برداشت‏هایی از بیانات امام خمینی (ره)

آرام نبودن دشمن در دشمنی

ما به این نكته نه فقط در جنگ تحمیلی، كه از روز نخست شروع مبارزه و از 15 خرداد تا بیست و دوم بهمن رسیده‌ایم و بخوبی دریافته‌ایم كه برای هدف بزرگ و آرمانی اسلامی، الهی باید بهای سنگینی پرداخت نماییم و شهدای گرانقدری
جمعه، 6 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آرام نبودن دشمن در دشمنی
آرام نبودن دشمن در دشمنی

 

گردآورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 
 برداشت‏هایی از بیانات امام خمینی (ره)
ما به این نكته نه فقط در جنگ تحمیلی، كه از روز نخست شروع مبارزه و از 15 خرداد تا بیست و دوم بهمن رسیده‌ایم و بخوبی دریافته‌ایم كه برای هدف بزرگ و آرمانی اسلامی، الهی باید بهای سنگینی پرداخت نماییم و شهدای گرانقدری را تقدیم كنیم و جهانخواران ما را راحت و آرام نخواهند گذاشت و با استفاده از ایادی داخلی و خارجی‌شان به ما شبیخون زده و خون عزیزان ما را بر بستر كوچه‌ها و خیابانها و مرزهایمان جاری می‌كنند و همین‌گونه شد وقتی كه فریاد اسلامخواهی مردم كشور ما در 15 خرداد به گوش آمریكا رسید و وقتی كه برای اولین بار غرور امریكا و اقتدار و ابرقدرتی او در اعتراض به مصونیت كارگرانش در ایران شكسته شد و آمریكا متوجه اقتدار و رهبری علما و روحانیت اسلام و عزم جزم و اراده پولادین ملت ایران برای كسب آزادی و استقلال و رسیدن به نظام عدل اسلامی گردید، به نوكر بی اراده و وطن‌فروش و فرومایه خود، محمدرضاخان دستور داد كه صدای اسلامخواهی ملت ما را خاموش كند. (1)
آن چیزی كه شما به دست آوردید این است كه شما مقدراتتان را به دست خودتان آوردید. دست امریكا و شوروی و انگلستان و سایر كشورهای دیگر را قطع كردید، بیرونشان كردید. این یك چیز كمی نیست كه دست شما آمده است، این یك چیز بزرگ است و حفظش بالاتر از خودش است. آنهایی كه از شما شكست خوردند آرام نمی نشینند. آنها درصدد این هستند كه جبران كنند شكست خودشان را، و شكست خودشان را بخواهند جبران كنند، به حسب آن‌طوری كه وضع آنها و سیره آنهاست، به دست خود شما می‌خواهند جبران كنند. (2)
مهم این است كه ما و شما آشنای به وظایف اسلامی و وظایف میهنی خودمان باشیم. گمان نكنیم كه مسائل تمام شده است و ایران نجات مطلق پیدا كرده است و كسانی كه در كمین نشسته‌اند آرام می‌شوند. ما هر روز باید به بیداری خودمان بیفزاییم و هر روز باید به وحدت و انسجام خودمان افزایش بدهیم. ما باید، شما باید خودتان را از سایر نیروهای مسلح اسلامی جدا ندانید، و آنها هم باید خودشان را از شما جدا ندانند، همه از یك نیرو هستید با اسما‌ء مختلف، نیروی اسلامی الهی هستید. اسماء مختلف، لكن معنا واحد. و تا این وحدت معنا هست و تا این وحدت بین قوای لشكری هست، ارتشی هست و وحدت بین آنها و سپاه پاسداران و بسیج و مردم هست، این كشور مصون از هر بلیه‌ای است. و خدا نكند یك روزی بیاید كه منحرفین شما را گول بزنند و ایجاد خلاف بكنند بین شما. (3)
مادامی كه ما پاسدار واقعی باشیم كشورهای بزرگ نمی توانند كاری انجام دهند؛ و علت فشار دنیا هم این است كه می‌بینید در این مملكت نه كودتا معنی دارد و نه هجوم نظامی، و ایران از نظر منطقه و اسلام قدرت خاصی پیدا كرده است، لذا ما را آرام نمی گذارند. و ما باید به همه سفارش كنیم كه برای اسلام خدمت كنند و همه در صف واحدی قرار بگیریم كه انحرافی پیش نیاید، و باید همیشه احساس كنیم كه تنها خودمان هستیم در برابر این همه دشمنان. باید این بار بزرگ را به منزل برسانیم و در این راه متحد باشیم و گرایش خاص به این گروه و آن گروه نداشته باشیم. (4)
شما متوقع نباشید كه قدرتهای بزرگ جهانی، كه منافع خودشان را در ایران از دست داده‌اند و در سایر كشورها هم خوف این را دارند كه از دست بدهند، انها آرام بنشینند و تماشاگر باشند. آنها در كمین هستند و با همه قوا كه دارند، كوشش می‌كنند كه این نهضت اسلامی ایران را در خارج از كشور وارونه جلوه بدهند و این یك مسأله‌ای است كه برای آنها حیاتی است؛ كشورهایی كه همه جهان را می‌خواهند ببلعند و قدرت خودشان را گسترش در همه كشورهای جهان بدهند. نباید ما متوقع باشیم كه حالا كه آنها در معرض خطر می‌بینند منافع خودشان را، در ایران از دستشان رفت و در كشورهای دیگر هم ملتها بتدریج، دارند بیدار می‌شوند و بتدریج، می‌خواهند متصل بشوند به این نهضت اسلامی ایران،‌ آنها البته باید دست و پا بزنند، همان‌طوری كه آیه شریفه را شما خواندید كه: قُلْ جَاءَ الْحَقُّ وَ زَهَقَ الْبَاطِلُ إِنَّ الْبَاطِلَ کَانَ زَهُوقاً (5).
