چگونه با افكار منفى مقابله كنيم؟

آن روز كه اين اطلاعات را از دو سايت مختلف گرفتم، امتحانشان كردم و ظرف بيست و چهار ساعت، سى تا چهل درصد افسردگى‏ام رفع شد . طى دو سه روز آتى كه اين تمرين را انجام مى‏دادم، متوجه شدم عادت بدى را كه در تمام عمرم حتى از آن آگاه نبودم، ترك كرده‏ام . داشتم خودم را از بين مى‏بردم . من هيچ گاه با مشكلاتم برخورد معقولى نداشتم . ناخودآگاه نيرو و قدرتم را هدر مى‏دادم تا روزگارم را سپرى كنم . به مجرد اين كه در اين تمرين پيشرفت كردم،
چهارشنبه، 22 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه با افكار منفى مقابله كنيم؟
چگونه با افكار منفى مقابله كنيم؟
چگونه با افكار منفى مقابله كنيم؟
نويسنده:كن مك اينس
مترجم: ليلا تاريويرديزاده
منبع:مجله پرسمان
آن روز كه اين اطلاعات را از دو سايت مختلف گرفتم، امتحانشان كردم و ظرف بيست و چهار ساعت، سى تا چهل درصد افسردگى‏ام رفع شد . طى دو سه روز آتى كه اين تمرين را انجام مى‏دادم، متوجه شدم عادت بدى را كه در تمام عمرم حتى از آن آگاه نبودم، ترك كرده‏ام . داشتم خودم را از بين مى‏بردم . من هيچ گاه با مشكلاتم برخورد معقولى نداشتم . ناخودآگاه نيرو و قدرتم را هدر مى‏دادم تا روزگارم را سپرى كنم . به مجرد اين كه در اين تمرين پيشرفت كردم، در برابر احساساتم مقاوم‏تر شدم و در نتيجه بيش‏تر احساس رضايت كردم . تقريبا يك شبه، در درونم شادى و نيروى مضاعفى به وجود آمد و از آن موقع تاكنون، اين تمرين ساده و مؤثر را ادامه داده‏ام . جالب‏تر اين كه مى‏توانيد اين روش را در محيط كار هم به كار ببريد تا بر مشكلات روحى غلبه كنيد . اين روش در هر كارى مؤثر است . آيا تا به حال دچار افسردگى، اضطراب يا ترس شده‏ايد؟ من دچار اين حالت‏ها شده‏ام و بى‏چون و چرا آن‏ها را پذيرفتم . وقتى تمرين فكر نكردن (Stopping - Thought) را شروع كردم، از خودم پرسيدم من نگران چه بودم؟ سرمايه‏ام، مواجه شدن با كار ناخوشايند؟ حرف هايى كه درباره‏ام گفتند و عصبانى ام كرد؟ شكست هايم؟ وقت دندانپزشكى يا مشكلات لاينحل؟
ضمير ناخودآگاهم مرتبا خاطرات تلخ گذشته را مرور مى‏كرد و به ضمير خودآگاهم مى‏فرستاد . در سايت تقاضاى كار، اين موارد را ديدم: پرستارهايى كه ساعت‏هاى طولانى بدون اين كه كسى از آن‏ها تشكر كند كار مى‏كنند، هم گرفتار افكار منفى مى‏شوند . به خودشان مى‏گويند: چقدر كار انجام نشده دارم و فرصت كمى هم مانده يا كارهاى زيادى كه مانده‏اند و تمايلى به ا نجامشان ندارم و يا مسائل لاينحلى كه آن‏ها را نگران مى‏كند و لذت و نيرو را از آن‏ها مى‏گيرد .
براى پيشرفت در كار يا احساس آرامش، بهترين راه اين است كه:
1 . اگر احساس افسردگى، عصبانيت، ترس يا تصورى از هر چيز منفى مى‏كنيد، بپرسيد چه چيز باعث نگرانى است .
2 . وقتى كه متوجه شديد كه مساله چه بوده، خيلى راحت‏به خودتان بگوييد: اين افكار نه تنها به من كمكى نمى‏كند، بلكه مضر هم هست ; نبايد به آن‏ها اجازه ورود بدهم و با تمام قدرت با آن‏ها مقابله كنيد . همان ابتداى كار ضعيف مى‏شوند كه اين هم پيشرفت‏خوبى است و با كمى تمرين پيشرفت‏هاى بيش‏ترى هم مى‏كنيد .
3 . مراقب افكار منفى بعدى باشيد كه شايد ده ثانيه يا ده دقيقه بعد به سراغتان بيايد و به همان روش قبلى عمل كنيد . با علم به اين كه اين افكار مخل آرامشتان است، در برابر آن‏ها مقاومت كنيد و به آن‏ها بگوييد: از ذهنم دور شويد اى پيام‏هاى بيهوده، مضر، ظالم و انرژى دزد! من مانع ارسال اين پيام به خود مى‏شوم . اين‏ها هيچ سودى براى من ندارند . كلى هم به ضررم تمام مى‏شوند .
4 . باز هم مراقب باشيد و ببينيد افكار ناخودآگاهتان چه هستند; افكار اصلى كه گرفتارشان هستيد، چه هستند و بعد در برابر افكار مخرب مقاومت كنيد .
5 . متوجه شدم افكار منفى هر چند ثانيه يك بار به ذهنم خطور مى‏كنند . اوايل، مقابله با آن‏ها به تنهايى بسيار مشكل بود; اما من نهايت تلاشم را كردم و باتمرين، در رويارويى با اين افكار مضر و مزاحم، موفق‏تر شده‏ام .
مرتب به خودم تلقين مى‏كردم: در برابر افكار مزاحم و بى‏ارزش كه اصلا هيچ فايده‏اى هم ندارند، مقاومت كن!
6 . در ضمن تمرين مهارت، احساس مى‏كنيد قوى‏تر از گذشته شده‏ايد و زودتر متوجه پيام‏هاى منفى مى‏شويد كه به ذهن خودآگاهتان راه پيدا مى‏كند .
7 . همچنين متوجه مى‏شويد كه راحت‏تر آن‏ها را شناسايى مى‏كنيد و در نتيجه، حتى مانع ورود آن‏ها به ضمير خودآگاهتان مى‏شويد و از آن جايى كه به موقع جلوى آن‏ها را مى‏گيريد، ديگر نمى‏توانند شما را شكست دهند; بنابراين احساس قدرت و نيروى بيش‏ترى مى‏كنيد .
8 . سرانجام اين كه متوجه مى‏شويد كه دوست داريد مچ اين افكار را در همان ابتداى كار بگيريد و مانعشان شويد و ملاحظه مى‏كنيد كه مى‏توانيد اين كار را انجام دهيد; زيرا آن قدر احساس خوبى داريد كه مى‏دانيد بهتر است هر چه زودتر تمام اين افكار را دور بريزيد .
9 . در طى چند روز من نه تنها توانستم آن‏ها را با ضمير خودآگاهم شناسايى كنم، بلكه عادت به خلق اين گونه افكار را هم در زمان كوتاهى ترك كردم . حالا ديگر به ذهنم راه پيدا نمى‏كنند و در عوض، به خاطر تلاشى كه براى فكر كردن به افكار منفى كرده‏ام، احساس قدرت مى‏كنم و اين بهترين روش براى كمك به خودم در راه رسيدن به زندگى بهتر و احساس قوت است .
10 . شما از تلاشتان احساس رضايت مى‏كنيد به محض اين كه بفهميد يكى از اين افكار دارد وارد ضمير ناخودآگاهتان مى‏شود، تمام تلاشتان را صرف مبارزه با آن مى‏كنيد يا مى‏توانيد با فكر كردن به چيزهاى بهتر، فكرتان را سرگرم كنيد و آن وقت اين فكر منفى معجزه مى‏كند و بدون هيچ تاثيرى بر روى شمااز بين مى‏رود و آن وقت است كه ملاحظه مى‏كنيد كارتان عالى بود و شادابى را كه شايد مدت‏ها احساس نكرده بوديد، حس مى‏كنيد .
