کارتان را با کنجکاوي انجام دهيد

اغلب نوآوري هاي مهم در کار و در صنعت حاصل طرح سوال «چه مي شود اگر...؟» است. چه مي شود اگر قطع و اندازه رايانه ها را کوچکتر کنيم؟ چه مي شود اگر به کساني که مي خواهند اين کالا را بخريم وام بدهيم؟ قسطي بفروشيم؟
پنجشنبه، 16 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کارتان را با کنجکاوي انجام دهيد
کارتان را با کنجکاوي انجام دهيد
کارتان را با کنجکاوي انجام دهيد
نويسنده:محمد صادق اميني
منبع:روزنامه جام جم
اغلب نوآوري هاي مهم در کار و در صنعت حاصل طرح سوال «چه مي شود اگر...؟» است. چه مي شود اگر قطع و اندازه رايانه ها را کوچکتر کنيم؟ چه مي شود اگر به کساني که مي خواهند اين کالا را بخريم وام بدهيم؟ قسطي بفروشيم؟
سوالات چه مي شود اگر.... تصور شما را تحريک و تشويق مي کند و بر چشم انداز شما مي افزايد. در برخورد با هر کالا يا محصولي که مي خواهيد وارد بازار کنيد، از خود بپرسيد چه مي شد اگر آن را کوچکتر مي ساختم ، بزرگتر ، سبک تر، شکل آن را تغيير مي دادم ، وارونه اش مي کردم ، گشادتر مي کردم ، قطعاتش را تغيير مي دادم ، آن را ضمانت مي کردم ، قابل حمل مي ساختم يا غيرقابل حمل ، قيمتش را دو برابر مي کردم؟ شادترين و خوشبخت ترين اشخاص روي زمين کساني هستند که از خود مي پرسند چطور کاري را که دوست مي دارم طوري انجام دهم که ديگران در ازاي آن بهايي بپردازند.

از تجربيات خود و ديگران در کار استفاده کنيد

در دنياي تجارت و کسب و کار، مديران ارشد و مقامات عالي رتبه سازمان ها با توجه به تجربيات خود تصميم گيري مي کنند. واقعيتي است که بسياري از فارغ التحصيلان خوب دانشگاه ها به علت آن که شخصا چيزي را تجربه نکرده اند در کارشان موفق نمي شوند. بهترين رهبران و مديران مي دانند که تجربه قلب درايت و خرد است.

به حواس خود در محيط کار توجه کنيد

به زيبايي ها در محيط کار توجه کنيد. توجه به تاثيرات حسي ناشي از محيط کار، در حکم غذا براي مغز هستند. اغلب افراد در تشکيلات کاري به اين جهت که مغزشان بدرستي تغذيه نمي شود، رنج مي برند. محل کار ما اغلب شبيه ادارات دولتي ، بيمارستان ها، مدارس و زندان هاست. ساختمان مکعبي شکل ، رنگهاي خنثاي ديوارها و نورهاي ناشي از لامپهاي مهتابي.گاه با مشاهده اين شرايط به اين نتيجه مي رسيم که شايد محروميت هاي حسي به توليد بيشتر کمک مي کنند و جالب اينجاست که همه سازمان ها مي خواهند با تمهيداتي کارايي توليد کارکنانشان را بيشتر کنند، اما متوجه نيستند که کارکنانشان را در جعبه محصور کرده اند و از آنها انتظار دارند که ذهن باز و رها داشته باشند.
سازمان ها از کارکنانشان انتظار خلاقيت بيشتري دارند، اما متوجه نيستند که براي جامه عمل پوشاندن به اين خواسته بايد شرايط محيط کار را به شکلي که رفتار کارکنان را تشويق کند تغيير دهند. روان شناسان سالهاست به اين نتيجه رسيده اند که کيفيت ها و محرکهاي حسي در سالهاي اوليه زندگي روي کيفيت و کارکرد مغز اثر مي گذارد.اما بتازگي دانشمندان متخصص مغز متوجه شده اند که کيفيت تحريک هاي محيطي روي ادامه رشد مغز بالغها تاثير دارد.از شم و شهود خود بيشتر استفاده کنيددر دهه 1980 ، انجمن مديريت امريکا، با انتشار نتايج يک مطالعه ، نتيجه گرفت که موفق ترين مديران ، ابهامات و ناشناخته ها را بهتر از ساير مديران تحمل مي کنند. در ضمن مهارت تصميم گيري شهودي آنها به مقدار بسيار زيادي بيشتر است. اکنون در شرايطي که سرعت تغيير به شکلي شتابدار افزايش مي يابد، تحمل کردن ابهامات ديگر کافي نيست. به جاي آن بايد از ابهامات لذت برد و آنها را در آغوش کشيد.
پروفسور وستون اگور در کتاب منطق تصميم گيري شهودي ، پس از بررسي ها و آزمون هاي مختلف ، نوشته مديران ارشد شم و شهود خود را مهمترين دليل شکستها و ناکامي هاي خود اعلام کردند. در حالي به قرن بيست و يکم رسيده ايم که دنياي اطلاعات بيش از هر زماني ما را احاطه کرده است. استفاده از اطلاعات در اين حد وسيع امکانپذير نيست و لازم است که از شم و شهود خود استفاده بيشتري کنيم. خلاصه مطلب: به شم و شهود خود اطمينان کنيد.