حالا كه ما آزاد شدیم و مملكتمان را از دست دیگران گرفتیم آنها آرام نمی نشینند. آنها الان در صدد هستند كه توطئه‌هایی بكنند. یك اشخاصی را مأمور كردند كه در اطراف مملكت طرف شما بیایند یك چیزی بگویند. در تهران یك‌جور، در خوزستان یك‌طور؛ در كردستان یك‌طور؛ در بلوچستان یك‌طور؛ در خراسان، در كرمان؛ اینها مأمورهایی هستند كه از طرف اجانب منتشرند الآن؛ و یك ریشه هایی از همان رژیم سابق‌اند؛ و یك مقدار هم از همین منحرفین با اسمهای مختلف. اینها مأمورند كه نگذارند مملكت آرام باشد؛ اختلاف ایجاد كنند؛ هرجا به یك صورتی. طرف مرزها، كه برادرهای ما در آنجا هستند، به صورت این مذهب و آن مذهب اختلاف ایجاد می‌كنند. (6)
اگر جناحهای مختلف یكی بشوند، ابرقدرتها هم نمی‌توانند با اینها مقاومت كنند. از این جهت ما باید الآن خیلی مراقب امور باشیم؛ و با كمال هوشیاری و با كمال مراقبت، مراقب این اموری كه ممكن است خدای نخواسته پیش بیاید باشیم. الآن باز اجانب آرام ننشسته‌اند. به منابع ما نظر دارند و طمع دارند؛ و حالا كه دیدند كه دستشان قطع شده است می‌خواهند از جهات مختلفه یك تشتت ایجاد كنند. چنانكه می‌بینیم غائله بعد از غائله ایجاد می‌كنند؛ هر وقت با یك اسمی، با یك نحوی غائله ایجاد می‌كنند. این ما و شما هستیم كه باید این غائله‌ها را توجه كنیم و نگذاریم رشد بكند. (7)
مع‌الأسف این مهلت را این خائنها نمی‌دهند، نمی‌گذارند. كارخانه‌ها باید راه بیفتد تا اینكه چرخ این مملكت به جریان بیفتد، به گردش بیفتد؛ می‌روند كارخانه‌ها را نمی گذارند كار بكنند. كشاورزی باید راه بیفتد تا اینكه مملكت آباد بشود، كشاورزی را - همین خائنهایی كه تتمه آن رژیم فاسد هستند، نوكرهای امریكا و غیرامریكا هستند - نمی‌گذارند؛ كشاورزی را هم مانع می‌شوند. مدارس باید كار خودشان را ادامه بدهند، فرهنگ را اداره كنند؛ می‌روند فرهنگیها را هم نمی‌گذارند، مدارس را هم تعطیل می‌كنند. هرچه بخواهید شما، هر چیزی را كه ببینید برای این مملكت فایده دارد و برای اقشار این مملكت فایده دارد، این عمال امریكاییها - كه تتمه‌شان مانده‌اند حالا در اینجا - اینها مانع می‌شوند. هر روز با یك صورتی مردم را بسیج می‌كنند و توی خیابانها می‌كِشند و داد و فریاد و زنده باد و مرده باد. برای اینكه اینها نمی خواهند آرام بشود این مملكت. اگر آرام بشود این مملكت، كارهایش را اداره می‌كنند؛ اگر كارهایش را اداره بكند و آرامش حاصل بشود، دست آنها دیگر كوتاه می‌شود. وقتی یك مملكتی آشفتگی نداشت، دست آنها كوتاه می‌شود. لكن مملكت اگر آشفته بود - و اینها هم دارند آشفته‌اش می‌كنند - اگر آشفته بود، آنها باز طمعشان هست كه با یك صورت دیگری، با یك فرم دیگری، به این مملكت سلطه پیدا كنند و همان مسائل سابق و بدبختیهای سابق را عود بدهند. (8)
همه این مسائل به ما این مطلب را نشان می‌دهد كه یك عده‌ای مأمورند از طرف خارجیها - و من بیشتر احتمال می‌دهم امریكا باشد - مأمورند از طرف اینها كه نگذارند ایران سالم باشد، نگذارند آرام باشد. این مأموریت را اگر بتوانند در كارخانه‌ها انجام می‌دهند، اگر بتوانند، در كشاورزی انجام می‌دهند، بتوانند در دانشگاهها و در [بین] اینها، كه یك مردم ساده‌ای هستند ولو تحصیل كرده‌اند و مشغول تحصیلند لكن جوانند زود تحت تأثیر واقع می‌شوند، چهار تا كلمه - عرض می‌كنم - چیزی كه به آنها می‌گویند، زرق و برق داری كه می‌گویند،‌ بازی می‌خورند والاّ نه اینكه آنها سوءنیت داشته باشند. اینها [راه] می‌افتند و زن و بچه و بچه‌ها و بزرگها و زنها و مردها را بسیج می‌كنند برای یك امری كه این امر را خود آنها با ریشه‌اش مخالفند. (9)
احتمالاً قضیه مبارزه با حجاب زنان مسلمان در فضای آموزشی، حركتی انحرافی برای كمرنگ كردن جلوه عظیم دفاع جهان اسلام از رسول اكرم صلی الله علیه و آله و سلم می‌باشد. گرچه خود این واقعه هم از دردهایی است كه ملتهای اسلامی گرفتار آن شده‌اند كه چگونه در دنیای به اصطلاح آزاد، الزام زنان و دختران مسلمان به رفع حجاب عین دموكراسی است و فقط ما كه گفته‌ایم كسی كه به پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله و سلم توهین كند و اجماع فقهای مسلمین فتوا به اعدام آن می‌دهند، خلاف آزادی است! راستی چرا دنیا در برابر كسی كه اجازه ندهد تا دختران مسلمان به دلخواه خود با پوشش اسلامی در دانشگاهها درس بخوانند یا تدریس كنند، ساكت نشسته است؟ ‌جز این است كه تفسیر و تأویل آزادی و استفاده از آن در اختیار كسانی است كه با اساس آزادی مقدس مخالفند؟ امروز خداوند ما را مسئول كرده است، نباید غفلت نمود. امروز با جمود و سكون و سكوت باید مبارزه كرد و شور و حال حركت انقلاب را پابرجا داشت.
من باز می‌گویم همه مسؤولان نظام و مردم ایران باید بدانند كه غرب و شرق تا شما را از هویت اسلامی‌تان - به خیال خام خودشان - بیرون نبرند، آرام نخواهند نشست. نه از ارتباط با متجاوزان خشنود شوید و نه از قطع ارتباط با آنان رنجور، همیشه با بصیرت و با چشمانی باز به دشمنان خیره شوید و آنان را آرام نگذارید كه اگر آرام گذارید، لحظه‌ای آرامتان نمی گذارند. (10)

