علل سرطان سينه و راه هاى پيشگيرى از آن

دلايل قطعى و مسلم سرطان سينه ناشناخته است اما تحقيقات نشان مى دهد كه با بالا رفتن سن در زنان خطر ابتلا هم بيشتر مى شود. اين بيمارى در زنان كمتر از سى و پنج سال بسيار كم ديده مى شود و بيشتر در زنان بالاى پنجاه سال ديده شده است. علاوه بر اين سرطان سينه در زنان سفيدپوست بيشتر از زنان امريكايى، آفريقايى يا آسيايى است. عوامل ابتلا به سرطان سينه: طبق تحقيقات موسسه ملى سرطان امريكا شرايط زير خطر ابتلا به سرطان سينه را افزايش مى دهد. داشتن سابقه خانوادگى
چهارشنبه، 14 فروردين 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
علل سرطان سينه و راه هاى پيشگيرى از آن
علل سرطان سينه و راه هاى پيشگيرى از آن
علل سرطان سينه و راه هاى پيشگيرى از آن

مترجم: فرانك باجلان
منبع:روزنامه جوان/شماره 2383
دلايل قطعى و مسلم سرطان سينه ناشناخته است اما تحقيقات نشان مى دهد كه با بالا رفتن سن در زنان خطر ابتلا هم بيشتر مى شود. اين بيمارى در زنان كمتر از سى و پنج سال بسيار كم ديده مى شود و بيشتر در زنان بالاى پنجاه سال ديده شده است. علاوه بر اين سرطان سينه در زنان سفيدپوست بيشتر از زنان امريكايى، آفريقايى يا آسيايى است.
عوامل ابتلا به سرطان سينه: طبق تحقيقات موسسه ملى سرطان امريكا شرايط زير خطر ابتلا به سرطان سينه را افزايش مى دهد.
داشتن سابقه خانوادگى
زنانى كه مادر يا خواهرشان به ويژه در دوران جوانى سرطان سينه داشته باشند بيشتر در معرض ابتلا به سرطان سينه هستند.
داشتن سابقه شخصى
زنانى كه يكى از سينه هاى شان به سرطان مبتلا بوده است احتمال اينكه سينه ديگرشان نيز مبتلا شود بسيار بالا است. عوامل ديگرى نيز در افزايش خطر ابتلا به سرطان سينه نقش دارند كه عبارتند از:
استروژن بالا
شواهد نشان مى دهد زنانى كه مدت طولانى در معرض استروژن قرار مى گيرند (استروژنى كه در بدن توليد مى شود يا به عنوان دارو مصرف مى شود و. . . ) احتمال ابتلا به سرطان سينه در آنان بيشتر است. به عنوان مثال زنانى كه شروع عادت ماهيانه در آنان در سنين پايين يعنى كمتر از دوازده سالگى بوده است يا زنانى كه بعد از سن پنجاه و پنج سالگى يائسه شده اند يا هرگز بچه دار نشده اند يا براى مدت طولانى هورمون DES مصرف كرده اند بيشتر در خطر ابتلا به سرطان سينه قرار دارند. همچنين زنانى كه استروژن مصنوعى (كه از اوايل دهه ۱۹۴۰ تا ۱۹۷۱ جهت جلوگيرى از سقط جنين مصرف مى شد) مصرف كرده اند با خطر ابتلا به سرطان سينه مواجه هستند. زنانى كه اولين فرزند خود را بعد از سن سى سالگى به دنيا آورده اند نيز در معرض ابتلا به سرطان سينه هستند. علاوه بر اين سينه هاى بزرگ و سنگين به علت داشتن بافت هاى چربى بسيار زياد و متراكم تشخيص ناحيه غيرعادى توسط ماموگرافى را براى پزشكان مشكل مى سازد.
پرتودرمانى
زنانى كه قبل از سى سالگى سينه آنان در معرض پرتودرمانى قرار گرفته باشد احتمال ابتلا به سرطان سينه در آنان زياد است.
الكل
نهايتا عامل آخر الكل است كه موجب افزايش خطر ابتلا به سرطان سينه در زنان مى شود. از همه عوامل ابتلا به سرطان سينه نمى توان جلوگيرى كرد اما مى توان برخى از آنها را تعديل كرد. مثلا اگرچه نمى توان تغييرى در ژن هاى موروثى ايجاد كرد اما مى توان عادات غذا خوردن را تغيير داد.
پيشگيرى از سرطان سينه
راهكارهايى كه جهت پيشگيرى از ابتلا به سرطان سينه توصيه مى شود عبارتند از:
رژيم غذايى
درباره چربى هايى كه مصرف مى كنيد دقت كنيد. قطعا بسيارى از انواع چربى ها سبب افزايش سطح استروژن در بدن مى شود كه خود خطر ابتلا به سرطان سينه را افزايش مى دهد. طبق تحقيقاتى كه اخيرا در سوئد انجام شده است روغن هاى اشباع نشده مانند روغن زيتون، كانول و اسيدهاى چرب امگا ۳ كه در ماهى آزاد و ساردين يافت مى شود خطر ابتلا به سرطان سينه را كاهش مى دهد. از خوردن چربى هاى موجود در مارگارين غذاهاى كنسرو شده و اسنك ها خوددارى كنيد زيرا اين چربى ها خطر ابتلا را افزايش مى دهد.
فيبرها از زياد شدن سطح استروژن در بدن جلوگيرى مى كنند. انواع لوبيا، برنج سبوس دار (قهوه اى) نان سبوس دار و غلات و بسيارى از ميوه ها و سبزيجات منابع غنى فيبرها هستند. ميوه و سبزيجات بخوريد. سبزيجاتى نظير كلم بروكلى كلم و گل كلم همگى به آنزيم هاى ضد سرطان در بدن كمك مى كنند. سويا هم مانند فيبر در بدن عمل مى كند. از آرد سويا براى غذاها و شيرينى ها استفاده كنيد، دانه هاى سويا بخوريد و حتى شير سويا مصرف كنيد.
ورزش
طبق تحقيقات به عمل آمده زنانى كه حداقل چهار ساعت در هفته ورزش مى كنند در مقايسه با زنانى كه فعاليت بدنى ندارند سى و هفت درصد كمتر به سرطان سينه مبتلا مى شوند. ورزش با سوزاندن كالرى و كاهش چربى توليد استروژن را متوقف مى كند.
توصيه هاى پزشكى
اگر چهل سال يا بيشتر سن داريد حتما سالى يك بار ماموگرافى كنيد. ماموگرافى دو تا پنج سال قبل از آنكه بتوان توده اى را در سينه لمس كرد سرطان سينه را شناسايى مى كند. اگر هنوز عادت ماهيانه مى شويد هفت تا ده روز بعد از شروع قاعدگى خودتان سينه هايتان تان را معاينه كنيد و اگر ديگر عادت ماهيانه نمى شويد يك روز در ماه را مشخص كرده و هر ماه در آن روز سينه هاى تان را معاينه كنيد.
سبك زندگى
تحقيقات نشان داده است كه افراد با سابقه خانوادگى سرطان سينه اگر در رژيم غذايى خود ۱۰ واحد يا بيشتر ويتامين E در روز مصرف كنند تا هشتاد درصد خود را در برابر خطر سرطان سينه مصون كرده اند. درباره دوز مصرف ويتامين E با پزشك خود مشورت كنيد. نوشيدن مشروبات الكلى سبب افزايش خطر ابتلا به سرطان سينه مى شود.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.