آیا ممکن است انسان از خندیدن زیاد بمیرد ؟

در حالی که خنده برای سلامتی فواید بسیاری دارد، خند‌ه‌ی بی‌اختیار به مدت طولانی برای سلامت افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی حامل خطر است.
چهارشنبه، 11 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا ممکن است انسان از خندیدن زیاد بمیرد ؟
آیا ممکن است انسان از خندیدن زیاد بمیرد ؟

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

در حالی که خنده برای سلامتی فواید بسیاری دارد، خند‌ه‌ی بی‌اختیار به مدت طولانی برای سلامت افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی حامل خطر است.

آیا می دانستید؟

اکسید نیتریک، که بیشتر به عنوان گاز خنده‌آور شناخته شده است، نوعی احساس شادی و سرخوشی موقت را به فرد می‌بخشد. با این حال، استنشاق آن در مقادیر بیش از حد مجاز می‌تواند به بیهوشی و حتی مرگ بیانجامد.
خنده راه رسیدن به سلامتی است. و اغلب جهت بهبود رفاه کلی به افراد توصیه می‌شود. یک خنده‌ از ته دل می‌تواند در از بین بردن استرس بسیار مفید باشد. هیچ احساسی بهتر از آن نیست که با کسی باشید که شما را به خنده می‌اندازد. با این حال، به نظر می‌رسد که خنده‌ی خیلی شدید مداوم ممکن است آنقدرها هم که به نظر می‌رسد خوب نباشد.
مجله پزشکی بریتانیا در گزارش اخیر خود، اثرات بدِ خندیدن بیش از حد را در افراد مبتلا به عوارض مختلف پزشکی مورد تأکید قرار داده است. این پژوهش توسط RE Ferner از دانشگاه بیرمنگام و J. K. Aronson. از دانشگاه آکسفورد انجام گرفت.
آیا ممکن است انسان از خندیدن زیاد بمیرد ؟

• خنده طبیعی که با صدای بلند انجام نشود، در واقع برای سیستم قلبی عروقی مفید است. با این حال، خنده‌ی بیش از حد باعث می‌شود فشار خون افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته و فشار بیش از حد بر روی قلب وارد سازد. یک قلب ضعیف به دلیل عوارض پزشکی همچون بیماری عروق کرونر و نارسایی احتقانی قلب (CHF) ممکن است قادر به تحمل چنین فشار بیش از حدی نباشد.
• خنده شدید همچنین ضربان قلب را بطور قابل توجهی افزایش داده، بطوریکه بیماران مبتلا به ناراحتی‌های قلبی بعید است به مدت طولانی قادر به تحمل آن باشند. به طور ساده، یک قلب بیمار ممکن است قادر به تحمل افزایش ضربان قلب مرتبط با خنده شدید نباشد.
• خنده بیش از حد همچنین می‌تواند باعث مرگ افرادی شود، که به آنوریسم مغزی مبتلا هستند. خنده‌ی شدید و با قوت می‌تواند افزایش فشار درون جمجمه‌ای (ICP اشاره به فشار داخل جمجمله) را به طور قابل توجهی زیاد کند. این امر می‌تواند موجب پاره شدن آنوریسم شده که ممکن است به سکته منجر شود. حتی به افرادی که سایر اختلالات عصبی دارند توصیه می‌شود از خنده غیرقابل کنترل خودداری کرده تا از عواقب بغرنج آن در امان بمانند.

آسم ناشی از خنده

• افراد مبتلا به آسم نیز باید از خنده‌ی خیلی شدید به دور باشند. طی مطالعه‌ی صورت گرفته، این نتیجه حاصل شد که علائم در بیماران (درد قفسه سینه و سرفه) به دلیل خنده‌ی بیش از حد بدتر می‌شود. با این حال، مشاهده گردید آسمی که به دلیل خنده به وجود می‌آید به فوریت‌های پزشکی نیازی ندارد.
• همچنین، گزارش شده است در بیمارانی که می‌توانند به خوبی آسم خود را اداره و کنترل کنند، علائم با خنده‌های طولانی مدت ظهور پیدا نمی‌کنند. این بدان معناست که تشدید علائم به علت خنده نشان دهنده‌ی اینست که آسم به درستی کنترل نگردیده است. با این وجود، خنده شدید ممکن است موجب شروع حملات آسمی شود. از این رو، بیماران هنگامی که می‌خواهند با صدای بلند بخندند بایستی جانب احتیاط را رعایت نمایند.
• خنده خیلی شدید همچنین بر ماهیچه‌های قفسه سینه فشار فراوانی وارد می‌سازد. از این رو، به افراد مبتلا به عوارض تنفسی همچون ریه کلاپس شده collapsed lung (روی هم خوابیدن بافت ریه) اغلب توصیه می‌شود از خندیدن با صدای بلند بپرهیزند.

