کسانی که بوی بهشت را هرگز استشمام نمی کنند

بسیاری از گناهانست كه اثرش در نفس شدید است ، و مرتكبین آن از رحمت خدا بسیار دور می شوند، و وارد است كه آنها بوی بهشت را نمی شنوند، با آنكه بوی بهشت از مسیر پانصد سال و یا هزار سال راه به مشام جان میرسد. در «معانی الاخبار» صدوق از حضرت باقر علیه السّلام آورده است که: رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: جبرئیل علیه السّلام به من خبر داده است كه بوی بهشت از مسیر هزار سال پیدا میشود؛
دوشنبه، 7 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
کسانی که بوی بهشت را هرگز استشمام نمی کنند
کسانی که بوی بهشت را هرگز استشمام نمی کنند
کسانی که بوی بهشت را هرگز استشمام نمی کنند

بسیاری از گناهانست كه اثرش در نفس شدید است ، و مرتكبین آن از رحمت خدا بسیار دور می شوند، و وارد است كه آنها بوی بهشت را نمی شنوند، با آنكه بوی بهشت از مسیر پانصد سال و یا هزار سال راه به مشام جان میرسد. در «معانی الاخبار» صدوق از حضرت باقر علیه السّلام آورده است که: رسول الله صلّی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: جبرئیل علیه السّلام به من خبر داده است كه بوی بهشت از مسیر هزار سال پیدا میشود؛ و عاقّ والدین آنرا نمی یابد، و نه كسی كه قطع رحم كند، و نه پیرمردی كه زنا كند، و نه كسی كه از روی تكبّر و خودپسندی لباس خود را بر زمین كشد، و نه شخص فتنه جو و آشوبگر، و نه شخص منّت گذار، و نه جَعظَریّ. جابر گوید: پرسیدم : مراد از جعظریّ چیست ؟ حضرت فرمود: كسی كه از دنیا سیر نشود». و در حدیث دیگر آمده است :
«وَ لاَ جَیُّوفٌ وَ هُوَ النَّبَّاشُ، وَ لاَ زَنُوقٌ و هُوَ الْمُخَنَّثُ، وَ لاَجَوَّاضٌ وَ هُوَ الْجِلْفُ الْجَافِی [، وَ لاَ جَعْظَرِیٌّ وَ هُوَ الَّذِی لاَیَشْبَعُ مِنَ الدُّنْیَا؛
و نه آن كسی كه نبش قبر كند، و نه كسی كه لَواط دهد، و نه آدم سخت دل و سبك مغز، و نه آن كسی كه از دنیا سیر نگردد» (معانی الاخبار).
و از «نوادر» راوَندی با اسناد خود، از حضرت صادق علیه السّلام از پدرانش علیهم السّلام روایت شده است كه رسول خدا صلّی الله علیه وآله وسلّم فرمودند: چون خداوند بهشت عدن را آفرید، خشت های آنرا از طلای متلالِی و درخشان ، و مِلاطِ آنرا از مُشك ذوب شده قرار داد. و سپس به امر خدا بهشت عدن به اهتراز و حركت آمد، و به سخن در آمد و گفت : أَنْتَ اللَهُ لاَ إلَهَ إلاَّ أَنْتَ الْحَیُّ الْقَیُّومُ؛ خوشا به حال كسی كه برای او مقدّر شده باشد در من داخل شود؛ چون خداوند تعالی سوگند یاد كرده است كه :
«وَ عِزَّتِی وَ جَلاَلِی وَارْتِفَاعِ مَكَانِی ! لاَ یَدْخُلُكَ مُدْمِنُ خَمْرٍ، وَ لاَ مُصِرٌّ عَلَی رِبًا، و لاَ قَتَّاتٌ وَ هُوَ النَّمَّامُ، وَ لاَ دَیُّوثٌ وَ هُوَ الَّذِی لاَیَغَارُ وَ یُجْتَمَعُ فِی بَیْتِهِ عَلَی الْفُجُورِ، وَ لاَ قَلاَّعٌ وَ هُوَ الَّذِی یَسْعَی بِالنَّاسِ عِنْدَ السُّلْطَانِ لِیُهْلِكَهُمْ، وَ لاَ جَیُّوفٌ وَ هُوَ النَّبَّاشُ، وَ لاَخَتَّارٌ وَ هُوَ الَّذِی لاَ یُوفِی بِالْعَهْدِ؛
سوگند به عزّت خودم و جلال خودم و بلندی مقام و مرتبت خودم ! كه داخل در تو نمی شود كسی كه به خوردن مُسْكر مداومت كند، و كسی كه بر ربا خوردن اصرار ورزد، و كسی كه نمّامی و سخن چینی كند، و كسی كه دیّوث باشد یعنی غیرت بر اهل خود نداشته باشد و در خانة او برای فجور مجتمع شوند، و نه آن كسی كه در نزد سلطان نمّامی و بدگوئی كند تا مردم را به هلاكت اندازد، و نه جَیّوف و آن كسی است كه نبش قبر كند و كفن ها را بیرون آورد، و نه خَتّار و آن كسی است كه مردم را گول بزند و مكر و خدعه كند و وفا به عهد خود ننماید» (بحارالانوار).
آری ، این حال اینگونه محجوبان و معصیت كاران است ؛ و این چه نسبت دارد با حال كسانی كه در بهشت ها آرمیده اند و از بوی آن سرمَست شده اند، بلكه چه نسبت دارد با آن كسانی كه بهشت به سراغ آنان می آید و از بوی آنان مَست میگردد؟!
منبع: http://www.tahoor.com




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.