قدرت احساسات مثبت

همین الان به تمام احساساتی که تا به حال داشته‌اید فکر کنید و محض سرگرمی هم که شده فهرستی از آن‌ها تهیه کنید. چه چیزهایی در فهرست شما وجود دارد؟ احساساتی مثل خوشحالی، ناراحتی، هیجان زدگی، عصبانیت، ترس،
يکشنبه، 22 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قدرت احساسات مثبت
قدرت احساسات مثبت

 

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

همه‌ی احساسات، طبیعی هستند.

همین الان به تمام احساساتی که تا به حال داشته‌اید فکر کنید و محض سرگرمی هم که شده فهرستی از آن‌ها تهیه کنید. چه چیزهایی در فهرست شما وجود دارد؟ احساساتی مثل خوشحالی، ناراحتی، هیجان زدگی، عصبانیت، ترس، سپاسگزاری، غرور، گیج شدن، اضطراب، آرامش، سرگرم شدن و... اینک فهرست خود را به دو بخش تقسیم کنید: احساسات مثبت و احساسات منفی.
داشتن احساسات مثبت و احساسات منفی، طبیعی است و بخشی از انسان بودن است. ما احتمالاً از واژه منفی به این خاطر استفاده می‌کنیم تا احساسات مشکل دارتر را توصیف کنیم. این بدان معنا نیست که این احساسات بد هستند و ما هرگز نباید آن‌ها را داشته باشیم. با این وجود احتمالاً بیشتر مردم ترجیح می‌دهند احساساتی مثبت داشته باشند. شما ترجیح می‌دهید خوشحال باشید و نه ناراحت، عزت نفس داشته باشید و نه اینکه غیر مطمئن باشید.
آنچه اهمیت دارد اینست که احساسات ما چگونه متعادل باشند و چه میزان احساسات مثبت یا منفی داشته باشیم.

چگونه احساسات منفی به ما کمک می‌کنند.

احساسات منفی به ما نسبت به خطرات یا چالش‌هایی که ما را تهدید می‌کنند، هشدار می‌دهند و ما را برای مقابله و کنار آمدن با آن‌ها آماده می‌کنند. برای مثال ترس می‌تواند ما از خطرات احتمالی آگاه کند. این علامتی است حاکی از آن که بهتر است بیشتر از خود مراقبت و محافظت کنیم. احساس خشم به ما هشدار می‌دهد که کسی پایش را فراتر گذاشته و مرزها را نادیده گرفته است و یا از اعتماد ما سوء استفاده کرده است. خشم علامتی است حاکی از اینکه لازم است برای دفاع از خود رفتاری بروز دهیم.
احساسات منفی ما را آگاه می‌سازند. آن‌ها به ما کمک می‌کنند تا بر روی یک مشکل متمرکز شده و آن را مرتفع کنیم. اما اگر احساسات منفی بیش از اندازه شوند ممکن است ما را سردرگم، مضطرب و خسته کنند. وقتی احساسات منفی از تعادل خارج بشوند مشکلات ممکن است بیش از حد بزرگ به نظر برسند. هرچه بیشتر بر احساسات منفی تمرکز کنیم بیشتر حس منفی خواهیم داشت. تمرکز بر حس‌های منفی تنها آن‌ها را بدتر خواهد کرد.

چگونه احساسات مثبت ما کمک می‌کنند

احساسات مثبت احساسات منفی را به تعادل می‌رسانند، اما آن‌ها مزایای قدرتمند دیگری نیز دارند.
احساسات مثبت به جای اینکه همچون احساسات منفی حواس ما را متمرکز کنند، مغز ما را به گونه‌ای تحت تأثیر قرار می‌دهند که آگاهی ، توجه و حافظه‌مان افزایش یابد. آن‌ها به ما کمک می‌کنند که اطلاعات بیشتری دریافت کنیم، به یک‌باره چند موضوع مختلف را در ذهن داشته باشیم و درک کنیم که چگونه موضوعات مختلف به هم مربوط‌اند.
هنگامی که احساسات مثبت امکانات جدیدی برای ما مهیا کنند، ما بیشتر قادر به یادگیری و ساخت مهارت‌های جدید خواهیم بود که این به انجام بهتر وظایف و عملکرد بهتر در آزمون‌ها خواهد انجامید.
افرادی که احساسات مثبت بیشتری در زندگی روزمره خود داشته باشند شادتر و سالم‌تر خواهند بود ، بهتر یاد خواهند گرفت و می‌توانند ارتباط بهتری با دیگران برقرار کنند.

