نکات ایمنی در دویدن‌های انفرادی

در حالی که به تنهایی می‌دوید، مراقب اتفاقاتی که در اطرافتان رخ می‌دهد، باشید. مواظب هرگونه فعالیت عجیب و یا یک تهدید پنهای در مسیر خود باشید.
دوشنبه، 23 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نکات ایمنی در دویدن‌های انفرادی
نکات ایمنی در دویدن‌های انفرادی

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

مراقب باشید

در حالی که به تنهایی می‌دوید، مراقب اتفاقاتی که در اطرافتان رخ می‌دهد، باشید. مواظب هرگونه فعالیت عجیب و یا یک تهدید پنهای در مسیر خود باشید.
دویدن یکی از رایج‌ترین و باب روزترین ورزش‌هایی است که افراد به آن علاقه‌ی فراوانی دارند. این ورزش جهت افزایش سلامتی مؤثر بوده و یک فعالیت لذت بخش به حساب می‌آید. دویدن با یک همپا و همراه فکر خوبی است، اما این امکان برای همه وجود ندارد. و بعضی از ما ممکن است ترجیح دهیم به تنهایی یا انفرادی بدویم. باید متوجه باشیم که دویدن به تنهایی چنانچه اقدامات ایمنی مناسب اتخاذ نشود، ممکن است خطرناک باشد. این مقاله برخی نکات ایمنی را برای افرادی که به تنهایی می‌دوند، فراهم ساخته است.
دویدن جهت انجام یک ورزش فوق‌العاده بسیار مؤثر است. به علاوه، به هیچ هزینه‌ای نیاز نداشته و می‌تواند در هر زمانی از روز انجام شود. دویدن فوائد متعددی دارد. به تقویت استخوان‌ها و عضلات، بهبود عملکرد ارگان‌های بدن، فرونشاندن استرس، بهبود گردش خون، فعال نگاه داشتن شما و حفظ وزن سالم کمک می‌کند. در حالی که دویدن از بسیاری جهات مفید می‌باشد، اما دانستن اقدامات ایمنی در هنگام انجام این کار به تنهایی، دارای اهمیت است. خطراتی از جمله رفت و آمد وسایل نقلیه در طی مسیر، شرایط جاده و کوره راه‌ها، و افراد مهاجم احتمالی در این کار وجود دارد. افراد ناشناس و یا حتی حیوانات ممکن است خطری برای امنیت شما در حین دویدن ایجاد کنند. دوندگان، به ویژه زنان، بایستی برخی نکات هوشمندانه را رعایت کنند تا این ورزش برایشان مفرح، مفید و همچنین امن گردد.
در این بخش نکات ایمنی و اقدامات احتیاطی را به هنگام دویدن انفرادی آورده‌ایم تا بدین وسیله دویدن شما امن و سرگرم کننده باشد!

نکات ایمنی

از مسیرهای شناخته شده برای این منظور استفاده کنید

از دویدن در مسیرهای ناشناخته، به شدت پوشیده شده از درخت، کم نور و یا دور افتاده خودداری کنید. همیشه مسیرهای شناخته شده و بسیار پر رفت و آمد مانند مسیرهای موجود در مناطق مسکونی را انتخاب نمایید. به این ترتیب، اگر دچار مشکلی شدید، کسی خواهد بود که به کمک شما بیاید. همچنین، سطوح صاف را برای دویدن برگزینید و یک نقشه با خود به همراه داشته باشید. از دویدن در راه‌های جنگلی در شب خودداری کنید.

به هنگام روز بدوید

دویدن در طول ساعات روز به احتمال زیاد افراد مهاجم را دور نگاه خواهد داشت.

دیگران را از مسیر حرکتی خود مطلع سازید

بدون مطلع ساختن حداقل یکی از اعضای خانواده، هرگز خانه را ترک نکنید. به آنها مسیر دویدن خود و زمان تقریبی بازگشتتان را بگویید. به این ترتیب اگر اتفاقی بیافتد، آنها خواهند دانست که کجا دنبال شما بگردند.

مسیرها و زمان‌های دویدن خود را تغییر دهید

سعی کنید مسیرهای دویدنتان را تغییر دهید. رفتن به همان مسیر قبل باعث می‌شود احساس راحتی زیادی کرده و احتمال دارد در حین دویدن کمتر مراقب و هوشیار باشید. همچنین هدف آسانی برای افراد مهاجم خواهید شد. هر روز از یک زمان مشخص و همچنین یک مسیر مشابه استفاده کردن، پیش بینی برنامه‌ی شما را برای افراد مهاجم آسان‌تر می‌سازد. بنابراین، زمان دویدن خود را تغییر دهید.

از دویدن در مناطق پر ترافیک خودداری کنید

اگر در یک جاده یا خیابان می‌دوید، قسمت پیاده‌رو را برای این کار برگزینید. اگر هیچ پیاده‌رویی نباشد، فاصله‌ی ایمنی را از وسایل نقلیه رعایت کنید و زمانهایی را برای این منظور انتخاب کنید که ترافیک کم باشد. ترجیحاً، در جهت ترافیک ندوید.

از هدفون استفاده نکنید

از هدفون استفاده نکرده و یا از آن به جای هر دو گوش، از یک گوش استفاده کنید. همچنین، صدای موسیقی را کم کنید. چنانچه با صدای بسیار بلند به موسیقی گوش دهید، ممکن است متوجه هر گونه تهدید احتمالی به امنیتتان (مردم، حیوانات، و یا ترافیک) نشوید.

