ويژگي‎هاي صحيفه سجاديّه(2)

3. زكات: در قسمتي از دعاي چهل و چهارم آمده است: «ما را در اين ماه موفق بدار تا اموالمان را از مظالم و حقوق ديگران خالص و پيراسته كنيم و با بيرون كردن زكاتها، آنها را پاك سازيم...»
يکشنبه، 12 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ويژگي‎هاي صحيفه سجاديّه(2)
ويژگي‎هاي صحيفه سجاديّه(2)
ويژگي‎هاي صحيفه سجاديّه(2)
نويسنده:محمد حسين باقري
/3. زكات: در قسمتي از دعاي چهل و چهارم آمده است: «ما را در اين ماه موفق بدار تا اموالمان را از مظالم و حقوق ديگران خالص و پيراسته كنيم و با بيرون كردن زكاتها، آنها را پاك سازيم...»
4. حج: در قسمتي از دعاي بيست و سوم مي‎فرمايد: «خداوندا بر من منت گذار در برپايي حج و عمره و زيارت قبر پيامبرت كه درود و رحمت و بركات تو بر او و بر خاندان او باد...»
5. جهاد: امام سجاد ـ عليه السلام ـ در بخشي از دعاي بيست و هفتم مي‎فرمايد: «خداوندا بر محمد و آل او رحمت فرست و مرزهاي مسلمانان را به عزت خود استوار گردان، مرزبانان را به نيروي خود تقويت فرما، عطاياي ايشان را از فضل خود زياد كن. بارالها بر محمد و آل او درود فرست و عده ايشان را افزون فرما، اسلحه‎هايشان را تيز و برّان نما، حوزه‎شان را حراست نما، نقاط حساس جبهه‎شان را محكم كن...»
6. امر به معروف و نهي از منكر: در قسمتي از دعاي ششم آمده است: «و ما را در اين روز و اين شب و همه روزهايمان براي انجام ـ كارهاي نيك و به پا داشتن امر به معروف و نهي از منكر موفق بدار...»
7. تولي و تبري: امام ـ عليه السلام ـ در قسمتي از دعاي ششم مي‎فرمايد: «پروردگارا! همان من دوستدار و دوست آنان هستم، و به وسيله تو از دشمن آنان بيزاري مي‎جويم و به وسيله حجت، دوستي، علاقه و اطاعت آنان، به سوي تو نزديكي مي‎جويم...»
و در بخشي از دعاي بيست و پنجم آمده است: «و مرا در حالي كه دوستدار دوستانت و دشمن دشمنانت هستم، بميران».
اهميت و ويژگي‎هاي صحيفه سجاديه موجب شده كه بسياري از علماي بزرگ بر آن شرح بنويسند، شيخ آقابزرگ تهراني در الذريعه به 66 شرح اشاره كرده است. و باقر شريف قرشي در كتاب تحليل از زندگاني امام سجاد ـ عليه السلام ـ ضمن اشاره به شارحين مندرج در الذريعه دو تن ديگر را نيز نام مي‎برد.
اين كثرت شارحين خود نشانگر اهميت اين كتاب در نزد بزرگان و انديشمندان اسلام مي‎باشد.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.