روغن زیتون برای یبوست

روغن زیتون نرم کننده‌ای طبیعی است که به درمان یبوست کمک می‌کند. در ادامه‌ی مقاله اطلاعاتی در مورد استفاده از روغن زیتون برای درمان یبوست ارائه شده است.
يکشنبه، 12 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
روغن زیتون برای یبوست
روغن زیتون برای یبوست

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

روغن زیتون نرم کننده‌ای طبیعی است که به درمان یبوست کمک می‌کند. در ادامه‌ی مقاله اطلاعاتی در مورد استفاده از روغن زیتون برای درمان یبوست ارائه شده است.
یبوست شرایطی است که در آن دفع مدفوع به کمتر از سه بار در هفته کاهش می‌یابد. مدفوع سخت می‌شود ، رنگ آن تیره می‌شود و دفع آن سخت می‌شود. به طور معمول هر فرد باید روزانه حداقل یک یا دو بار دفع مدفوع داشته باشد. دفع نشدن روزانه‌ی مدفوع می‌تواند باعث تجمع مواد زاید در بدن شود. تجمع مواد زاید در بدن مواد سمی تولید می‌کند که می‌توانند تأثیرات منفی بر روی کل بدن داشته باشند.
داروهای مختلفی برای درمان یبوست وجود دارد ولی بیشتر مردم ترجیح می‌دهند از درمان‌های خانگی برای درمان یبوست استفاده کنند. علت این کار آن است که استفاده‌ی طولانی مدت از ملین‌ها می‌تواند باعث ایجاد وابستگی شود. برای اجتناب از این کار، مردم ترجیح می‌دهند از درمان‌های خانگی مانند روغن زیتون استفاده کنند. استفاده از روغن زیتون برای درمان یبوست می‌تواند کاملاً مؤثر باشد. در ادامه به فواید استفاده از روغن زیتون اشاره شده است.

فواید روغن زیتون برای یبوست

روغن زیتون سرشار از آهن ، ویتامین E ، ویتامین K ، آنتی اکسیدان‌ها ، امگا 3 و امگا 6 است که برای سلامت کلی بدن مفید هستند. روغن زیتون به سلامت دستگاه گوارش کمک زیادی می‌کند. روغن زیتون کیسه‌ی صفرا را تحریک می‌کند صفرای بیشتری آزاد کند که به هضم چربی کمک می‌کند. روغن زیتون همچنین از پوشش غشایی روده محافظت می‌کند. در ادامه به برخی از مهم‌ترین فواید روغن زیتون برای درمان یبوست اشاره شده است.

نرم کردن مدفوع

در هنگام یبوست دیده می‌شود که مدفوع بسیار سخت می‌شود از اینرو، فرد نمی‌تواند به آسانی مدفوع را دفع کند. مصرف منظم روغن زیتون انقباضات عضلانی روده‌ها را افزایش می‌دهد و به موجب آن جریان صفرا تحریک و مدفوع را نرم می‌کند. مدفوع نرم بر خلاف مدفوع سخت به آسانی دفع می‌شود و از اینرو، یبوست درمان می‌شود.

کاهش اتساع روده

روغن زیتون برای یبوست در کودکان بسیار مفید است. اغلب دیده می‌شود که کودکان نمی‌توانند به آسانی مدفوع خود را دفع کنند که در نتیجه مدفوع در روده‌ها تجمع می‌یابد. این کار باعث اتساع روده‌ها می‌شود که منجر به درد در ناحیه‌ی شکم در کودکان می‌‌شود. به خاطر این درد کودکان مدفوع را دفع نمی‌کنند تا از شدت درد کاسته شود. ماساژ دادن منظم شکم کودک با روغن زیتون به کاهش درد کمک می‌کند.

عدم وجود عوارض جانبی

روغن زیتون عوارض جانبی با خود به همراه ندارد. استفاده‌ی طولانی مدت از داروها می‌تواند باعث تشدید یبوست شود ولی روغن زیتون روغنی طبیعی است که از میوه‌ی درخت زیتون استخراج می‌شود و عوارض جانبی به وجود نمی‌آورد. روغن زیتون حتی اگ نتواند یبوست شدید را درمان کند، عوارض جانبی نیز با خود به همراه نخواهد داشت.

چگونه از روغن زیتون استفاده کنیم

صبح هنگامی که از خواب بیدار می‌شوید، یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بخورید. می‌توانید برای چند روز این کار را انجام دهید. اگر هنوز هم احساس یبوست داشتید، می‌توانید یک ساعت قبل از شام نیز یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مصرف کنید.
روش دیگر استفاده از روغن زیتون با میوه‌های حاوی فیبر بالا مانند پرتقال و سیب است. صبح یک قاشق غذاخوری روغن زیتون بخورید و به دنبال آن از میوه‌هایی مانند پرتقال یا سیب استفاده کنید. همین کار را هنگام عصر با سبزیجاتی مانند کلم بروکلی مجدداً تکرار کنید.
از روغن زیتون در سالاد استفاده کنید. روغن زیتون را با لیموی تازه مخلوط کنید و به عنوان سس از آن استفاده کنید. این نه تنها به درمان یبوست کمک خواهد کرد بلکه همچنین برای سلامتی نیز مفید است.
شما همچنین می‌توانید از مخلوط روغن زیتون و آب پرتقال نیز استفاده کنید. یک قاشق غذاخوری روغن زیتون را در یک لیوان آب پرتقال مخلوط کنید و صبح ناشتا بنوشید. این دستگاه گوارش را نرم می‌کند و به درمان یبوست کمک می‌کند.
از روغن زیتون می‌توان برای رفع یبوست خفیف استفاده کرد. ولی اگر مصرف طولانی مدت روغن زیتون مؤثر نبود، به پزشک مراجعه کنید زیرا یبوست می‌تواند ناشی از وجود بیماری‌هایی مانند سرطان ، لوپوس و غیره نیز باشد.
روغن زیتون به تنهایی برای درمان یبوست مؤثر نیست. استفاده از روغن زیتون باید همراه با تغییر در سبک زندگی ، تغییر در رژیم غذایی ، مصرف مایعات زیاد و ورزش کردن منظم و غیره همراه باشد.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.