوربين به توانايى حمل آن در طولانى مدت و نيز جادادن آن در كيف تان توجه و سعى كنيد درصورتى كه دوربين را جهت كاربرى خانگى تهيه مى كنيد آن را در سايزهاى كوچكترو سبكتر موجود در بارور انتخاب كنيد.

Zoom Lens:

بسيارى از دوربين هاى ديجيتال با زوم اپتيكال X3 عرضه مى شوند و بعضى از آن ها دوربينهايى با زوم هاى X6 و يا X10 را هم توليد ميكنند كه بيشتر مناسب عكسبردارى در طبيعت ميباشد. زوم اپتيكال دوربين بستگى به لنز دوربين دارد. فوكوس لنز دوربين هاى ديجيتال معمولى سه تا چهار برابر است. اما نكته اى كه اهميت چندانى ندارد زوم ديجيتال دوربين است كه توليد كنندگان دوربين هاى ارزان قيمت ديجيتال سعى مى كنند پايين بودن كيفيت لنز دوربين را با بالا بردن زوم ديجيتال آن توجيه كنند. در حاليكه زوم ديجيتال بعد از عكاسى و به كمك نرم افزارهاى كامپيوترى هم مقدوراست.

Manual Focus:

براى عكسبردارى در حالتهايى مثل كلوزآپ نياز به دوربينى داريد كه اجازه تنظيم دستى فوكوس را به شما بدهد كه البته اين قابليت در دوربينهاى LOW-END حدف گرديده و دوربين با حالتهاى از پيش تعيين شده فوكوس را بر اساس فاصله هاى از پيش تعيين شده تنظيم مى كنند.

Batteries:

همه دوربين هاى ديجيتال نياز به باترى دارند. باترى هاى آلكالين با قيمت مناسب همه جا در دسترس است اما عمرشان هم طولانى نيست. دوربين هايى كه از باترى هاى قابل شارژ ليتيوم يا نيكل متال هيدرايد استفاده مى كنند بايد همراه با يك آداپتور شارژ باترى عرضه شوند بعضى دوربين ها امكان استفاده از هر دو نوع باترى را دارند و از اين طريق هم از امتياز در دسترس بودن باترى آلكالين بهره مى برند و هم به وسيله باترى هاى قابل شارژ امكان استفاده طولانى در محيط هاى بيرونى را در اختيار كاربران قرار مى دهند. بيشتر دوربين هاى ديجيتال با برق مستقيم هم كار مى كند و از اين طريق در مصرف باترى - هنگام تخليه و انتقال عكس ها به كامپيوتر و يا عكاسى در محيط هايى كه امكان استفاده از برق وجود دارد صرفه جويى مى شود.

Move And Sound:

هرچند كه بسيارى از دوربين هاى ديجيتال امكان ذخيره سازى صدا و فيلم گرفتن را نيز دارند اما چنان چه به طور جدى به دنبال تهيه فيلم از صحنه ها هستيد زياد روى اين امكان دوربين هاى ديجيتال حساب نكنيد. امكان ذخيره صدا و تصوير ويديوئى در دوربين هاى ديجيتال بسيار محدود، كوتاه و بدون امكانات و انتخاب هاى مناسب بوده و كاربرد كمى دارد. دوربين هاى ديجيتال براى تهيه عكس طراحى شده اند و براى ضبط فيلم و صدا بايد به سراغ دوربين هاى ويدئويى يا Camcorder برويد.

Exposure Setting:

بر اساس دانش عكاسى شما ممكن است نياز به كنترلهاى دستى بيشتر يا كمترى داشته باشيد. تمام دوربين هاى ديجيتال داراى حالت برنامه ريزى شده اتوماتيك هستند و بيشتر آنها حالت دستى نيز دارند. اگر فكر مى كنيد كه نياز به كنترل نور دستى داريد بايد دوربينى بگيريد كه حداقل داراى حالتهاى اولويت شاتر (Shutter Priority) و اولويت ديافراگم (Aperture Priority) باشد. اگر در مورد كنترل هاى دستى كاملا جدى هستيد بايد دوربينى با حالت كنترل دستى فوكوس بگيريد. به خاطر داشته باشيد كه حالتهاى اولويت شاتر و ديافراگم معمولا كنترلهاى لازم حتى براى يك عكاس حرفه اى را فراهم مى آورند. 