سنکوپ یا غش ناشی از خنده

• مشاهده شده که خنده شدید سرعت تنفس را افزایش می‌دهد و زمانی که این امر به مدت طولانی ادامه یابد برای مدت زمان طولانی، به عنوان مثال 10 تا 15 دقیقه، می‌تواند حتی برای افراد سالم نیز خطرناک باشد.
• برخی افراد در طول خنده‌های شدید دچار تنگی نفس می‌شوند. همچنین گزارشاتی وجود دارد از افرادی که هوشیاری خود را به طور موقت از دست داده‌اند (به مدت حدوداً 3 تا 5 دقیقه)؛ برخی از آنها به دلیل خنده‌ی نامحدود به مدت چند ثانیه سیاه و کبود شده‌اند. کارشناسان هشدار می‌دهند که خنده بیش از حد موجب نفس نفس زدن یا تنفس سریع hyperventilation شده که برای سلامتی خطر داشته اما بعید است که منجر به مرگ شود.
خنده‌های شدید هیستریک (روده بر کننده) همچنین می‌تواند موجب فتق تا تورم گردد. آسیب فک همچون فک دررفته همچنین می‌تواند یکی از عوارض جانبی خنده بیش از حد باشد. خنده بیش از حد همچنین مسبب ایجاد عارضه‌ای بنام کاتالپسکی شده که با از دست دادن موقت و ناگهانی عملکرد عضله مشخص می‌شود.
دکتر مارتین ساموئلز، استاد مغز و اعصاب در دانشکده پزشکی هاروارد، مدعی است که احساسات شدید قوی مربوط به غم و اندوه یا شادی، ناحیه‌ای از مغز را تحریک می‌کند که واکنش مبارزه و یا فرار را کنترل می‌کند. در طی واکنش نزاعی یا گریزی، مواد شیمیایی همچون آدرنالین در بدن منتشر می‌شوند. آدرنالین بیش از حد می‌تواند برای سلامتی به خصوص قلب مضر باشد. بنابراین کنترل و اداره‌ی احساسات (خوب یا بد) روشی بهتر جهت کنترل سلامت کلی است.

مرگ ناشی از خنده

• همچنین گزارشاتی تأیید شده از افرادی وجود دارد که خنده موجب مرگشان شده است. در یک مورد، در سال 1989، اوله بنتزن Ole Bentzen، یک پزشک شنوایی سنجی دانمارکی در حالی که به تماشای یک فیلم کمدی ـ مسلحانه بنام یک ماهی بنام واندا A Fish Called Wanda مشغول بود، به طور غیر قابل کنترلی به خنده افتاد و شروع به خنده‌های شدید کرد و بدین ترتیب قلب او به تپش بسیار سریع افتاد به طوریکه مشخص گردید ضربان قلب او بین 250 تا 500 ضربان در هر دقیقه بوده و این امر در نهایت موجب توقف ناگهانی قلبش شد.
• در موردی دیگر، در سال 1975، الکس میچل Alex Mitchell از انگلستان در حال تماشای یک قسمت از سریال کمدی و مشهور تلویزیونی بنام Goodies که در دهه‌ی 1970 پخش می‌شد، دچار خنده‌ی غیر قابل کنترلی شد. او بدون توقف به مدت 25 دقیقه به شدت خندید و این امر موجب بند آمدن نفس او به دلیل نارسایی شدید قلبی شد. بعدها مشخص شد که الکس مبتلا به سندروم کیوتی long QT syndrome بوده که این عارضه‌ یک اختلال نادر مادرزادی قلب می‌باشد. این بیماری قلبی همچنین ممکن است در مرگ او تأثیر داشته است.
من حیث المجموع، کارشناسان عقیده دارند که عوامل دخیل مانند داشتن یک بیماری زمینه‌ای به احتمال زیاد نقش مهمی در مرگ به علت خنده ایفاء کرده‌اند. با این حال، این حقیقت که خنده بسیار شدید به مدت طولانی، اگر چه کشنده نیست، اما می‌تواند موجب بی نفسی یا بی‌جانی شود.
در نظر داشته باشید که خنده‌های شدید مستمر می‌تواند مخاطره آمیز باشد اما این بدان معنا نیست که به طور کلی از خندیدن خودداری کنید. یک خنده دلچسب خوب در هر روز در واقع اکسیر زندگی است اما مطمئن شوید که لحظات خنده‌آور موجب بند آمدن نفس شما نشوند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.