درمان سوختگى هاى ناشى از ليزر

يك متخصص پوست با اشاره به اين كه در ليزر درمانى پوست هاى تيره، نبايد از انرژى بالا استفاده كرد، گفت: در ليزر درمانى با انرژى بالا ملانوسيت هاى پوست تيره يا رنگ خود را از دست مى دهند و به لك هاى سفيد تبديل مى شوند و يا برعكس فعال تر شده و لك تيره بر جاى مى گذارند كه در هر دو صورت درمان اين لك ها مشكل و وقت گير است. دكتر يزدان بخش نجفيان متخصص پوست، اظهار كرد: براى هر ضايعه پوستى از يك نوع ليزر با يك طول موج خاص استفاده مى شود. به عنوان مثال در چين و چروك هاى عميق از ليزرهاى
سه‌شنبه، 4 تير 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درمان سوختگى هاى ناشى از ليزر
درمان سوختگى هاى ناشى از ليزر
درمان سوختگى هاى ناشى از ليزر

يك متخصص پوست با اشاره به اين كه در ليزر درمانى پوست هاى تيره، نبايد از انرژى بالا استفاده كرد، گفت: در ليزر درمانى با انرژى بالا ملانوسيت هاى پوست تيره يا رنگ خود را از دست مى دهند و به لك هاى سفيد تبديل مى شوند و يا برعكس فعال تر شده و لك تيره بر جاى مى گذارند كه در هر دو صورت درمان اين لك ها مشكل و وقت گير است.
دكتر يزدان بخش نجفيان متخصص پوست، اظهار كرد: براى هر ضايعه پوستى از يك نوع ليزر با يك طول موج خاص استفاده مى شود. به عنوان مثال در چين و چروك هاى عميق از ليزرهاى مهاجم براى لايه بردارى پوست و تحريك بافت كلاژن استفاده مى شود. همچنين در درمان ماه گرفتگى و از بين بردن موهاى زايد، ليزرهاى غيرمهاجم به كار گرفته مى شوند كه قدرت نفوذ آنها نسبت به ليزرهاى مهاجم كمتر است اما با چند بار تكرار، همان نتيجه حاصل مى شود.
وى درمان چين و چروك ها، خال ها و لك ها، ماه گرفتگى ها و از بين بردن موهاى زايد را از كاربردهاى روزمره و رايج ليزر برشمرد و گفت: به طور كلى با نظر پزشك معالج استفاده و يا عدم استفاده از ليزر براى درمان ضايعه پوستى تعيين مى شود كه مشخصات ليزر به كار گرفته شده براى پوست هاى مختلف، با يكديگر تفاوت دارند.
اين متخصص پوست در اين باره ادامه داد: ليزر درمانى در پوست هاى تيره تاحدى ملايم تر و ميزان انرژى مصرفى ضعيف تر است. ملانوسيت هاى پوست هاى تيره ممكن است در اثر ليزرهاى قوى رنگ خود را از دست داده و به صورت لك هاى سفيد ظاهر شوند و يا برعكس تحريك شده و لك هاى تيره ايجاد كند كه در هر دو صورت درمان آن مشكل مى شود.
دكتر نجفيان، سوختگى را از عوارض ليزر دانست و گفت: در ليزر درمانى به دليل استفاده از انرژى زياد و توليد حرارت، در صورت عدم استفاده صحيح و مناسب، ممكن است انواع سوختگى ها ايجاد شود. براى جلوگيرى از سوختگى هاى ناشى از ليزر، پيش بينى هاى خاصى در نظر گرفته شده و وسايل سرد كننده مختلفى براى اين منظور استفاده مى شود.
اين متخصص پوست در رابطه با درمان سوختگى هاى ناشى از ليزر گفت: اين سوختگى نيز مانند سوختگى هاى ديگر بر حسب درجه سوختگى كم و بيش قابل درمان است.
دكتر نجفيان ادامه داد: به طور كلى در ضايعه هاى پوستى سطحى و همچنين از بين بردن خال هاى خوش خيم ليزر به كار برده مى شود. اما، در خال هايى كه خطر سرطانى شدن دارند و بايد از ريشه در آيند، جراحى مورد استفاده قرار مى گيرد.
وى، درباره فاصله زمانى بين هر دوره ليزر درمانى گفت: پزشك معالج تشخيص مى دهد كه درمان در چند جلسه و با چه فاصله زمانى انجام شود. اما به طور معمول در درمان موهاى زايد ليزر درمانى بين ۶ تا۸ جلسه و به فاصله هر دو ماه يك بار انجام مى شود. در درمان لك ها و ماه گرفتگى ها به فاصله دو ماه يك بار ليزر درمانى تكرار مى شود تا ضايعه به طور كامل از بين برود.
وى افزود: همچنين براى از بين بردن چين و چروك ها در صورت استفاده از ليزرهاى مهاجم، درمان سالى يك بار و يا هر دو سال يك بار انجام مى شود، اين در حالى است كه با به كاربردن ليزرهاى ضعيف تر و از نوع غير مهاجم، ليزر درمانى سه تا چهار بار به فاصله دو الى چهار هفته تكرار مى شود.
اين متخصص پوست با اشاره به اقدامات لازم قبل و بعد از ليزر درمانى گفت: قبل از ليزر درمانى لك ها، براى كمرنگ تر كردن آنها از كرم هاى ضد لك استفاده مى شود. همچنين بعد از انجام هر عملى روى پوست از جمله ليزر درمانى بهتر است از آفتاب شديد دورى و حتى در فصل زمستان نيز از كرم هاى ضد آفتاب استفاده شود. دكتر نجفيان، درباره احتمال بازگشت ضايعه بعد از ليزر درمانى گفت: لك ها انواع مختلفى دارند و ممكن است با ليزر درمانى به طور كامل درمان شوند. اما بعضى از لك ها مانند لك هاى دوران باردارى ممكن است بعد از درمان دوباره عود كنند.
دكتر نجفيان در پايان، ليزر درمانى در هر رده سنى را مجاز دانست و گفت: با در نظر گرفتن نوع ضايعه در هر رده سنى از ليزر درمانى استفاده مى شود. همچنين ليزر درمانى در زنان باردار مجاز است اما از آنجا كه ليزر درمانى پوست جنبه اورژانسى ندارد، در اين افراد توصيه نمى شود و بهتر است به بعد از زايمان موكول شود.




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.