چگونه مادر شوهر يا مادر زن موفقی باشيم ؟

يادمان باشد اولين های زندگی جاودانه است و بيشترين تاثير را برای طول عمر به جا می گذارد . مثل اولين روز مدرسه، اولين جشن تولد، يا اولين آشنايی. اين هم اولين مهمانی رسمی است که به افتخارشما برگزارشده است. احساس قلبی شما کاملا آشناست می دانم که قبل از ورود به مهمانی به چه چيزهايی فکر می کنيد . ومطمئن هستم هدف شما از ورود به منزل فرزندتان توقع نامعقولی بدنبال ندارد .
يکشنبه، 25 فروردين 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چگونه مادر شوهر يا مادر زن موفقی باشيم ؟
چگونه مادر شوهر يا مادر زن موفقی باشيم ؟
چگونه مادر شوهر يا مادر زن موفقی باشيم ؟

نويسنده:فريده فلاح
منبع:مجله آشنا

اولين مهمان رسمی

يادمان باشد اولين های زندگی جاودانه است و بيشترين تاثير را برای طول عمر به جا می گذارد . مثل اولين روز مدرسه، اولين جشن تولد، يا اولين آشنايی. اين هم اولين مهمانی رسمی است که به افتخارشما برگزارشده است. احساس قلبی شما کاملا آشناست می دانم که قبل از ورود به مهمانی به چه چيزهايی فکر می کنيد . ومطمئن هستم هدف شما از ورود به منزل فرزندتان توقع نامعقولی بدنبال ندارد . لذا سعی می کنيد :

