روایتی از انقلاب اسلامی

نقش آیت الله خامنه‌ای در راه اندازی تحصن دانشگاه تهران

بهمن ماه هر روزش خبری از بازگشت امام به وطن داشت. خبر بازگشت امام در روز جمعه ششم بهمن را همه باور کردند. آماده‌ی استقبال شدند. ششم بهمن انبوه جمعیت در بهشت زهرا جمع بودند و شعار می‌دادند: «وای به حالت بختیار اگر
شنبه، 10 بهمن 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش آیت الله خامنه‌ای در راه اندازی تحصن دانشگاه تهران
نقش آیت الله خامنه‌ای در راه اندازی تحصن دانشگاه تهران

 






 

 روایتی از انقلاب اسلامی
بهمن ماه هر روزش خبری از بازگشت امام به وطن داشت. خبر بازگشت امام در روز جمعه ششم بهمن را همه باور کردند. آماده‌ی استقبال شدند. ششم بهمن انبوه جمعیت در بهشت زهرا جمع بودند و شعار می‌دادند: «وای به حالت بختیار اگر خمینی دیر بیاد » . سیل جمعیت موج می‌زد اما امام نیامد. آقای بهشتی سخنرانی کرد و بعد آقای خامنه‌ای قطعنامه‌ای را که نوشته بود به صورت سخنرانی خواند.

*تحصن در دانشگاه تهران

امام در پاریس به نتیجه رسیده بود هر چه زودتر به تهران بیاید.(1) دولت بختیار نمی‌خواست اجازه دهد. تجربه‌ی آقای خامنه ای در تحصن بیمارستان امام رضا در مشهد به کار آمد. پیشنهاد او برای تحصن در مسجد دانشگاه تهران پذیرفته شد؛ بنا شد برنامه پنهان بماند، جز برای افراد خاص از دانشگاهیان، چرا که امکان داشت رژیم درهای دانشگاه را ببندد. «من فراموش نمی کنم آن روز با مرحوم آقای بهشتی دو نفری آمدیم و از در شرقی دانشگاه وارد شدیم... رفتیم توی مسجد دانشگاه و بنده رفتم توی آن اتاق عقب مسجد- که یک اتاق کوچکی بود، نمی دانم حالا هم هست یا نه- آنجا مستقر شدیم و از همان روز اول، نشریه‎ی تحصن را راه انداختیم.»(2)
نقش آیت الله خامنه‌ای در راه اندازی تحصن دانشگاه تهران
آیت الله خامنه ای در تحصن بیمارستان مشهد

*موافقت با ورورد امام

شنبه هفتم بهمن و 28 صفر راهپیمایی بزرگی در تهران انجام شد و هشتم بهمن تحصن آغاز شد. دومین سخنرانی آقای خامنه ای ذر تهران، در یکی از روزهای تحصن ایراد شد، «آن روز 10 بهمن بود. از صبح تا آخرین ساعات بعدازظهر تظاهرات زیادی در دانشگاه تهران و خیابان های اطراف رخ داد. یکی از این تظاهرات ها مربوط به کارکنان صنایع نظامی بود. شاید سخنرانی آقای خامنه ای به این تظاهرات مربوط بوده باشد. 4500 نفر از اعضای این سازمان نظامی با خودروهایی که عکس های امام همینی بر آن ها نصب بود در حال نزدیک شدن به دانشگاه تهران مواجه شدند. آنان به عنوان اعتراض بر زمین نشستند و فریاد زدند: ما پرسنل نظامی هستیم، ما منتظر خمینی هستیم. » به یاد دارم که ماموران از ورود جماعتی که قصد دیدن یا ملحق شدن به ما را داشتند جلوگیری کرده، با آنها درگیر شدند که این درگیری منجر به شهادت یکی از آنها گردید.»
آقای خامنه ای: « خبر که به ما رسید پیشنهاد کردیم همگی به محل حادثه برویم. به در دانشگاه که محل درگیری بود نزدیک شدیم اما تعدادی از دانشجویان با شتاب آمدند و مانع ادامه ی راه ما شدند. تاکید می‌کردند که شما باید خود را حفظ کنید؛ رهبران ما هستید. باید از محل خطر دور باشید. با پافشاری ما را به مسجد بازگرداندند و ما را تا پله های مسجد همراهی کردند. من در پله بالا ایستادم و سخنرانی نمودم. این دومین سخنرانی من برای انقلابیون در تهران بود که عکس آن نیز هست.»
نقش آیت الله خامنه‌ای در راه اندازی تحصن دانشگاه تهران
روزنامه آیندگان نوشت: «حدود پنج بعداز ظهر در حالی که آیت الله سید علی خامنه ای در مسجد دانشگاه تهران سخنرانی می‌کرد، عده ای از ورودی دانشگاه به طرف مسجد آمدند و شعار: «رهبران، رهبران ما را مسلح کنید» را فریاد می‌زدند.» (3) دولت بختیار ناچار با ورود امام موافقت کرد.

پي‌نوشت‌ها:

1- صحیفه امام، ج 10، ص 198
2- آیت الله سیدعلی خامنه ای، سخنرانی در دیادر با وزیر علوم و استادان دانشگاه تهران ، 1388/11/13
3- هدایت الله بهبودی، شرح اسم، ص 653 تا 655

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.