ارزش تغذیه‌ای آجیل

آجیل نه تنها طعم خوش مزه‌ای دارد بلکه ارزش تغذیه‌ای آن نیز بالاست. آجیل منبع غنی از پروتئین ، ویتامین ، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی مهم می‌باشد. در این مقاله اطلاعاتی راجع به آجیل و ارزش تغذیه‌ای آن‌ها ارائه شده است.
يکشنبه، 18 بهمن 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ارزش تغذیه‌ای آجیل
ارزش تغذیه‌ای آجیل

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

آجیل نه تنها طعم خوش مزه‌ای دارد بلکه ارزش تغذیه‌ای آن نیز بالاست. آجیل منبع غنی از پروتئین ، ویتامین ، آنتی اکسیدان‌ها و مواد معدنی مهم می‌باشد. در این مقاله اطلاعاتی راجع به آجیل و ارزش تغذیه‌ای آن‌ها ارائه شده است.
همانطور که قبلاً اشاره شد، آجیل حاوی مواد مغذی مهم، پروتئن و چربی‌های سالم می‌باشد. بسیاری از تحقیقات علمی نشان داده است که چربی‌های غیر اشباع موجود در آجیل می‌تواند به محافظت در برابر بیماری‌های قلبی کرونری کمک کند. ویتامین E که به وفور در آجیل یافت می‌شود، آنتی اکسیدان قوی است که می‌تواند آسیب ایجاد شده توسط رادیکال‌های آزاد را به حداقل برساند. این به نوبه‌ی خود می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.
مصرف روزانه مقداری بادام ، بادام زمینی ، فندق ، پسته و گردو می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد. اگر چه آجیل دارای مقدار قابل توجهی چربی است ولی می‌تواند از افزایش وزن جلوگیری کند. دلیل این موضوع آن است که آجیل به همراه چربی حاوی مقدار زیادی پروتئین و فیبر می‌باشد. هضم پروتئین و فیبر نسبت به چربی و کربوهیدرات مدت زمان بیشتری طول می‌کشد. پس، مصرف آجیل می‌تواند به احساس سیری و دیرتر گرسنه شدن کمک کند. جدا از این، آجیل حاوی مواد معدنی مهمی مانند منیزیم ، سلنیوم ، آهن و فسفر می‌باشد.
بادام: بادام منبع غنی از پروتئین ، ویتامین E ، چربی‌های غیر اشباع و همچنین منیزیم ، پتاسیم و کلسیم می‌باشد. وجود پتاسیم و کلسیم در بدن برای داشتن دندان‌ها و استخوان‌هایی قوی و سالم ضرروی است. منیزیم برای تسهیل جذب کلسیم و همچنین تنظیم فشار خون لازم است. بادام همچنین حاوی آهن و مقادیر کمی سدیم و ویتامین‌های B1 ، B2 و B3 می‌باشد.
فندق: فندق حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین E به همراه پروتئین و چربی می‌باشد. فندق نسبت به بقیه آجیل‌ها دارای چربی بیشتری است. از فندق به مقدار زیادی در کلوچه‌ها و کیک‌ها استفاده می‌شود.
آجیل برزیلی: آجیل برزیلی حاوی مقادیر زیادی مواد معدنی مهم مانند سلنیوم و فسفر به همراه پروتئین و چربی‌های اشباع نشده می‌باشد.
بادام زمینی: اگر چه بادام زمینی در واقع جزء دسته‌ی آجیل‌ها محسوب نمی‌شود ولی ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد و حاوی ویتامین‌های E ، B3 و B6 می‌باشد. ویتامین B3 برای داشتن پوستی سالم و رشد مناسب بدن ضروری است و ویتامین B6 برای متابولیسم و تولید پادتن در بدن مورد نیاز می‌باشد. بادام زمینی همچنین حاوی مواد معدنی مانند پتاسیم و روی می‌باشد که نقش حیاتی در متابولیسم و کارکردهای سیستم ایمنی بدن ایفا می‌کند.
پسته: پسته سرشار از پروتئین ، چربی‌های غیر اشباع ، کلسیم و فسفر می‌باشد. پسته همچنین حاوی ویتامین A و C می‌باشد. ویتامین C آنتی اکسیدانی است که برای تشکیل کلاژن ، غضروف و عروق خونی از اهمیت برخوردار است. ویتامین C همچنین از سلول‌ها و بافت‌های بدن در برابر اثرات تخریب کننده‌ی رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.
گردو: مصرف گردو می‌تواند میزان چربی و کلسترول بدن را کاهش دهد. گردو حاوی مقدار بالایی پروتئین ، چربی ، کربوهیدرات و مقادیر اندکی کلسیم ، روی ، آهن و منگنز می‌باشد.
بلوط: بلوط جزء دیگری از خانواده‌ی آجیل‌هاست که حاوی ویتامین‌های بسیاری است. بلوط حاوی ویتامین A ، B1 ، B2 و ویتامین C می‌باشد. ویتامین B1 یا تیامین برای متابولیسم کربوهیدرات‌ها از اهمیت برخوردار است. وجود ویتامین B2 برای تولید گلبو‌ل‌های قرمز خون ، رشد و نمو بدن و تولید مثل ضروری است.
آجیل مخلوط نوعی از آجیل است که معمولاً محتوی مخلوطی از انواع بادام ، بادام زمینی ، گردو ، آجیل برزیلی و فندق به صورت خام ، بو داده ، پخته شده یا شور است. ارزش تغذیه‌ای آجیل مخلوط به نوع آجیل موجود در آن و همچنین مقدار نسبی آن‌ها بستگی دارد. آجیل مخلوط اسنکی است که می‌تواند پروتئین ، چربی‌های غیر اشباع ، فیبر ، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن را تأمین کند. ولی، مصرف بیش از حد آجیل توصیه نمی‌شود. به علاوه بهتر است آجیل به صورت خام مصرف شود.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.