آیا خود آموزی بهتر است یا تحصیل رسمی؟

اگر شما بر سر دو راهی خود آموزی یا دریافت تحصیل رسمی قرار دارید، به صفحه وب درستی مراجعه کرده‌اید. در این مقاله، ما فواید هر یک از اینها را ذکر می‌کنیم تا به شما کمک کنند که تصمیم بگیرید کدامیک برای شما بهتر است.
يکشنبه، 17 آبان 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا خود آموزی بهتر است یا تحصیل رسمی؟
آیا خود آموزی بهتر است یا تحصیل رسمی؟

 

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

اگر شما بر سر دو راهی خود آموزی یا دریافت تحصیل رسمی قرار دارید، به صفحه وب درستی مراجعه کرده‌اید. در این مقاله، ما فواید هر یک از اینها را ذکر می‌کنیم تا به شما کمک کنند که تصمیم بگیرید کدامیک برای شما بهتر است.

آیا می‌دانید؟

فرد خود آموز به عنوان خود آموخته نیز شناخته می‌شود.
امروزه، دانش و آگاهی می‌تواند در هر جایی پیدا شود. با داشتن اینترنت تقریباً دسترسی به هر کسی آسان می‌شود و امروزه مطالعه و کسب دانش روی هر موضوعی بدون شرکت در کالج و یا ترم دانشگاهی ممکن است.
اما با این که ممکن است آن راحت به نظر برسد، آیا یادگیری توسط خودتان می‌تواند واقعاً با تحصیل به روش سنتی تطابق داشته باشد یا حتی بهتر از آن است؟ در پاراگراف‌های زیر ما فواید هم تحصیل رسمی و هم خود آموزی را بررسی خواهیم کرد.

فواید خود آموزی :

• هزینه کمتر :

شاید بزرگ‌ترین فایده‌ی خود آموزی این است که شما قادر هستید پول خیلی زیادی پس انداز کنید.
با گذشت هر سال هزینه‌ی دریافت مدرک در حال افزایش است. امروزه فرد مجبور است که چند میلیون بابت شهریه‌های دانشگاه، کتابها، اجاره‌ی منزل، حمل و نقل و غیره صرف کند.
در نتیجه خیلی از دانشجویان این روزها تمایل دارند در دانشگاهی تحصیل کنند که مقدار خیلی زیادی وام بدهد. این امر موجب می‌شود که یافتن شغل برای آنها هر چه زودتر که ممکن است، ضروری شود تا این که برخی از مشکلات جدی را که برای آنها بروز می‌کنند رفع کنند.
خود آموز بودن به این معنی است که بیشتر هزینه‌هایی که در بالا ذکر شد به طور اتوماتیک حذف می‌شوند. تنها لازم است که برای کتابهای مهم و شاید اشتراک تدریس اینترنتی هرینه کنید.
اگر بودجه‌ی شما خیلی محدود است، می‌توانید بیشتر تلاش کنید تا برخی مقاله‌های رایگان، تدریس‌ها و فیلمها را از اینترنت به دست آورید که مطمئناً تمام دانش و اطلاعاتی را که شما امیدوارید از آن به دست آورید برای شما فراهم می‌کنند.
آیا خود آموزی بهتر است یا تحصیل رسمی؟

• زمان کمتری لازم است :

در یادگیری توسط خود شخص کاملاً این احتمال وجود دارد که به زمان بیشتری نسبت به تحصیل رسمی که در آن دوره‌ی درسی برنامه ریزی شده است و معلمان و دیگر منابع مفید در اختیار شما هستند، لازم باشد. اما ممکن است خودتان با تمرکز فقط روی قسمت‌هایی که به آنها علاقه دارید، سریع‌تر یاد بگیرید.
برنامه‌ی درسی در تحصیل رسمی خیلی کلی است در نتیجه شامل برخی موضوع‌هایی است که شاید هیچ ارتباط مستقیمی به موضوع ویژه‌ای که شما می‌خواهید از آن به دست آورید، نداشته باشد. اما چون بخشی از دوره‌ای است که شما در آن ثبت نام کرده‌اید هیچ چاره‌ای ندارید مگر این که آنها را یاد بگیرید.
از طرفی اگر شما می‌خواهید که خودتان یاد بگیرید، می‌توانید که از موضوعات غیر مهم اجتناب کنید و در عوض فقط روی چیزهایی تمرکز کنید که به آنها علاقه دارید و برای موضوع مورد نظر شما ضروری هستند.

