خطرات سیگار کشیدن

افراد سیگاری هرگز به سادگی پیر نمی‌شوند چون، جوان می‌میرند! هنگامی که سیگار کشیدن برای اولین بار شروع می‌شود، پیامدهای مصرف تنباکو و اعتیاد به آن کاملاً روشن نیست. در این مقاله به خطراتی که با مصرف سیگار در معرض
دوشنبه، 19 بهمن 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خطرات سیگار کشیدن
خطرات سیگار کشیدن

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

افراد سیگاری هرگز به سادگی پیر نمی‌شوند چون، جوان می‌میرند! هنگامی که سیگار کشیدن برای اولین بار شروع می‌شود، پیامدهای مصرف تنباکو و اعتیاد به آن کاملاً روشن نیست. در این مقاله به خطراتی که با مصرف سیگار در معرض آن‌ها قرار می‌گیرید اشاره شده است.
هنگامی که سیگار می‌کشید، دود سیگار وارد دستگاه تنفسی می‌شود و باعث تحریک پوشش مخاطی ریه‌ها می‌شود. این بدین خاطر است که سیگار متشکل از انواع مواد شیمیایی سمی مانند کربن دی اکسید ، کربن مونوکسید و نکوتین می‌باشد که می‌تواند به شدت به دستگاه تنفسی آسیب وارد کند. مکانیزم دفاعی ریه‌ها مداوماً سعی می‌کند گازهای سمی را از بدن خارج کند و به همین دلیل شروع به سرفه کردن می‌کنید. ادامه دادن سیگار کشیدن باعث می‌شود دود بیشتری وارد بدن شود تا زمانی که پوشش حفاظتی فلج می‌شود و ریه‌ها و سپس سیستم ایمنی بدن آسیب می‌بیند. سرفه کردن از بین می‌رود و گازهای سمی از طریق خون به قسمت‌های دیگر بدن انتقال می‌یابد.
با وارد شدن نکوتین به کبد، نکوتین شروع به عمل کردن همانند یک دارو می‌کند و ترشح گلوکز خون را تحریک می‌کند. در همان زمان، تأثیر آن بر روی مغز باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می‌شود. قبل از آنکه نکوتین توسط کبد و کلیه‌ها دفع شود مدت زمانی در بدن باقی می‌ماند. باید اشاره کرد که سیگار کشیدن نه تنها ریه‌ها بلکه اکثر اندام‌های حیاتی بدن شامل قلب و مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به ندرت اندامی در بدن یافت می‌شود که تحت تأثیر سیگار کشیدن قرار نگیرد.

بیماری‌های قلبی و عروقی

سیگار کشیدن یکی از عوامل خطر اصلی برای ابتلا به فشار خون بالا و ایجاد حمله‌های قلبی کشنده است. مواد شیمیایی موجود در سیگار باعث ایجاد تصلب شرایین می‌شود و میزان تأمین اکسیژن به قلب را کاهش می‌دهد که منجر به ایجاد بیماری‌های قلبی و عروقی می‌شود. ولی هنوز کور سوی امیدی وجود دارد که بتوان آسیب ناشی از سیگار کشیدن را بازگرداند.
اگر سیگار کشیدن را ترک کنید، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و خطر ایجاد سکته همانند زمانی است که اصلاً سیگار نکشیده‌اید.

سکته و قانقاریا

ایجاد سکته و خونریزی مغزی در اثر سیگار کشیدن به خاطر انباشته شدن پلاک در رگ‌های خونی اتفاق می‌افتد. این باعث تنگ شدن رگ‌های خونی و کاهش جریان خون می‌شود که ممکن است باعث ایجاد سکته و فلج شدن شود. سیگار کشیدن همچنین ممکن است به خاطر مسدود شدن رگ‌های خونی باعث ایجاد قانقاریا شود.

اختلالات ریه

سموم موجود در دود سیگار می‌تواند باعث ایجاد اختلالات ریوی مانند آمفیزم ، بیماری انسدادی مزمن ریوی ، برونشیت و کاهش قابل توجه عملکرد ریه شود. این بدین خاطر است که کیسه‌های آلوئولی موجود که در تبادل اکسیژن و دی اکسید کربن نقش دارد آسیب می‌بیند.
سرفه کردن در افراد سیگاری علامتی شایع است زیرا، سیستم دفاعی بدن سعی می‌کند مواد شیمیایی انباشته شده در مسیر عبور هوا و ریه‌ها را از بدن دفع کند. به خاطر تضعیف سیستم ایمنی دستگاه تنفسی به تدریج بیشتر در معرض ابتلا به عفونت‌ها قرار می‌گیرد.

تأثیرات دیگر

نکوتین استخوان‌ها ، مفصل‌ها و ماهیچه‌های بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. یک نخ سیگار دارای حدوداً 9 میلی‌گرم نکوتین است که مقدار بیشتر آن سوزانده می‌شود و در حدود 1 میلی‌گرم آن وارد بدن می‌شود. این مقدار کم نکوتین می‌تواند آسیب شدیدی به بدن وارد کند. نکوتین باعث ایجاد نرمی استخوان ، پوکی استخوان می‌شود و از اینرو، احتمال ایجاد شکستگی و صدمه دیدن بافت‌ها افزایش می‌یابد. سیگار کشیدن ممکن است باعث بوی بد دهان ، پوسیدگی دندان‌ها ، زرد شدن دندان‌ها ، زخم دهان و لثه‌ها شود. خشکی دهان و از دست دادن اشتها برخی از علایم اعتیاد به سیگار است.

ناباروری

سیگار کشیدن باعث ناباروری ، سقط جنین و زایمان زودرس در زنان می‌شود. سیگار کشیدن در طی دوران بارداری و شیردهی می‌تواند تأثیرات خطرناکی بر روی نوزاد داشته باشد. سیگار کشیدن همچنین باعث ایجاد اختلالات اسپرم در مردان می‌شود که منجر به ناباروری می‌شود.

آمار

• در حدود 33 درصد کل جمعیت مردان سیگار می‌کشند.
• کاهش طول عمر با میزان زمان سیگار کشیدن تقریباً برابر است.
• در هر دقیقه 7 نفر جان خود را در اثر مصرف تنباکو از دست می‌دهند.
• در دود سیگار 49 ماده‌ی سرطان‌زای شناخته شده و 4000 ماده‌ی سمی دیگر وجود دارد.
• بیش از 90 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه به خاطر مصرف سیگار می‌باشد.

تأثیرات سیگار کشیدن به دو دلیل افزایش می‌یابد: اول، کودکانی که به خاطر والدین خود به سیگار کشیدن روی می‌آورند. دوم، سیگار کشیدن باعث ایجاد اعتیادهای دیگر و حتی اعتیاد به مواد مخدر می‌شود. هزینه‌های پزشکی که در این حوزه مصرف می‌شود می‌تواند اقتصاد ملی را تحت تأثیر قرار دهد. پایین آمدن بازده کار ، کاهش درآمدها ، بالا رفتن هزینه‌های پزشکی و بازنشستگی زودتر از موعد باعث ایجاد تأثیرات منفی بر رشد و اقتصاد می‌شود.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما