برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (ره)

اقتدای کشورهای اسلامی‏ به جمهوری اسلامی‏ ایران

تا کشورهای اسلامی، ملّتهای اسلامی، آن معنایی که در ایران پیدا شد، الگوی خودشان قرار ندهند و تا خودشان به خیابانها نریزند و بخواهند از دولتهای خودشان که با اسرائیل باید روبه رو بشوید، گمان نکنید که این کر و کورها به تعقل برسند
يکشنبه، 12 مهر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اقتدای کشورهای اسلامی‏ به جمهوری اسلامی‏ ایران
اقتدای کشورهای اسلامی‏ به جمهوری اسلامی‏ ایران

 

گردآورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت





 

 برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (ره)

تا کشورهای اسلامی، ملّتهای اسلامی، آن معنایی که در ایران پیدا شد، الگوی خودشان قرار ندهند و تا خودشان به خیابانها نریزند و بخواهند از دولتهای خودشان که با اسرائیل باید روبه رو بشوید، گمان نکنید که این کر و کورها به تعقل برسند

ملّتها باید باستند و بخواهند از ارتشهای منطقه خودشان و از دولتهای منطقه خودشان که بیایند و با این فلسطینیها و با این سوریها که مورد ظلم واقع شده‌اند کمک کنند تا این غده سرطانی از بین برود و اگر آنها هم تماشاگر باشند که ببینند چه می‌شود، آنها هم بی‌تفاوت باشند و عذر این باشد که دولتها باید این کار را بکنند، اگر اینطور باشد، آنها هم در محضر خدا جواب صحیح ندارند.

ایران حجت است بر همه کشورها. خدای تبارک و تعالی ممکن است که در آخریت ایران را حجت قرار بدهد بر آنهایی که به ظلم ساخته‌اند و تسلیم ظالم شده‌اند و قیام نکرده‌اند.

اگر اعتقاد به خدا و معاد دارند، جواب باید تهیه کنند برای خدا تبارک و تعالی. آن روز دیگر امریکا و اسرائیل نمی‌توانند به دادتان برسند و اگر به این معانی اعتقاد ندارند، جواب برای ملّتهای مظلوم دنیا باید تهیه کنند. (1)

مجاهدات شما جوانان و مسلمین برومند ایران - همه طبقات - که با وحدت کلمه دست اجانب را کوتاه کردید، الگویی است برای همه مستضعفین؛ من امیدوارم که همه مستضعفین - که زیر بار مستکبرین هستند - به واسطه این مجاهدات شما به خود بیایند و خودشان را نجات بدهند.

شما پاسداران اسلام هستید، ملّت ایران پاسدار اسلام است؛ و همان طور که در صدر اسلام، اصحاب رسول اکرم و ارتش رسول اکرم پاسدار اسلام و قرآن بود، امروز ملّت ایران این معنا را و این افتخار را دارد. همه برای اسلام، همه برای جمهوری اسلام فریاد زدند؛ همه اسلام را خواستند و دست اجانب را از مملکت خودشان با صدای «الله اکبر» قطع کردند. با نداشتن هیچ ابزار جنگی، لشکرهای عظیم طاغوتی را - ارتش طاغوتی را [و] کسانی که از اجانب دنبال سر او بودند - اینها با «الله اکبر» از بین بردند. ارتش ما، آنهایی که پاک بودند، آلوده نشده بودند به چیزهایی که - کثافاتی که - طاغوت داشت، به سوی ملّت برگشتند و با ملّت شدند. الآن ارتش ما، ژاندارمری ما - همه اینها - قوای انتظامی‌ ما، شهربانی ما، در خدمت اسلام است؛ و آنچه مربوط به طاغوت بود دفن شد و دفن می‌شود. امروز شما آزادید و هیچ خوف از ستمکاران ندارید و خوف از دولتها ندارید؛ چون دولتهای اسلامی ‌است و خیانت نمی‌کنند و جباریت نمی‌کنند. (2)
ما از خداوند می‌خواهیم که این نهضت اسلامی ‌و نهضت انسانی سرمشق باشد از برای تمام مستضعفین و هشدار باشد بر مستکبرین. مستکبرین گمان نکنند که باید حکومت کنند بر مستضعفین و آنها را استعمار و استثمار کنند. مستضعفین حکومت را به عنوان حکومت نشناسند بلکه به عنوان خدمتگزار بشناسند. برادر باشند، برادری که بر برادر دیگر خدمت می‌کند؛ هر دو پشتیبان هم باشند. اگر قوانین اسلام در ملّتها، در حکومتها جریان پیدا بکند و آداب حکومتها و ملّتها اسلامی ‌باشد، نه حکومتها خیال تعدّی بر ملّتها دارند و نه ملّتها با حکومتها مخالف خواهند بود. (3)
اما راجع به تأیید از این نهضت. البته همه مسلمین در این نهضت شرکت داشتند و این نهضتی بود که برای هدف اسلامی ‌بود، نه فقط برای ایران؛ منتها نقطه ابتدا از ایران است و همه مسلمین در این هدف شریک هستند و نهضت برای اقامه عدل است که باید بگویم همه بشر در آن شرکت دارند؛ و چون برای اقامه اسلام است همه مسلمین در آن شرکت دارند. بنابراین لازم است که همه مسلمین با هم یکصدا در این نهضت عظیم اسلامی‌ شرکت بکنند و آن معنایی که در ایران تحقق پیدا کرد - که آن حقیقت فداکاری در راه اسلام و وحدت همه اقشار ملّت برای پیشرفت مقاصد اسلام است - این در همه ملّتها ان‌شاء‌الله حاصل بشود.