• هم زمان با این که یاد می‌گیرید پول به دست آورید :

یک فایده‌ی بزرگ دیگر خود آموز بودن این است که شما می‌توانید هم زمان با این که یاد می‌گیرید پول به دست آورید.
برخلاف سیستم تحصیل رسمی هیچ قوانین مشخصی وقتی که شما می‌خواهید خود آموز باشید وجود ندارد. لازم نیست که شما در مدت زمان مشخص، یک کتاب ویژه را بخوانید، فیلم تماشا کنید، امتحان بدهید و غیره. این موضوع به شما این امکان را می‌دهد که زمان مطالعه‌ی خود را هر جور که راحت هستید تنظیم کنید.
در نتیجه شما می‌توانید به صورت تمام وقت کار کنید و هم زمان به صورت پاره وقت یاد بگیرید. کار شما می‌تواند کاملاً چیزی بی‌ربط به موضوعی باشد که شما در مورد آن یاد می‌گیرید و یا حتی بهتر، می‌تواند مراحل اولیه کاری در مورد موضوعی باشد که شما خود را برای آن آماده می‌کنید.
در نتیجه با کار کردن و یادگیری هم زمان، شما قادر خواهید بود که درآمد کسب کنید و تجربه باارزش کار تمام وقت و واقعی را به دست آورید. این کار چشم اندازهای شغلی شما را در آینده بهبود می‌دهد و هم چنین به مربی شما کمک می‌کند و کارآیی فرآیند یادگیری شما را طبق نیازهای واقعی صنعت بالا می‌برد.

• اعتماد به نفس بیشتر :

یادگیری توسط خودتان می‌تواند یک سازنده‌ی عالی اعتماد به نفس باشد. برخلاف دانشجویانی که به صورت رسمی تحصیل می‌کنند، شما هیچ چیزی ندارید که برای شما آماده شده باشد. شما باید برای کسب دانش تقلا و تلاش کنید. اما زمانی که شما مفاهیم را توسط خودتان روشن می‌سازید، اعتماد به نفس خیلی بیشتری در مورد توانایی‌ها و ظرفیت‌های خودتان پیدا می‌کنید.
این در محیط کاری خیلی باارزش خواهد بود چون در آنجا هیچ کس نمی‌تواند انتظار داشته باشد که لقمه را جویده و در دهان او بگذارند. با خود آموز بودن شما وارد بازی تقلا و تلاش خواهید شد و با توجه به تجربه‌های خود آموخته گرانبهای خود، شما می‌دانید که کجا بگردید و چگونه پاسخ‌هایی را که به دنبال آنها می‌گردید پیدا کنید.

• ربط بیشتر :

امروزه، تکنولوژی‌ها مثل وضعیت‌های روحی مادر طبیعت تغییر می‌کنند. در نتیجه برای دانشجو مهم شده است که دانش خود را به روز نگه دارد که این امر در حالت خود آموزی بیشتر شدنی است.
در مورد تحصیل رسمی، فرآیند به روز رسانی برنامه درسی و دوره‌ی تحصیلی نمی‌تواند سرعت خود را با تغییرات تکنولوژیکی حفظ کند. در نتیجه وقتی که شما در دوره‌ای شرکت می‌کنید فقط محدود به یادگیری چیزی هستید که برای رده‌ی شما برنامه ریزی شده است حتی اگر تکنولوژی اخیر دیگر مورد استفاده قرار نگیرد یا تغییر مهمی را تجربه کرده باشد.
از طرفی دانشجوی خود آموز انعطاف پذیری تغییر موضوع‌های مورد مطالعه خود را هر زمانی که صنعت به آن نیاز داشته باشد، دارد. این کار به او اجازه می‌دهد که دانش خود را به روز و مربوط به تقاضاها و نیازهای صنعت نگه دارد.

