پیام مقام معظم رهبری، به دهمین اجلاس سراسری نماز

پیام مقام معظم رهبری، به دهمین اجلاس سراسری نماز

پیام مقام معظم رهبری، به دهمین اجلاس سراسری نماز همراه توصیه های اخلاقی و عملی به مسولین می باشد،که در این مطلب راسخون بازخوانی می شود.
شنبه، 12 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پیام مقام معظم رهبری، به دهمین اجلاس سراسری نماز
مقدمه:
نماز یک شربت مقوی و شفابخش است، باید آن را با دل و جان خود نوشید و از هر نقطه که در آن واقع شده ایم، یک گام یا یک میدان به بهشت رضوان نزدیک شد.

ازاین روست که نه «حی علی الجهاد» و نه «حی علی الصّوم» و نه «حی علی الانفاق»، نگفته اند؛ ولی در هر روز بارها سروده اند: «حی علی الصّلوه».(1)

در پیام مقام معظم رهبری، به نهمین اجلاس سراسری نماز موضوعاتی مانند: توصیه اخلاقی در مورد تکبر، توصیه اخلاقی در موردخشوع، تکبر بزرگترین آفات جوامع بشری، تشکر و توصیه رهبری اشاره گردیده است که در این مطلب راسخون به آن می پردازیم.

پیام مقام معظم رهبری، به دهمین اجلاس سراسری نماز
توصیه اخلاقی در مورد تکبر
بسم الله الرحمن الرحیم
در میان خصلت های نکوهیده که سلامت جان و راحت زندگی را با خطر و مانع مواجه می سازد ، تکبر از پرآفات ترین آنها است .
خود برتربینی و سرکشی برخاسته از آن ، چه بسیار حقیقت ها را نا شناخته ، وچه راههای فضیلت را ناپیموده می گذارد، و چه کینه ها و چه خصومتهای نابحق وچه زشتی ها و ناهنجاری ها که پدید می آرد.

آری تکبر ، حجاب حقیقت و خار راه فضیلت ، و دشمن صفا و صداقت ، و انگیزة دشمنی و شرارت است .

آحاد و جامعه های بشری از آغاز عمر خود تا کنون، ضایعات بی شماری را از کبر و خود پسندی اقوام و افراد، و سرکشی ها و تعصبات ناشی از آن، تحمل کرده اند و عبادت اسلامی و بیش از همه نماز، برای زدودن این آفات از جان آدمیان، از جمله درمانهای مؤثر و کارآمد می باشند .

نماز ، آن گاه که با حال و حضور و آداب ، گزارده شود روح ادمی را به نیازمندی ذاتی وی آشنا می سازد ، و ریشه کبر و تفاخر و جبروت موهوم را در درون او می سوزاند .

توصیه اخلاقی در مورد خشوع
خشوع در برابر پروردگار ، نور بصیرت را بر دل او می تاباند و سایة وهم آلود خود بزرگ بینی را از او می زداید : « فرض الله الایمان تطهیراً من الشرک والصلاة تنزیهاً عن الکبر ... »

چه نیکو است به سخن پیشوای پرهیزگاران و امیرالمؤمنان علیه السلام گوش فرا دهیم و ستایش نماز را در سالی که مزین به نام والای اوست از بیان ستودة او بشنویم .

در نهج البلاغه چنین آماده است «و عن ذلک ما حرس الله عباده المؤمنین بالصلوات و الزکوات و مجاهدة الصیام فی الایام المفروضات، تسکیناً لاَطرافهم و تخشیعاً لابصارهم و تذلیلاً لنفوسهم و اذهابا للخُیلاء عنهم ..»

یعنی : خداوند بندگان مؤمن را با نمازها و زکاتها و روزه های دشوار از کبر و خودبینی محافظت و حراست می کند، به پیکر آنان آرامش می بخشد. به دیدگان آنان فروتنی می دهد ، نفس آنان را رام می سازد ، دلهای آنها را افتادگی می آموزد و خودپسندی را از آنان دور می کند.

تکبر بزرگترین آفات جوامع بشری
درکشور اسلامی ما همه آحاد مردم بویژه بلندپایگان علمی و اجتماعی و مالی، با این خصوصیات نیازمندند. بلای طغیان، و تجاوز و زورگویی ، و زیاده طلبی، و تحقیر دیگران، و نادیده گرفتن حق صاحبان حق .

امروزه بزرگترین آفات جوامع بشری و جامعة جهانی است و علاج این همه، در این بیان والای علوی علیه السلام است .

توجه به این واقعیت ها ، نقش برجسته نماز و نیایش را در چشم اهل بصیرت و انصاف آشکار می سازد.و اهتمام به ترویج و تعریف به این فرضیة پر راز و رمز را، بردوش آگاهان جامعه می نهد.

تشکر و توصیه رهبری
اینجانب ضمن سپاسگزاری از شما که به کار نماز و معرفی اقامه آن پرداخته اید.بار دیگر بر توصیه هایی که در پیامهای گذشته کرده ام تأکید می ورزم.

نسل جوان و نیک نهاد کشور را به قدردانی از فرصت نماز که فرصت شکفتگی معنوی و پالایش روحی است فرا می خوانم .

به مسئولان فرهنگی و رسانه ای و همة مبلغان دینی اهمیت ترویج این فریضه و نقش بی همتای آن در پرورش فضیلت ها و زدودن فسادها را یادآور می شوم.

و از همة خدمتگزاران این راه ، و دلسوزان امر نماز که با قلم و بیان و مال و آبرو و حضور خود ، به اقامة نماز کمک می کنند صمیمانه تشکر می کنم .

امید است همگی مشمول رحمت الهی و دعای حضرت بقیه الله ارواحنا فداه باشید .والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته (سید علی خامنه ای)

نتیجه:
از پیام رهبری در دهمین اجلاس سراسری نماز به این نکات ارزنده اشاره می کنیم:
الف:جبران ناپذیری خسارت به جامعه و فرد قاعدتا ریشه ی آن به تکبر و بی نمازی افراد برمی گردد.

ب:توصیه های رهبری تنها به آحاد مردم ایران نیست بلکه توصیه رهبری به همه ی مسلمانان جهان است.
ج:با استناد به کلام امیر المومنین علیه السلام نماز را مایه ی فروتنی و آرامش و افتادگی در مقابل تکبر بیان می فرمایند.


پی نوشت:
1.پیام مقام معظم رهبری به یازدهمین اجلاس سراسری نماز، شهریور .1380
2.همدان، مکان قرائت پیام مقام رهبری در مورخه نوزدهم شهریور 1379.
* این مقاله در تاریخ 1401/7/26 بروز رسانی شده است.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.