Flash:

وجود فلاش اتوماتيك و نصب شده بر روى دوربين ديجيتال امكان تهيه عكس هايى با كيفيت و شفاف را در محيط هاى فاقد نور كافى در اختيار شما قرار مى دهد. فلاش هايى كه هنگام عكاسى از انسان و موجودات زنده چشم ها را قرمز نمى كنند و يا امكان تصحيح رنگ قرمز چشم ها را دارند در اولويت قرار مى گيرند. فلاش ها امكانات ديگرى نظير امكان تنظيم و تغيير ميزان روشنايى و غيره را نيز در اختيار كاربران مى گذارند. اما چنان چه كاربر به دنبال امكانات و انتخاب هاى بيشترى باشد بهتر است از فلاش هاى خارجى و فلاش هايى كه به صورت مجزا به فروش مى رسد استفاده كند. فقط آن دسته از دوربين هاى ديجيتال امكان استفاده از فلاش مجزا را دارند كه در مشخصات فنى آن ها اين نكته قيد شده باشد. 

Menus:

منوها به ما اين امكان را ميدهند كه به تنظيمات عكسبردارى دوربين مانند وضوح عكس و تعداد پيكسلهاى آن، حالت ماكرو، تنظيمات قدرت فلاش ونيز تظيمات مرتبط با شاتر و ديافراگم و نيز بازبينى عكس هاى گرفته شده دسترسى آسان داشته باشيم كه تمامى اين اهداف با فشار دادن چند دكمه كه روى دوربين تعبيه شده تحقق مى يابد. 

Scene Mode:

بسيارى از دوربين هاى ديجيتال براى عكس بردارى در شرايط و وضعيت هاى مختلف دكمه هاى آماده اى دارند كه عكاسى را براى افراد آماتور و مبتدى آسان تر مى كنند. به عنوان مثال حالت عكاسى در شب، حالت عكاسى ساحل و يا آتشبازى، حالت عكاسى ورزشى يا عكاسى از سوژه هاى در حال حركت. موقع خريد دوربين ديجيتال با توجه به علاقه خود به اين امكانات نيز توجه كنيد. 

White Balance:

تقريبا تمام دوربينهاى ديجيتال اين امكان را به شما مى دهند تا تعادل نور سفيد دوربين را از قبل تنظيم كنيد. اين تنظيم و به حالت تعادل درآوردن نور سفيد دوربين را قادر خواهد ساخت تا تشخيص دهد كه چه بخشهايى در تصوير بايد سفيد باشد و چه بخشهايى سياه و چه بخشهايى بايد در بين اين دو طيف رنگى قرار گيرند. 

LCD And View Finder:

اكثر دوربينهاى ديجيتال يك صفحه نمايش LCD دارند كه سايز آن معمولا بين ۸/۱ تا ۵/۲ اينچ مى باشد. در هنگام خريد دوربين حتما به كيفيت صفحه نمايش آن دقت كنيد چراكه بعضى از آنها در نور عكس را تيره و بعضى ديگر كم رنگ و يا خاكسترى نمايش مى دهند بنابراين توصيه مى شود هنگام خريد دوربين در صورت امكان صفحه نمايش آن را در محيط بيرون از فروشگاه امتحان كنيد. در مبحث كيفيت LCD ذكر اين نكته نيز اهميت ويژه اى دارد كه دقت كنيم كيفيت عكسى كه چاپ مى شود تا چه حد با كيفيت عكس نمايش داده شده در صفحه نمايش دوربين مطابقت دارد. بعضى از دوربين ها داراى ويزور يا نماياب هستند، نماياب وسيله اى آسان و راحت براى تنظيم چارچوب عكس ها و تصاوير شما است.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.