و اگر همچو وحدت کلمه‌ای با یک همچو مقصد بزرگی اقامه عدل است در این کشورها، در کشورهای پهناور اسلام پیدا بشود قدرت عظیمی ‌است که هیچ قدرت و ابرقدرتی در مقابل آن ایستادگی نمی‌تواند بکند. (4)

باید این نهضت در تمام عالم - نهضت مستضعف در مقابل مستکبر - در تمام عالم گسترده شود. ایران، مبدأ، و نقطه‌ی اوّل و الگو برای همه ملّتهای مستضعف [باشد]. ملّتهای مستضعف ببینند که ایران با دست خالی و با قدرت ایمان و با وحدت کلمه تمسّک به اسلام، در مقابل قدرتهای بزرگ ایستاد و قدرتهای بزرگ را شکست داد.

سایر اقشار ملّتها به این رمز اسلامی، به این رمز ایمانی، اقتدا کنند. در تمام اقشار عالم، مسلمین به پا خیزند: بلکه مستضعفین بپا خیزند. وعده الهی که مستضعفین را شامل است، و می‌فرماید که ما منّت بر مستضعفین می‌گذاریم که آنها امام بشوند در دنیا، و وارث باشند. امامت حق مستضعفین است، وراثت از مستضعفین است؛ مستکبرین غاصبند، مستکبرین باید از میدان خارج بشوند. ما مستکبرین ایران را از صحنه بیرون کردیم، و به جای آن مستضعفین نشستند. (5)

حالا بسیاری از ملّتها با ما همراهند. نهضت ما دارد توسعه پیدا می‌کند، و می‌رود توی ملّتها.

ملّتهایی که ببیند که ملّت ایران در مقابل یک قدرت بزرگ ایستاده و پیش برده، یک قدرت شیطانی را که همه قدرتها دنبالش بودند یک ملّتی ایستاده و ایستادگی کرده و پیش برده، سایر ملّتها هم گرفتارند دیگر. آنها هم همین گرفتاریهایی که ما داریم آنها دارند. مصر به دست سادات و جاهای دیگر هم به دست دیگران. همه ملّتها مبتلای به دولتهایشان هستند.

آنها هم می‌خواهند از زیر این بار بیرون بیایند، وقتی دیدند که ایران قیام کرد و پیش برد، ولو کشته داد امّا پیش برد، دیگران هم همین فکر در مغزشان پیدا می‌شود. ملّتهای دیگر هم همین معنا را می‌خواهند. آنها هم همین کار را خواهند کرد. (6)