به احساس درونی و غرایز خود اعتماد کنید

چنانچه به غرایز خود توجه داشته باشید، می‌توانید در صورت وجود مشکل، آن را احساس کنید. به هرگونه رفتار عجیبی که از هر فردی در اطراف شما سر می‌زند، توجه کنید و اگر احساس خطر کردید، مسیرتان را تغییر دهید. اگر احساس می‌کنید که یک منطقه خاص برای دویدن امن نیست‌، از رفتن به آنجا خودداری کنید.

مدارک شناسایی خود را همراه داشته باشید

هنگامی که به تنهایی می‌دوید، مدارک شناسایی شخصی مانند گواهینامه رانندگی و یا کارت مشخصات دونده را با خود همراه ببرید. شماره تماس اضطراری را با خود داشته باشید.

به همراه خود سوت ببرید

می‌توانید سوتی را دور گردن، مچ دست، و یا دور کمر خود ببندید. در صورتی که احساس خطر کردید، می‌تواند برای کمک خواستن از این سوت استفاده کنید.

آب و غذا

با خود یک یا دو شکلات انرژی‌زا ببرید. در صورت که در میان دویدن احساس خستگی کنید، می‌توانید یکی از آنها را بخورید. یک بطری آب یا آب‌میوه و یا نوشیدنی ورزشی با خود داشته باشید. در بین تمرین یا زمانی که احساس خستگی می‌کنید، جرعه‌ای از آن بنوشید. مراقب باشید که بلافاصله بعد از خوردن غذا اقدام به دویدن نکنید. هیچ گونه خوراکی سنگینی را پیش از دویدن یا در حین دویدن نخورید. آب بدن خود را در طول تمرین حفظ کنید.

از لوازم و لباس مناسب استفاده کنید

لباس‌های رنگ روشن بپوشید. همچنین، می‌توانید در حین دویدن در مناطق کم نور یا تاریک از جلیقه بازتابنده یا شبرنگ، چراغ پیشانی، چراغ قوه مخصوص دو استفاده کنید. لباس تنگ و یا جوراب سفت بپوشید تا احتمال صدمه به ماهیچه‌ها یا رباط‌ها کاهش یابد.

تلفن خود را به همراه داشته باشید

حتماً وقتی می‌خواهید به تنهایی بدوید، تلفن همراه خود را ببرید. بدین وسیله می‌توانید در صورت لزوم با اورژانس یا خانواده‌ی خود تماس بگیرید. برنامه‌های کاربردی که می‌توانند جای شما را مکان یابی کنند و سیگنالهایی را به شماره‌های انتخابی ارسال کنند، نیز می‌توانند در صورتی که در وضعیت دشواری گرفتار شدید به کمک شما ‌آیند.

با خود مقداری پول نقد داشته باشید

کمی پول و یا کارت اعتباری در جیب، کفش و یا کمربند خود بگذارید تا در صورت رخ دادن هرگونه اتفاق غیر منتظره، در امان باشید. در صورتی که راه خود را گم کردید و یا برای بازگشت به خانه خسته شدید، می‌توانید چیزی خریده و یا یک تاکسی بگیرید و به خانه بازگردید. پول زیاد و جواهرات با خود نبرید.

از وضعیت آب و هوا آگاهی یابید

ببینید که آیا شرایط آب و هوایی برای دویدن مطلوب و مناسب است یا خیر. هواشناسی را چک کرده تا آمادگی داشته باشید. چنانچه هوا به شدت بارانی و یا برفی باشد، ممکن است نتوانید برای دویدن به بیرون بروید. و نیز توصیه نمی‌شود در یک هوای بسیار آفتابی بدوید، به این دلیل که گرما موجب تعرق بیشتر شده و باعث زودتر خسته شدن شما می‌شود.

سرعت خود را چک کنید

به هنگام دویدن سرعت مناسبی را حفظ کنید. مقداری آب سرد بر روی سر و گردن خود بپاشید. این کار به حفظ درجه حرارت بدن شما کمک می‌کند.

کفش خوب بپوشید

کفشی که کف ناهمواری دارد گزینه‌ی بهتری است به این دلیل که از سُر خوردن در سطوح صاف و لیز جلوگیری می‌کند. همچنین، کفش بایستی به راحتی خم شده و از مواد ضربه‌گیر در آن استفاده شده باشد. باید این کفش کاملاً اندازه‌ی پای شما باشد و در حین دویدن احساس راحتی داشته باشید.

درخواست مشاوره‌ی پزشکی کنید

در صورتی که به هنگام دویدن، صدمه دیدید، ایستاده و با پزشک خود تماس بگیرید. همین کار را در صورت رخ دادن دیگر مشکلات سلامتی (مانند احساس سرگیجه یا خستگی بیش از حد) که ممکن است در حین دویدن با آنها مواجه شوید، انجام دهید.

سگتان را به همراه خود ببرید

سگ می‌تواند از شما در برابر هرچیزی که امنیت شما را تهدید می‌کند، محافظت کند. سگ‌ها پیش از آنکه شما خطری را حس کنید، آن را احساس می‌کنند. بنابراین اگر به تنهایی برای دویدن به بیرون می‌روید، ایده‌ی خوبی خواهد بود که سگ خانگی خود یا دوست و یا همسایه‌ی خود را به همراه ببرید.

در صورت حمله حیوانات

چنانچه در راه، به یک سگ مهاجم برخورد کردید، از برگشتن و دویدن خودداری کنید. در عوض، بی‌حرکت ایستاده و تا زمانی که سگ آنجا را ترک می‌کند، آرام باشید. در صورتی که با حمله‌ی یک سگ مواجه شدید، توجه سگ را از خود منحرف کنید. در صورتی که از پا افتاده‌اید، خود را جمع و حلقه کرده و صورتتان را با دست بپوشانید. جیغ نکشید.
اگر این نکات ایمنی را دنبال کنید، دویدن انفرادی آنقدرها هم خطرناک نخواهد بود. ورزش خوبی داشته باشید.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.