فواید تحصیل رسمی :

• مدرک رسمی :

یکی از بزرگ‌ترین فواید تحصیل رسمی این است که شما مدرکی به دست می‌آورید که نشانه ای از شناختی است که شما در سطح دانشی نسبت به موضوع ویژه‌ای کسب کرده‌اید. داشتن مدرک دانشگاهی به این معنی است که شما به طور موفقیت آمیز دوره‌ی آموزشی را که در برنامه درسی تدوین شده بود، گذرانده و کامل کرده‌اید که به عنوان معیاری از موفقیت و دستاورد آکادمیک شما دیده می‌شود.
بسیاری از شرکتها کاندیداهایی را ترجیح می‌دهند که مدرک دانشگاهی دارند. بنابراین اگر شما صاحب مدرکی هستید به طور اتوماتیک در رقابت بازار شغلی یک سر و گردن بالاتر از دیگران قرار دارید.

• یادگیری سازمان دهی شده :

اگر چه تحصیل رسمی، راحتی و انعطاف پذیری خود آموزی را ندارد اما آن به دانشجو از لحاظ ساختار واقعی فرآیند یادگیری چیزهای بیشتری ارائه می‌دهد.
برنامه‌ی درسی کالج و دانشگاه برای انتقال یک سطح کامل از دانش روی یک موضوع تا جایی که ممکن است، طراحی شده است. این برنامه‌های درسی بر اساس روش‌های سنجیده شده و آزموده شده پایه ریزی شده‌اند که اطمینان می‌دهند شما موضوع را به بهترین، کارآمدترین و کامل‌ترین شیوه یاد گرفته‌اید.

• دانش پایه‌ای قوی :

همان طور که در بالا توضیح داده شد، با تحصیلات کالج احتمال بیشتری وجود دارد که وقتی شما فارغ التحصیل شدید، دانشی که شما کسب کرده‌اید، کاملاً توسط استانداردهای صنعتی کهنه و منسوخ شده باشد. اما شما قادر خواهید بود که تکنولوژی جدید را به خاطر درک قوی خود از مفاهیم پایه سریع یاد بگیرید.
برنامه‌ی درسی کالج و دانشگاه توسط افراد ماهر طراحی شده‌اند. در آن بر پوشش تمام جنبه‌های پایه‌ای موضوع تاکید شده است. چون همیشه تکنولوژی‌های جدیدتر طبق قدیمی‌ها ساخته می‌شوند، داشتن مفاهیم پایه‌ای شفاف، شما را در وضعیت بهتر و پیشروتر قرار خواهد داد.

• راهنمایی بهتر :

به صورت رسمی تحصیل کردن به این معنی است که شما در کالج یا موسسه آموزش عالی مشابه دیگر ثبت نام خواهید کرد. در آنجا شما از مزیت آموزش دیدن و راهنمایی شدن توسط مربیان تحصیل کرده و دیگر متخصصان در این امر بهره‌‌ مند خواهید شد.
این یک لطف بزرگ خواهد بود که شما قادر هستید از منفعت تجربه‌ی آنان و کسب دانش عمیق در این موضوع بهره مند شوید.

• کمک به کاریابی :

یک فایده‌ی مهم دیگر استفاده از تحصیلات رسمی این است که شما همراه با آموزش معمولاً کمک به پیاده کردن کار را نیز فراهم می‌کنید. بیشتر شرکت‌های بزرگ معمولاً از موسسات معتبر و مشهور بازدید می‌کنند تا استعدادهای جوان را از کالج برگزینند. اگر شما از یکی از موسسات فارغ التحصیل شدید، این شانس را دارید که برای فرآیندهای گزینش چنین شرکت‌هایی حاضر شوید که در این غیر صورت ورود به این شرکتها سخت و مشکل خواهد بود.
بعد از این که شما این شانس را پیدا کردید که انتخاب شوید چون شما دانشجوی چنین موسسه معتبری بوده‌اید، شرکت به شما توجه مخصوصی خواهد داشت.
در نتیجه هم تحصیل رسمی و هم خود آموزی مجموعه فواید متمایز خودشان را دارند. هیچ کدام از اینها نسبت به دیگری برتری ندارد و بهتر نیست. در آخر این که، انتخاب بین این دو به اولویت‌های فردی همانند وضعیت شخصی بستگی دارد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.