اهمیت احساسات مثبت

علم به ما کمک کرده است که ارزش احساسات مثبت را دریابیم. کارشناسان از مطالعات اخیری که در مورد مغز داشته‌اند بسیار آموخته‌اند. در اینجا دو یافته را مطرح می‌کنیم که می تواند به ما کمک کنند از احساسات مثبت خویش بهره بیشتری ببریم:

1. اجازه بدهید احساسات مثبت بیشتر از احساسات منفی باشند.

هنگامی که ما احساسات مثبتمان بیش از احساسات منفی باشد، بهتر خواهیم توانست شرایط دشوار را اداره کنیم. احساسات مثبت در ما انعطاف (منابع عاطفی مورد نیاز برای مقابله) ایجاد می‌کنند. آن‌ها آگاهی ما را گسترش داده، و به ما اجازه می‌دهند گزینه‌های بیشتری را برای حل مسئله در نظر آوریم.
مطالعات نشان می‌دهند که مردم احساسات منفی را حداقل سه برابر بیشتر از آنچه هست حس می‌کنند. دلیل آن، چیزی به نام تعصب منفی است.
تعصب منفی، گرایشی طبیعی در انسان است که منجر می‌شود به احساسات منفی بیش از احساسات مثبت توجه نشان دهد. اگر در این مورد قدری فکر کنید متوجه می‌شوید که این کاملاً منطقی است: احساسات منفی توجه ما را به مشکلات جلب می‌کنند- مشکلاتی که ممکن است نیاز باشد به سرعت با آن‌ها مقابله کنیم.هماهنگ شدن با احساسات منفی می‌تواند مکانیسمی برای بقا باشد.
با همه‌ی این اوصاف، تعصب منفی نوعی روند نزولی است که می تواند باعث شود حتی اگر در یک روز میزان احساسات منفی و مثبتتان باهم برابر بودند، فکر کنید که آن روز، روز بدی بوده است. باید احساسات مثبتمان سه برابر احساسات منفی‌مان باشد تا حس کنیم آن روز، روزی خوب بوده است.

هر روز تمرین مثبت بودن بکنید

داشتن عاداتی که احساسات مثبت را در ما تقویت می‌کنند می‌توانند به ما کمک کند که خوشحال‌تر باشیم، عملکردی بهتر داشته باشیم و احساسات منفی خود را کاهش دهیم.
ایجاد احساسات مثبت خصوصاً زمانی اهمیت بیشتری خواهد داشت که شما با احساسات منفی بسیاری همچون ترس، غم، خشم، سرخوردگی، و یا استرس دست و پنجه نرم کنید.

ایجاد عادات مثبت بسیار ساده است. دو را اساسی برای آن وجود دارد:

1. متوجه احساسات مثبت خود شوید و آن‌ها را نام ببرید. برای شروع بر احساسات خود تمرکز کنید. در همان لحظه که آن احساس را دارید آن را در نظر بگیرید و یا اینکه در پایان روز، توجه کنید که در موقعیت‌های مختلف چه احساسی داشته‌اید.به عنوان مثال، شما ممکن است پس از اینکه به یک سؤال پاسخ صحیح دادید، احساس افتخار کرده باشید
و یا زمانی که سگ کوچولویتان شما را دور حیاط دنبال کرد احساس شادی کرده باشید و یا وقتی مادرتان برای تماشای بازی بسکتبالتان به مدرسه آمد احساس دوست داشته شدن کرده باشید.
هنگامی که شما برای اولین بار شروع به انجام این کار می‌کنید، احتمالاً نیاز خواهید داشت به خودتان یادآوری کنید که بر احساساتتان تمرکز کنید. اما - مانند هر عادت دیگری – هرچه بیشتر آن را انجام دهید، آسان‌تر خواهد شد.
2. یک احساس را انتخاب کنید و برای افزایش آن تلاش کنید.
فرض کنیم شما اعتماد به نفس را انتخاب کردید: چه چیز به شما کمک می‌کند تا احساس اعتماد به نفس بکنید؟ مثلاً می‌توانید از این پس قبل از انجام هر کاری و دادن هر امتحانی به خودتان بگویید: "بله، من می‌توانم!" یا می‌توانید راست بایستید و در راهروها با اعتماد به نفس بیشتری راه بروید و احساس قوی بودن و نیرومند بودن داشته باشید.
داشتن احساسات مثبت حسی خوشایند است، و برای شما خوب است. به این ابزارهای قدرتمند توجه کنید و راه‌هایی پیدا کنید که بتوانید در زندگی روزمره خود برای آن‌ها زمانی اختصاص بدهید. در روز خود زمان‌هایی را برای شادی، سرگرمی، دوستی، آرامش، قدردانی، و مهربانی در نظر بگیرید. این کار را برای خودتان تبدیل به عادت کنید تا به فردی شادتر بدل شوید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.