ممكن است‏به ذهن پرستارى اين فكر خطور كند كه هيچ كدام از گزارش‏هاى كارى‏اش را ننوشته، وقت زيادى هم ندارد . اين يك فكر مخرب و مزاحم است كه انرژى و انگيزه‏اش را از بين مى‏برد . بنابراين ممكن است‏با خودش بگويد: اى افكار مزخرف از ذهنم بيرون برويد! من نيازى به يادآورى كارهاى عقب افتاده ندارم . من اين افكار منفى را نمى‏پذيرم . آنها نتيجه هر كارى را هم كه الان دارم انجام مى‏دهم، از بين مى‏برند و انرژى ام را نيز هدر مى‏دهند و مرا به احساس شكست و خستگى سوق مى‏دهند . با اين تمرين، اين پرستار متوجه مى‏شود كه با مقاومت در برابر افكار منفى، مانع آن‏ها مى‏شود و به خاطر تلاشش، احساس نيروى تازه، قدرت و نشاط مى‏كند . اين پاداش اوست و بدين ترتيب او مى‏تواند بدون افكار منفى، حتى از كارش لذت هم ببرد . بعد از مدت كوتاهى او پى مى‏برد كه اين عادت بد (ايجاد افكار منفى) را از بين برده و در كارش مشتاق‏تر و استوارتر مى‏شود . باور كنيد كه اين روش براى شما هم سودمند است . امتحانش كنيد . من مثل آن مادرى نيستم كه سه بچه كوچك دارد . . . او هم مى‏تواند از اين طرز فكر استفاده كند و از روش فكر نكردن سود هم ببرد . يعنى به خود مى‏گويد: آن قدر به من يادآورى نكنيد كه هنوز چه كارهايى را انجام نداده‏ام . چه فايده‏اى دارد كه بفهمم كارهاى خانه هنوز انجام نشده‏اند . اين كار بى‏فايده است و فقط كارى را كه الان دارم انجام مى‏دهم، خراب مى‏كند . اين افكار باافكار منفى كه خودمان ايجاد مى‏كنيم، به وجود مى‏آيند و زمينه‏اى مى‏شوند براى احساس ندامت و خستگى روحى . دليل به وجود آمدن اين افكار هر چه هست، بهايش هم سنگين است، بسيار سنگين!
مثلا خود من در به وجود آوردن بيمارى افسردگى مزمن و خفيف در خودم دخيل بودم . بنابراين افكار مزاحم را جست و جو كنيد . وقتى كه احساس درد سختى مى‏كنيد، با آن مبازه كنيد و آن را نپذيريد . به مراقبتتان ادامه دهيد و مانع دخالت اين پيام‏ها در زندگى شويد ملاحظه كنيد كه داريد قوى‏تر مى‏شويد و به اين نيروها اجازه دهيد تا حتى در پيشرفت‏شما در روش فكر نكردن، ياريتان كند . از بقيه زندگى با شادى، اشتياق و نيروى بيش‏تر لذت ببريد و به اوج خوشبختى هم فكر نكنيد .
بايد اثر اين روش را بلافاصله بعد از چند ساعت‏حس كنيد; همان طور كه در مورد من اين طور بود . چهار ساعت تلاش مرا به شادى رساند . در خود احساس قدرت مجددى مى‏كردم و اين به من در نبرد عليه افكار بد شجاعت داد .
در آخر مى‏بينيد كه آن افكار به ضمير خودآگاه شما نمى‏آيند و بدين وسيله خودتان را از شر رفتار مخرب و زيان‏بارى كه ناآگاهانه در طول زندگى داشته‏ايد، نجات مى‏دهيد . موفق باشيد و خوب فكر كنيد .




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.