غرورمادری

حتما پيش از آنکه در جستجوی کشف نقطه ضفعها باشيد ، به دنبال برجسته کردن نقاط قوت هستيد . شما مايليد که فرزندتان بداند که به او افتخار می کنيد . دوست داريد به داماتان بفهمانيد که چه دختر کدبانويی را تحويل او و خانواده اش داده ايد يا به رخ عروستان بکشيد که فرزندتان توان برپايی يک زندگی موفق را داشته است . اين احساس کمی شما را مغرور نشان مي دهد ولي واقعيت جز اين است و شما مغرور نيستيدبلکه از پله افتخار بالا رفته ايد . در اين بالا رفتن از سكوي ترقي ، سعي كنيد دست فرزندتان را هم بگيريد . فراموش نكنيد شما به عنوان مادر پيش از آنكه به خود بباليد به توانايي فرزندتان مي باليد . پس سعي كنيد اين موضوع را درگفتار خود هم منتقل كنيد اگر احساس فرزندتان را بخواهيد ، او دوست دارد از همسرش تعريف كنيد چرا كه به دنبال تاييد شماست . همين تاييد شما براي آنها بيش از هر هديه اي ارزش دارد . آنان مجموعه وسايل زندگي را درخانه اي كوچك يا بزرگ جاي داده اند تا به شما نشان دهند كه از پس مقدمات يك زندگي موفق برآمده اند .
زنگ را نفشاريد ! قبلا اين نكات را با دقت مرور كنيد :
مهماني رسمي است و اين رسميت به خاطر وجود شماست پس سعي كنيد به افتخار جايگاهي كه براي شما قائل شده اند مروري بر رفتارتان داشته باشيد .
به سليقه خودتان و دست پخت عروستان احترام بگذاريد از حسن رفتار و زحمت دامادتان تقدير كنيد ، به خاطر زحمتي كه متحمل شدند بارها و بارها تشكر كنيد ، مطمئن باشيد بعدها سرمايه خوبي را درو مي كنيد .
اگر وضع منزل و سليقه و رفتار فرزندانتان شما را غافلگير كرده و احساس مي كنيد آنها در شروع كار موفق هستند فقط از فرزندتان تقدير نكنيد ، بلكه همسرش را مثال بزنيد ، سعي كنيد ازكلمات مناسب و جملات مفهوم و روشن استفاده كنيد . جملاتي كه دو پهلو است يا تعبيرو تفسير به دنبال دارد به زبان نياوريد ، به جاي اينكه به عروستان بگوييد دخترم هم مثل شما دست پخت خوبي دارد يا غذاي او هم دست كمي از غذاي شما ندارد بگوييد جدا غذاي عروس مثل غذاي دختر دلچسب است شايد هم بهتر .
بعد بهترين غذاها را خواهيد خورد يا غذايي را مي خوريد كه تا به حال تجربه نكرده ايد بگوييد :خوش به حال دخترم كه علاوه بر دست پخت خود از تجربه مادر شما هم بهره مند مي شود .
از احساس فرزندانتان كسب اطلاع كنيد . يادتان باشد خانه آنها حريم مخصوص خودشان است لذا حق دارند براي آن قوانين تعيين كنند و از شما بخواهند رعايت كنيد لذا حتي از سر دلسوزي سعي نكنيد قوانين آنها را تغيير دهيد بلكه به آن احترام بگذاريد . اگر نظر شما اين است آينه آنها در ستون روبه رويي نصب شود سعي كنيد آن را در اولين روز زندگي طرح نكنيد .
نكته بين ونكته سنج شويد، اما فقط به خاطر خودتان، زيرا دقت در گفتار و رفتار عروس يا دامادتان به شما كمك مي كند رفتار مناسب را بروز دهيد . به طور مثال اگر عروس شما حساسيت خاصي به خرج مي دهد تا خود چاي بريزد . شما هم منتظر بمانيد تا خود او اقدام كند اگر دلش نمي خواهد ظرفهاي شام او را بشوييد و فقط مايل است آن راخشك كنيد سعي كنيد آن را رعايت كنيد هر وفت خواست به او كمك كنيد . بي خود به قفسه هاي آنها سرك نكشيد و از طرز چيدن ظروف ايراد نگيريد . تصور نكنيد چون فرزندتان خيلي راحت با شما صحبت مي كند يا به كمد شما سرك مي كشد شما هم مي توانيد . چرا كه رابطه شما دو طرفه است ؛ رابطه مادر وفرزندي ، در مورد زندگي فرزندتان شخص سومي هم مطرح است لذا معادله به هم مي خورد . براي تساوي معادله نياز به حسابگري داريد .
به جز خود به اطرافيان منتسب به خود هم تذكر دهيد . ممكن است دخترتان يا پسرتان هم به عنوان اعضاي خانواده به خانه عروس يا داماد جديد دعوت شده باشند . همينطور ممكن است آنها تجربه شما را نداشته باشند . سعي كنيد بعضي نكات و حساسيت هاي شروع زندگي را به آنها هم يادآور شويد تا سوء تفاهمي رخ ندهد . به همسرتان تذكر دهيد هنگام ورود به منزل دامادش در اولين دقايق در بالاترين نقطه اتاق و لو نشود و يا به سرعت پاهايش را دراز نكند . سعي نكند نسبت به طريقه نصب لوستر يا جاي چراغ خواب تذكر دهد و يا براي جير جيردر پيچ گوشتي به دست گيرد . چرا كه اين كارهاي مردانه به عهده دامادتان است و ممكن است از اين حركات دلخور شود .
اگر گلدان پذيرايي احتياج به هرس دارد لزومي ندارد اقدام كننده پسرتان باشد . اجازه دهيد داماتان خودش به فكر بيفتد . به دخترتان هم تذكرهاي مخصوص سليقه خانمها مفيد است . اوهم بايد سعي كند نسبت به عروس خانم محتاط برخورد كند واز رنگ پرده يا طريقه چيدن سفره ايراد نگيرد و سعي كند نسبت به رعايتهاي شما آگاه شود تا او وهم شما در برقراري ارتباط موفق باشيد .
گرانبهاترين و بزرگترين هديه اي كه به تازه عروس يا دامادتان مي دهيد همان آخرين جملات پايان مهماني است . باور داشته باشيد تقديم يك قطعه طلا يا فرش و ظرفهاي بلورين موثرتر از بخشيدن كلمات ارزشمند در قالب تقدير و تشكر و جمله هاي محبت آميز نيست .
كم هزينه ترين هديه و به ياد ماندي ترين كادوي شروع زندگي ، جملات پاياني هنگام خداحافظي است . خوشبختانه مراسم خداحافظي مهماني هاي ايراني سرشار ازكلمات زيبا و تعارفات طولاني است پس از اين كلمات دريغ نكنيد . حتي اگر اعتقاد شما غير از آن است . به ياد داشته باشيد بعد از رفتن شما آنها با نگاهي به اطراف و وسايل پذيرايي ، تك تك حالات و جملات شما را مرور مي كنند چرا كه به دنبال ارزيابي دقيق خود و تعيين جايگاه خويش نزد شما هستند لذا سعي كنيد جاي جاي خانه آنها را مهر محبت بزنيد و گل عشق بكاريد .




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.