بیماری لثه و روش‌های درمان آن را بشناسیم

لثه‌ها از دندان‌های سفید شما و ریشه آن‌ها حمایت و محافظت می‌کنند. هنگامی‌که لثه‌های شما سالم نباشد شما در خطر از دست دادن دندان قرار می‌گیرید.
چهارشنبه، 11 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
بیماری لثه و روش‌های درمان آن را بشناسیم
بیماری لثه و روش‌های درمان آن را بشناسیم

 

مترجم: حمید وثیق زاده
منبع:راسخون




 

لثه‌ها از دندان‌های سفید شما و ریشه آن‌ها حمایت و محافظت می‌کنند. هنگامی‌که لثه‌های شما سالم نباشد شما در خطر از دست دادن دندان قرار می‌گیرید.

بیماری لثه چگونه اتفاقی می‌افتد

بیماری لثه معمولاً در نواحی رخ می‌دهد که مسواک زده نمی‌شوند و پاکیزه نگه داشته نمی‌شوند. زمانی که لایه‌ای از باکتری‌ها روی دندان‌های شما تشکیل می‌شود، پاسخ بدن شما به آن التهاب است.
التهاب، یا آماس لثه (که همچنین با عنوان التهاب لثه شناخته می‌شود)، می‌تواند یکی از اولین علائم هشداردهنده بیماری لثه باشد. دیگر علائم عبارت‌اند از:

• قرمزی لثه
• خونریزی هنگام مسواک زدن و یا استفاده از نخ دندان
• تحلیل رفتن لثه
• لق شدن دندان
• بوی بددهان
• زخم دهان

درد از اولین نشانه‌های التهاب لثه نیست. خصوصیت منحصربه‌فرد بیماری لثه این است که در مراحل اولیه به‌هیچ‌وجه ایجاد ناراحتی نمی‌کند. بنابراین باید به علائم دیگر توجه کنید.
اگر التهاب لثه را درمان نکنید مشکلات لثه می‌تواند وخیم‌تر شود. عفونت و التهاب عمیق‌تر در بافت‌های اطراف ریشه دندان گسترش می‌یابد. اگر این اتفاق بیفتد التهاب مخرب می‌شود.
لثه‌ها کم‌کم از دندان‌ها جدا می‌شوند و به باکتری‌ها اجازه ورود می‌دهند. بیماری لثه در این مرحله پریودنتیت نامیده می‌شود. پریودنتیت باعث می‌شود که بافت‌ها و استخوان حمایت‌کننده از دندان نابود شود. این مسئله محلی برای رشد باکتری‌ها مهیا می‌کند.
همان‌طور که استخوان شما تحلیل می‌رود دندان شما لق و لق‌تر می‌شود و به تدریج می‌افتد. بعلاوه بهداشت دهان بر تمام بدن شما تأثیر می‌گذارد. مطالعات نشان داده‌اند که افراد مبتلا به بیماری لثه بیشتر به بیماری‌های قلبی مبتلا می‌شوند و کمتر می‌توانند قند خون خود را کنترل کنند.

چه کسانی در معرض خطر هستند؟

طبق آمارهای CDC47 ٪ از بزرگ‌سالان بالای 30 سال پریودنتیت دارند. در سنین بالای65 این مقدار به بالای 70٪ می‌رسد.
احتمال ابتلای شما به بیماری لثه بیشتر می‌شود اگر:

 محصولات توتون و تنباکو استفاده کنید.
 باردار باشید.
 در خانواده شما بیماری‌های لثه سابقه داشته باشد.
 دیابت داشته باشید.
 استرس بالا داشته باشید.

برخی از داروهای پیشگیری از بارداری، داروهای ضدافسردگی و داروهای قلبی ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های لثه را افزایش دهند. اگر به طور منظم دارو مصرف می‌کنید حتماً دندانپزشک خود را در جریان بگذارید.
دندانپزشکان توصیه می‌کنند برای اینکه بهداشت دهان و دندان، بهتری داشته باشید سیگار نکشید، دیابت را به درستی کنترل کنید، و اگر باردار هستید در دوران بارداری خود مرتباً به دندانپزشک مراجعه کنید.

اگر بیماری لثه درمان نشود چه اتفاقی می‌افتد ؟

متأسفانه بیماری‌های لثه بدون درد پیشرفت می‌کنند، به‌گونه‌ای كه شما متوجه آسیب‌های آن نمی‌شوید. بعد از چند سال استخوان احاطه كننده دندان‌های شما تحلیل می‌روند. اگر بیماری برای مدت‌زمانی طولانی درمان‌نشده باقی بماند می‌تواند درمان را بسیار مشكل كند.

چگونه بیماری لثه را درمان کنیم؟

علت ریشه‌ای این مشکل پلاک موجود بر روی دندان‌های شماست که دندانپزشک شما آن را برطرف خواهد کرد. دندانپزشک اطراف مناطق آسیب دیده را تمیز می‌کند. او ممكن است تصمیم بگیرد تا سطوح ریشه‌ای دندان‌های شما را نیز تمیز كند تا مطمئن شود كه آخرین پلاک‌های میكروبی نیز برداشته شدند. ممكن است قبل از شروع درمان ناحیه مورد نظر نیاز به بیحسی داشته باشد. بعد از آن ممكن است شما تا 48 ساعت مقداری ناراحتی داشته باشید.
همچنین دندانپزشک سایر علل پلاک را نیز بررسی خواهد کرد، مانند شل شدن و افتادن پرشدگی دندان‌ها. برای بررسی مقدار استخوان از دست رفته ممكن است عکس‌های رادیوگرافی مورد نیاز باشد. این ارزیابی بسیار مهم است تا بتوان درمان صحیح را برای شما تجویز كرد.
اگر بیماری شدید باشد، و یا در طول زمان بهتر نشود، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید. ممکن است شما را به یک پریودنتیست (دندانپزشک متخصص در بیماری‌های لثه) ارجاع دهند.

نکاتی برای مدیریت بیماری‌های لثه

مانند بسیاری از مشکلات سلامتی، پیشگیری بهترین راه حل است. برای جلوگیری از تجمع پلاک و دور نگه داشتن بیماری لثه این موارد را رعایت کنید:

 دو بار در روز با خمیر دندان حاوی فلوراید مسواک بزنید.
 بین دندان‌ها را با نخ دندان و یا ابزارهای دیگر تمیز کنید.
 دو بار در روز از دهان‌شویه‌های ضدعفونی‌کننده استفاده کنید.
 به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید.




 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما