0
ویژه نامه ها
سال 1398، سال رونق تولید

سال 1398، سال رونق تولید

پنجشنبه، 1 فروردين 1398
ویژه نامه ایرانگردی

ویژه نامه ایرانگردی

يکشنبه، 26 اسفند 1397

نگاهی به یك اصطلاح در علم اصول

اِكْراه

اكراه عملی است تهدیدآمیز از طرف كسی نسبت به دیگری، به منظور تحقق بخشیدن فعل یا ترك موردنظر اكراه كننده. عناصر اكراه عبارت‌اند از: 1.عمل آمیخته به تهدید باشد. 2.وعید به آن عمل مؤثر در شخص باشعور باشد
اِكْراه
 اِكْراه

 

نویسنده: عیسی ولایی




 

نگاهی به یك اصطلاح در علم اصول

اكراه عملی است تهدیدآمیز از طرف كسی نسبت به دیگری، به منظور تحقق بخشیدن فعل یا ترك موردنظر اكراه كننده (1). عناصر اكراه عبارت‌اند از (2): 1.عمل آمیخته به تهدید باشد. 2.وعید به آن عمل مؤثر در شخص باشعور باشد (باشعور یعنی عاقل و رشید). 3.تأثیر نوعی باشد نه شخصی. به دلیل آنكه افراد تهدیدشونده متفاوت‌اند. ممكن است عملی نسبت به فرد یا گروهی اكراه تلقی نشود، اما نسبت به فرد یا گروه دیگر اكراه صدق كند. مثلاً طرف اكراه شونده بچه باشد، طبعاً نوع بچه‌ها از چنین تهدیدهایی می‌ترسند، و در آنها مؤثر است. 4.نتیجه اكراه باید به صورت وجود بیم خطر و ضرر در جان یا مال یا عرض خود یا خویشاوندان نزدیك باشد (تشخیص خویشاوند نزدیك با عرف است. ماده‌ی 204 قانون مدنی). 5. میزان تهدید باید به اندازه‌ای باشد كه موجب سلب قصد انشاء نشود، والا اجبار خواهد بود. و اثر اكراه و اجبار متفاوت است، زیرا عقد مكره غیرنافذ است (ماده‌ی 203 و 1070 قانون مدنی)، ولی عقد بدون قصد و انشاء (اجباری)‌ باطل است (ماده‌ی 190 قانون مدنی). 6.شخصی تهدیدشونده علم به عدم توانایی تهدیدكننده در اجرای تهدید نباید داشته باشد. والا تهدید محقق نمی‌شود (ماده‌ی 205 قانون مدنی). در ماده‌ی 202 قانون مدنی آمده: «اكراه به اعمالی حاصل می‌شود كه مؤثر در هر شخص باشعوری بوده، و او را نسبت به جان یا مال یا آبروی خود تهدید كند، به نحوی كه عادتاً قابل تحمل نباشد. در مورد اعمال اكراه آمیز سنّ و شخصیت و اخلاق و مرد یا زن بودن شخص باید در نظر گرفته شود.» پیامبراكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) می‌فرماید: نُه چیز از امت من برداشته شد... به عملی كه از روی اكراه انجام داده باشند. (3)

پی‌نوشت‌ها:

1.ترمینولوژی حقوق، «اكراه».
2.مأخذ پیشین.
3.قال رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) «رفع عن امتی تسعه... و ما اكرهوا علیه». من لا یحضره الفقیه، ج1، حدیث 132.

منبع مقاله :
ولائی، عیسی، (1391)، فرهنگ تشریحی اصطلاحات اصول، تهران: نشر نی، چاپ نهم

 

ارسال نظر شما
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
شنبه، 25 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
بازدید: 416
موارد بیشتر برای شما
گوشی‌های هوشمند، حریم خصوصی شما را در معرض خطر قرار داده‌اند
گوشی‌های هوشمند، حریم خصوصی شما را در معرض خطر قرار داده‌اند

گوشی‌های هوشمند، حریم خصوصی شما را در معرض خطر قرار داده‌اند

زبان مدافعه جویانه
زبان مدافعه جویانه

زبان مدافعه جویانه

عرفان تئولوژیک فردید
عرفان تئولوژیک فردید

عرفان تئولوژیک فردید

با افراد انزواطلب ازدواج نکنید! (بخش اول)
با افراد انزواطلب ازدواج نکنید! (بخش اول)

با افراد انزواطلب ازدواج نکنید! (بخش اول)

شیرین بیان برای معده چه فوایدی دارد؟

شیرین بیان برای معده چه فوایدی دارد؟

نقد سنت از سوی فردید
نقد سنت از سوی فردید

نقد سنت از سوی فردید

گیاه سداب چه خواص و مضراتی دارد؟
گیاه سداب چه خواص و مضراتی دارد؟

گیاه سداب چه خواص و مضراتی دارد؟

کاسنی چه خواصی دارد؟
کاسنی چه خواصی دارد؟

کاسنی چه خواصی دارد؟

شاتره چه خواصی دارد؟
شاتره چه خواصی دارد؟

شاتره چه خواصی دارد؟

قطره گل ساعتی چه خواصی دارد؟
قطره گل ساعتی چه خواصی دارد؟

قطره گل ساعتی چه خواصی دارد؟

زور تراکتور به پیکان نرسید/شکست تحقیر آمیز فولاد در دربی جنوب
زور تراکتور به پیکان نرسید/شکست تحقیر آمیز فولاد در دربی جنوب

زور تراکتور به پیکان نرسید/شکست تحقیر آمیز فولاد در دربی جنوب

خواص دمنوش گل محمدی چیست؟
خواص دمنوش گل محمدی چیست؟

خواص دمنوش گل محمدی چیست؟

هرکس وظیفه ­ای دارد
هرکس وظیفه ­ای دارد

هرکس وظیفه ­ای دارد

تو می­ توانی بالاتر از این باشی

تو می­ توانی بالاتر از این باشی

ریحان و خواص درمانی آن (بخش دوم)
ریحان و خواص درمانی آن (بخش دوم)

ریحان و خواص درمانی آن (بخش دوم)

ریحان و خواص درمانی آن (بخش اول)
ریحان و خواص درمانی آن (بخش اول)

ریحان و خواص درمانی آن (بخش اول)

شاه ­کلیدی به نام پژوهش
شاه ­کلیدی به نام پژوهش

شاه ­کلیدی به نام پژوهش

دوچرخه ­سوار
دوچرخه ­سوار

دوچرخه ­سوار

همه­ چیز مثل روز، روشن است

همه­ چیز مثل روز، روشن است

این آدم ­های حسرت­ برانگیز
این آدم ­های حسرت­ برانگیز

این آدم ­های حسرت­ برانگیز

فردید و خودآگاهی تاریخی
فردید و خودآگاهی تاریخی

فردید و خودآگاهی تاریخی