سندي در باره مسجد جمکران در دوره صفوي

سندي در باره مسجد جمکران در دوره صفوي (فيض کاشاني در جمکران) در باره مسجد جمکران مطالب زيادي در اين سوي و آن سوي گفته شده است. بناي نقل آن مطالب و ارزيابي آنها در اينجا نيست. آنچه در اينجا ارائه کرده ايم يادداشتي است از علم الهدي پسر مرحوم فيض کاشاني ( متوفاي 1091) در باره مسجد جمکران.
دوشنبه، 28 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
سندي در باره مسجد جمکران در دوره صفوي
سندي در باره مسجد جمکران در دوره صفوي
سندي در باره مسجد جمکران در دوره صفوي

سندي در باره مسجد جمکران در دوره صفوي (فيض کاشاني در جمکران)

در باره مسجد جمکران مطالب زيادي در اين سوي و آن سوي گفته شده است. بناي نقل آن مطالب و ارزيابي آنها در اينجا نيست. آنچه در اينجا ارائه کرده ايم يادداشتي است از علم الهدي پسر مرحوم فيض کاشاني ( متوفاي 1091) در باره مسجد جمکران.
مقدمتا لازم است اشاره کنم که مجموعه اي از نامه ها و مکاتبات و نوشته اي علم الهدي که با خط ويژه اوست در دانشگاه تهران و بخشي هم در کتابخانه آيت الله مرعشي موجود است. همه آنها به خط علم الهدي است که خطي شناخته شده و معمولا بدون نقطه است. سند موجود هم که کپي آن را دوست عزيز جناب استاد رضا مختاري به بنده دادند به همان خط است زيرا بنده قبلا مجموعه موجود در مرعشي را به تفصيل نگاه کرده بودم. اکنون نمي دانم اين يادداشت از کدام يک از اين مجموعه ها گرفته شده است.
تازگي اين سند در اين است که پسر مرحوم فيض به همراه پدرش به زيارت حضرت معصومه (س) در قم آمده و سپس به مسجد جمکران براي زيارت رفته است. جالب تر آن که وي از پدرش نقل مي کند که شيخ بهايي و محمد تقي مجلسي هم به زيارت مسجد جمکران مي آمده اند. (رسول جعفريان)
هو
في سنة 1080 در جوار والد مولانا حجة الله العالمين روحي فداه مشرف شديم بر حرم اهل بيت صلوات الله عليهم، و بعد مشرف شديم به زيارت مسجد مقدس جمکران که از مضافات قم المشرفة مي باشد. حقير فقير شنيدم از والد مکرم روحي فداه که مولانا شيخ محمد بهاءالدين عاملي عطر الله مرقده و مولانا حضرت علامي آخوند ملا محمد تقي مجلسي عطر الله مضجعه به اين مکان مقدس مشرف مي شدند.
محمد ابن محسن المدعو بعلم الهدي
ايضا در سنه 1080 در خدمت والد مولانا حجة الله في العالمين مشرف شديم به زيارت سيد الکريم مولانا عبدالعظيم الحسني سلام الله عليه و به زيارت رئيس المحدثين صدوق الطائفة عطر الله مرقده الشريف، ايضا به زيارت شيخ المفسرين الشيخ ابوالفتوح الرازي رحمه الله
محمد ابن محسن المدعو بعلم الهدي عفي عنهما
منبع: www.historylib.com




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.