کمي استراحت کنيد

اغلب ما اکثر روزهاي هفته را صرف کار مي کنيم. گاه چنان در کار غرق مي شويم که چشم اندازمان را از دست مي دهيم. شما زماني به بالاترين حد کارايي و به حداکثر خلاقيت مي رسيد که در ازاي هر ساعت کار ، دقايقي را استراحت کنيد. بررسي هاي روان شناختي مدرن نشان مي دهند که وقتي حدود يک ساعت کار يا مطالعه مي کنيد و بعد 10 دقيقه را به استراحت مي گذرانيد ، در پايان 10 دقيقه استراحت از کارتان درک بيشتري به دست مي آوريد. روان شناسان به اين موضوع تاثير يادافزايي نام داده اند.بيشتر بزرگان تاريخ تاکيد کرده اند که بهتر است در فواصل کار زمان هايي را به استراحت بگذرانيد زيرا وقتي پس از استراحت سر کارتان بازمي گرديد، آن را بهتر داوري مي کنيد. به توصيه بزرگان عمل کنيد و برنامه 10 دقيقه زمان تنفس و استراحت را در کارهايتان لحاظ کنيد.در مدت استراحت مي توانيد به موسيقي کلاسيک و جاز گوش بدهيد، مراقبه کنيد و يا تمرينات ورزشي کششي انجام دهيد.از آن گذشته از تعطيلات آخر هفته بهره برداري کنيد و هر سال به يک مرخصي طولاني مدت برويد.

توجه به جسم در کار

حالت بدن شما روي ذهنتان اثر مي گذارد. اگر بدنتان سخت و منقبض باشد، اگر حالت سستي داشته باشيد، ذهنتان نيز تحت تاثير حالت بدنتان قرار مي گيرد. براي ورزش لازم نيست حتما به پارک برويد.همين حالا، روبه روي دوست خود بايستيد. مي خواهيد تمامي حرکات او را تقليد کنيد. مثلا دوست شما دست راستش را بلند مي کند، آن را روي سرش مي برد و ضربه آرامي به سرش مي زند. دستش را پايين مي آورد و به حالت آويخته کنار بدنش رها مي کند. حرکات او را عينا تقليد کنيد و در همين حال متوجه حرکات بعدي او باشيد. حالا دوست شما ممکن است با دست چپ ضرباتي به پاي چپش وارد کند.در حالي که به تقليد از حرکت اول او ادامه مي دهيد، و به عبارتي در حالي که با دست راست ضربات آرامي به سرتان مي زنيد، با دست چپ ضرباتي به پاي چپتان وارد مي کنيد و... سعي کنيد که در آن واحد حرکت او را با هم انجام دهيد.بعد نوبت دوست شماست که از حرکات شما تقليد کند. مي توانيد اين برنامه را در چند نوبت تکرار کنيد

محل کارتان را تزيين کنيد

فراهم آوردن يک محيط کاري متعادل و خلاق براي کار وظيفه بسيار مهمي است. با اين حال بسادگي مي توانيد محل کارتان را سازماندهي کنيد. امروزه شرکتهاي بزرگ جهان از اين تمهيدات به طرز موثري استفاده مي کنند. براي رسيدن به اين هدف به عوامل زير توجه کنيد:
اتاق: از اتاق محل کارتان تمامي وسايل ، مبلمان و تلفنهاي نامتعارف را خارج کنيد.بر سردر اتاقتان تابلويي با نوشته اتاق تجديد حيات ، مرکز خلاقيت ، محل انديشه يا هر عبارت ديگري که شما را تشويق مي کند بکوبيد.
روشنايي: روشنايي طبيعي به هر نور و روشنايي ديگري ترجيح دارد. بنابراين چه بهتر اتاقي را براي کارتان درنظر بگيريد که داراي پنجره هاي کافي باشد.
صدا: يک دستگاه استريوي خوب در محل کارتان مستقر کنيد و در زمان انديشيدن ، سيال سازي ذهن يا دقايق تنفس آهنگهاي خوب جاز و کلاسيک پخش کنيد. بتازگي در جريان يک بررسي در دانشگاه کاليفرنيا در امريکا مشخص شده که پخش نوار موسيقي موتزارت ، هر چند به طور موقت ، بهره هوشي اشخاص را بالا مي برد.
توجه به زيبايي ها: در اتاق محل کارتان تصاوير هنري و اشياي زيبا قرار دهيد. همچنين استفاده از گلها و گياهان سبز تازه نيز توصيه مي شود.
مبلمان - تجهيزات: از کاناپه هاي راحت ، صندلي هاي مناسب و کفپوش هاي شيک و راحت استفاده کنيد. جداول و نمودارهاي بزرگ داشته باشيد و استفاده از ماژيک هاي رنگي براي نوشتن مطالب و طراحي توصيه مي شود.
هوا: در اغلب اتاقهاي محل کار هوا بسته و خفه است. اغلب دفاتر کار بيش از اندازه گرم هستند. از وسايل لازم و از جمله دستگاه هاي مرطوب کننده هوا، تهويه مناسب ، و خنک کننده ها و نيز از عطرها و رايحه هاي مطلوب و مورد پسند استفاده کنيد.

تفکر مرتبط در کار

گرايش براي ايجاد سازمان هاي آموزشي و کيفيت جامع اقدامي به منظور استفاده از نگرش مرتبط در سازمان هاست.پيتر سنج نويسنده کتاب اصل پنجم: هنر و عمل سازمان آموزشي تصريح مي کند که در شرايط بسرعت در حال تحول نظامها، به نظمي احتياج داريم که کل کار را ببينيم. به چارچوبي احتياج داريم که به جاي توجه به اجزائ به مجموعه توجه کنيم. به اين احتياج داريم که کل انگاره تغيير را درک کنيم. سنج در جايي ديگر با برداشت از روش دانشمند بزرگ لئوناردو داوينچي مي گويد: واقعيت از دايره ها درست مي شود اما ما خطوط راست را مي بينيم.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.