راهبردهای تصریحی:

1- دشمن را حتی برای لحظه‌ای نباید آرام گذاشت، چنانكه آنها نیز از دشمنی آرام نمی‌نشینند.
2- دشمن همواره در پی برهم زدن آرامش جامعه است تا در فضای ملتهب به اهداف خود برسد.
3- در برابر دشمن بایستی به بیداری و انسجام خود افزود و آرامش را در جامعه حفظ كرد.

نكات استنباطی:

1- سیره‌ی دشمن این است كه به وسیله‌ی ایادی و عوامل داخلی خود، شكستی را كه خورده است جبران كند، لذا هوشیاری مردم لازمه‌ی ایستادگی در برابر دشمن است.
2- آرام نگذاشتن دشمن یك تاكتیك دفاعی است تا دشمن فرصت تهاجم و توطئه علیه ملت را پیدا نكند.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام(ره)، ج20، صص 322 و 323.
2. صحیفه امام(ره)، ج18، ص 281.
3. صحیفه امام(ره)، ج18، ص 67.
4. صحیفه امام(ره)، ج17، صص 439 و 440.
5. صحیفه امام(ره)، ج13، ص 162.
6. صحیفه امام(ره)، ج7، ص 345.
7. صحیفه امام(ره)، ج7، ص 97.
8. صحیفه امام(ره)، ج7، ص 149.
9. صحیفه امام(ره)، ج7، ص 40.
10. صحیفه امام(ره)، ج21، صص 328 و 329.

منبع مقاله:
مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره) (9)، تهران: قدر ولایت، چاپ اول.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.