امروز ایران به رغم بوقهای خارج و دستگاههای تبلیغاتی امریکا و صهیونیست و سیلی‌خورده‌های از انقلاب، به سوی سازندگی نهایی پیش می‌رود و این درس عبرتی است برای کشورهای اسلامی ‌و مستضعفان جهان که قدرت اسلامی ‌خود را بیابند و از عربده‌های شرق و غرب و وابستگان و تفاله‌های آنان نهراسند و با اعتماد به خداوند تعالی و اتّکال به قدرت اسلام و ایمان به پا خیزند و دست جنایتکاران را از کشورهای خود کوتاه نمایند و آزادی قدس شریف و فلسطین را سرلوحه برنامه خود قرار دهند و ننگ سلطه صهیونیسم، تفاله امریکا را از دامن خود بزدایند و روز قدس را زنده نگه دارند. امید است با زنده نگه داشتن این روز، بی‌تفاوتی‌ها زایل شود و غفلتها مرتفع گردد و با قیام ملّتهای شریف، بعضی از سران خائن را که به رغم مسلمانان و اسلام، دست در دست اسرائیل و چشم به فرمان امریکا برخلاف مصالح مسلمین به زندگانی سیاسی ننگین خود و به زندگی جنایت‌بار خویش ادامه می‌دهند، از صحنه خارج و در گورستان تاریخ مدفون نمایند. حکّام غاصبی که در جنگ بین کفاری چون اسرائیل و صدام با مسلمین، طرف کفّار را گرفته و به اسلام و مسلمین ضربه وارد می‌کنند، از صحنه اسلام باید خارج شوند و از حکومت بر مسلمین باید برکنار گردند. (7)

اگر نهضت شما و قیام شما و اینها مثل قیامهای دیگر بود که برای رسیدن به یک چیزهای دنیوی بود؛ قیام کرده بودید که فراوانی باشد، قیام کرده بودید که ارزانی باشد، قیام کرده بودید که رفاه باشد، قیام کرده بودید که مجالس لهو و لعب باشد، اگر برای اینها قیام کردید، خوب حق دارند که آنهایی که می‌خواهند شکوه کنند، شکوه کنند. البته توده مردم شکوه ندارند، آنی که دارد، آنهایی است که از آن مجالس لهو و لعب بازمانده‌اند، لکن توده‌ای که قیام کرده است [برای خدا بوده] و از اوّل هم غیر از اینکه ما برای اسلام و جمهوری اسلامی‌ قیام کرده‌ایم، دیگر آمال و آرزویی نداشتیم. این ملّت خسته نمی‌شود. این ملّت اینطور نیست که بگوید حالا که نرسیدیم به آن، پس برویم سراغ کارمان. این ملّت می‌بیند رسیده به آن.

الان موج این نهضت شما و انقلاب شما، در عالم این موج رفته است، در همه جای دنیا این موج پیروزی شما سایه‌افکن است.

«ایرانی» که مطرح نبود در مجامع دنیا، جز اینکه یک عضوی است از اعضای نوکرهای امریکا، امروز در همه دنیا آنهایی که انصاف دارند، تصدیق می‌کنند که این جمهوری اسلامی‌ پیروز است و پیروزی او هم ادامه دارد. (8)

راهبردهای تصریحی:

1- کشورهای اسلامی ‌می‌بایست در قیام بر علیه مستکبرین از جمهوری اسلامی ‌ایران الگو بگیرند.
2- ایمان راسخ ملّت ایران سبب سرنگونی طاغوت زمان گردید.
3- دفاع از جمهوری اسلامی‌ و همراهی با آن، دفاع از اسلام و مستضعفین و مسلمین است.

نکات استنباطی:

1- نمونه‌ی اصلی برای حرکت‌های اصلاحی و ایجاد مجد و عظمت برای مسلمانان باید جمهوری اسلامی ‌باشد و به الگوهای غربی اعتنا نکنند.
2- دشمنان سعی می‌کنند با ترفندهای مختلف، جمهوری اسلامی ‌را از انظار ملّتها بیندازند تا از بیداری آنان و تأسّی به ملّت ایران جلوگیری نمایند.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام، ج16، ص 329.
2. صحیفه امام، ج7، صص 84 و 85.
3. صحیفه امام، ج7، ص 118.
4. صحیفه امام، ج7، صص 197 و 198.
5. صحیفه امام، ج7، ص 292.
6. صحیفه امام، ج11، صص 336.
7. صحیفه امام، ج15، ص 61.
8. صحیفه امام، ج17، صص 59 و 60.

منبع مقاله :
گردآوری: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره) (12)، تهران: قدر ولایت، چاپ اول.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.