سرخك

توضيح كلي سرخك يك بيماري ويروسي درگيركننده مجاري تنفسي و پوست . اين بيماي يكي از مسري ترين بيماري هاي شناخته شده است . در همه سنين مي تواند بروز كند ولي در كودكان شايع تر است . سرخك سابقاً بسيار شايع بود ولي اكنون به دليل واكسيناسيون شيوع آن كاهش يافته است . علايم شايع علايم سرخك معمولاً به ترتيب زير بروز مي كند: تب ، معمولاً شديد. خستگي كاهش اشتها عطسه و آبريزش بيني سرفه خشك و خشن
يکشنبه، 23 تير 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سرخك
سرخك
سرخك

توضيح كلي

سرخك يك بيماري ويروسي درگيركننده مجاري تنفسي و پوست . اين بيماي يكي از مسري ترين بيماري هاي شناخته شده است . در همه سنين مي تواند بروز كند ولي در كودكان شايع تر است . سرخك سابقاً بسيار شايع بود ولي اكنون به دليل واكسيناسيون شيوع آن كاهش يافته است .

علايم شايع

علايم سرخك معمولاً به ترتيب زير بروز مي كند:
تب ، معمولاً شديد.
خستگي
كاهش اشتها
عطسه و آبريزش بيني
سرفه خشك و خشن
قرمزي چشم و حساسيت به نور
نقاط ريز سفيد در دهان و حلق
ضايعات پوستي قرمزرنگ بر روي پيشاني و اطراف گوش كه به تنه گسترش مي يابند.

علل

سرخك ناشي از عفونت با ويروس روبئولا است كه عمدتاً پوست و مجاري تنفسي را درگير مي سازد. دوره نهفتگي پس از ابتلا به ويروس 14-7 روز است .
عوامل افزايش دهنده خطر
زندگي در شرايط شلوغ و غيربهداشتي
گروه هاي جمعيتي واكسينه نشده
همه گيري هاي سرخك . احتمالي بيماري زايي آن با گسترش بيماري افزايش مي يابد.

پيشگيري

واكسيناسيون كودكان بر ضد سرخك . پيشگيري از آن جهت اهميت دارد كه سرخك ـ هرچند به طور نادرعوارض وخيمي به دنبال دارد.
اگر فرد واكسينه نشده بر ضد سرخك در معرض اين بيماري قرار گيرد، تزريق گاماگلوبولين ممكن است از بيماري پيشگيري كرده يا از شدت آن بكاهد.

عواقب موردانتظار

علايم معمولاً پس از حدود سه روز فروكش مي كند.
كودك واكسينه شده يا كودكي كه قبلاً به سرخك مبتلا شده است ، احتمالاً ديگر به آن مبتلا نخواهد شد. اثر حفاظتي ايمني غيرفعال فراهم شده از طريق تزريق گاه گلوبولين بر ضد سرخك ، حدود سه ماه است .

عوارض احتمالي

عفونت هاي گوش و سينه
پنوموني (ذات الريه)
انسفاليت يا مننژيت
گلودرد استرپتوكوكي
مرگ

درمان

اصول كلي
تشخيص معمولاً بر اساس ظاهر ضايعات خاص سرخك گذاشته مي شود، ولي بررسي هاي آزمايشگاهي ممكن است براي رد كردن ساير بيماري ها لازم باشد.
درمان اين بيماري شامل استراحت ، تسكين علايم و جدا كردن بيمار از سايرين در طي دوره مسري بودن بيماري مي باشد.
اجتناب از كتاب خواندن يا تماشا كردن تلويزيون در طي روزهاي اول كه چشم ها دچار حساسيت به نور هستند.
از يك دستگاه مرطوب كننده با بخار سرد براي تخفيف سرفه و رقيق شدن ترشحات ريه استفاده كنيد؛ با رقيق شدن ترشحات ريه ، دفع آن با سرفه آسان تر مي گردد. دستگاه مرطوب كننده را هر روز تميز كنيد.
صبح و عصر درجه حرارت خود را اندازه گيري كرده و مقدار آن را ثبت كنيد؛ در صورت بروز تب 3/38 درجه سانتيگراد يا بالاتر، براي پايين آوردن تب اقدام كنيد.
داروها
آنتي بيوتيك براي سرخك كه يك بيماري ويروسي است ، تجويز نمي شود. با اين حال ، در صورت بروز عوارض سرخك ، نظير پنوموني يا عفونت گوش مياني ، تجويز آنتي بيوتيك ممكن است ضرورت يابد.
براي بيماران زير شانزده سال نبايد آسپيرين تجويز شود. به جاي آن از استامينوفن براي تسكين ناراحتي و كاهش تب استفاده كنيد. برخي تحقيقات نشان دهنده ارتباطي بين مصرف آسپيرين در كودكان در طي بيماري هاي ويروسي و بروز نشانگان ري بوده اند.
فعاليت
تا برطرف شدن تب و ضايعات پوستي استراحت كنيد. كودكان را تشويق به استراحت كنيد ولي آنها را اجبار نكنيد. فعاليت هاي سبك تا حدي كه به چشم فشار وارد نكند قابل قبول است . كودكان تا 10-7 روز پس از برطرف شدن تب و بثورات پوستي نبايد به مدرسه بازگردند.
رژيم غذايي
رژيم خاصي نياز نيست . افزايش مصرف مايعات شامل آب ، چاي ، شربت آبليمو، نوشابه و آب ميوه توصيه مي گردد. مصرف مايعات در رقيق كردن ترشحات ريه و پيشگيري از عوارض ريوي مهم است .
در اين شرايط به پزشك خود مراجعه نماييد :
اگر شما يا فرزندتان دچار علايم سرخك باشيد.
بروز موارد زير در طي درمان :
ـ تب بالا همراه گلودرد
ـ سردرد شديد، حتي چند هفته پس از عفونت
ـ گوش درد
ـ تشنج
- بي حالي يا خواب آلودگي بيش از حد
ـ سرعت تنفس بالاي 35 بار در دقيقه يا دشواري تنفس




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.