خانواده در اسلام وايران : روابط اخلاقي متقابل زن و شوهر

يکي از ويژگي هاي مکتب اسلام ، پايه ريزي احکام خاصي در بين افراد خانواده است که ضمانت اجرايي هم دارند .اسلام روابط اخلاقي را هم حاکم کرده و از اين نظر نسبت به ساير نظام هاي موجود در جهان امتياز خاصي دارد . * روابط اخلاقي متقابل زوجين : 1) حسن معاشرت زوجين : قرآن به رفتار نيکو ميان زن و شوهر اصرار مي ورزد و اين امر بويژه متوجه مرداست . قرآن مي گويد با زنان به نيکويي معاشرت کنيد .
چهارشنبه، 8 خرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خانواده در اسلام وايران : روابط اخلاقي متقابل زن و شوهر
خانواده در اسلام وايران : روابط اخلاقي متقابل زن و شوهر
خانواده در اسلام وايران : روابط اخلاقي متقابل زن و شوهر

مقدمه :

يکي از ويژگي هاي مکتب اسلام ، پايه ريزي احکام خاصي در بين افراد خانواده است که ضمانت اجرايي هم دارند .اسلام روابط اخلاقي را هم حاکم کرده و از اين نظر نسبت به ساير نظام هاي موجود در جهان امتياز خاصي دارد .

* روابط اخلاقي متقابل زوجين :

1) حسن معاشرت زوجين : قرآن به رفتار نيکو ميان زن و شوهر اصرار مي ورزد و اين امر بويژه متوجه مرداست . قرآن مي گويد با زنان به نيکويي معاشرت کنيد .
2) آراستگي زوجين : قرآن به مردان مي گويد : خودتان را براي زنان زينت کنيد و هم پاکيزه و آراسته باشيد . قرآن 187 بقره : هنّ لباس لکم و انتم لباس لّهنّ
3) موّدت و محبت به يکديگر: خداوند يکي از نشانه هاي خلقت را مودت مي داند : خداوند در ميان شما جنس مخالف شما را آفريد وبين شما مودت قرار داد .
4) حسن ظن :اوهام باطل زن و مرد ، خانواده را در معرض فرو پاشي قرار مي دهد .
5) تعاون و تشريک مساعي : مرد و زن در امور خانه و بيرون خانه تقسيم کار مي کنند . گر چه کار بيرون منزل وظيفه مرد است اما زن وظيفه ندارد که در منزل ، کار کند و مي تواند بابت انجام آنها طلب اجرت نمايد . نتيجه قهري تعاون در امور خانواده ، يقيناً بحث مشورت است .

* مصاديق و موارد سوء معاشرت

1) زني که شاغل يا مشغول به تحصيل است و ازدواج مي کند ومرد از اين امر آگاهي دارد اين آگاهي خود شرط ضمن عقد است که زن قصد ادامه کار يا تحصيل را دارد. مرد براي ممانعت از اين امر بايد دلايلي را ارائه دهد . (دليلي که با حيثيت خانوادگي توجيه مي شود .) بنابراين ممانعت از تحصيل بدون دليل ، مي تواند يکي از مصاديق سوء معاشرت باشد .
2) مرد بايد به علائق زن و اموري که براي او با ارزش هستند توجه کند ؛ مثل روزتولد همسرش وگرنه از مصاديق سوء معاشرت است .
3) گرفتن مسکن غير مشترک : چرا که زن وشوهر بايستي در کنار همديگر باشند البته همه اينها به عرف جامعه بستگي دارد . قرآن مي فرمايد : با زنانتان مثل عرف جامعه رفتار کنيد البته آن چيزي که مورد تأييداسلام است . بنابراين مصاديق سوء معاشرت به عرف جامعه بر مي گردد .
http://www.balagh.net




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.