ارزش تغذیه‌ای سبزیجات

سبزیجات قسمتی از گیاهان علفی هستند که برای مصرف انسان مناسب می‌باشند. ارزش تغذیه‌ای سبزیجات وجود آن دسته مواد مغذی ضروری که برای بدن مهم هستند را تعریف می‌کند. مواد شیمیایی موجود در سبزیجات از ارزش دارویی
سه‌شنبه، 11 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
ارزش تغذیه‌ای سبزیجات
ارزش تغذیه‌ای سبزیجات

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

سبزیجات قسمتی از گیاهان علفی هستند که برای مصرف انسان مناسب می‌باشند. ارزش تغذیه‌ای سبزیجات وجود آن دسته مواد مغذی ضروری که برای بدن مهم هستند را تعریف می‌کند. مواد شیمیایی موجود در سبزیجات از ارزش دارویی بالایی برخوردار هستند. انسان‌ها معمولاً از ساقه ، برگ ، ریشه و گل‌های گیاهان به شکل تغذیه استفاده می‌کنند. این واقعیت به خوبی شناخته شده است که رژیم غذایی متعادل به همراه سبزیجات فراوان کلید سلامتی است.

ارزش تغذیه‌اس سبزیجات برگدار

برخی از برگ‌های گیاهان که به عنوان سبزیجات مصرف می‌کنیم عبارتند از اسفناج ، کلم ، شلغم و غیره. این سبزیجات غنی از پروتئین ، فیبر و مواد معدنی مانند آهن و کلسیم برای بدن هستند. آن‌ها همچنین حاوی مواد مغذی گیاهی مانند کاروتنوئید‌ها ، ویتامین‌های C و K و اسید فولیک هستند. سبزیجات چربی بسیار کمی دارند. پس، اگر از رژیم غذایی برای کاهش وزن استفاده می‌کنید، سبزیجات برگدار برای رژیم غذایی شما ایده آل هستند.
علت اصلی کم خونی فقر آهن است. اسفناج سرشار از آهن است و ممکن است به از بین بردن علت اصلی کم خونی کمک کند. کلم پروتئین لازم برای ساخت توده‌ی عضلانی را فراهم می‌کند. فیبر موجود در کلم به فرآیند دفع مواد زائد از بدن کمک می‌کند. مواد مغذی گیاهی مختلف موجود در سبزیجات برگدار از سلول‌های بدن در برابر صدمات خارجی محافظت می‌کنند. ویتامین A به درمان مشکلات مربوط به بینایی کمک می‌کند. وجود ویتامین K در سبزیجات برگدار لخته شدن خون را تنظیم و به سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند.

ارزش تغذیه‌ای سبزیجات گل آذینی

سبزیجات گل آذینی عبارتند از گل کلم ، کلم بروکلی و غیره. همانطور که از نام این سبزیجات پیداست، آن‌ها به قسمت گلدار گیاه تعلق دارند. این نوع سبزیجات غنی از ویتامین C ، فیبر ، کلسیم و غیره هستند. این سبزیجات حاوی ترکیبی به نام سولفورافان هستند که دارای خاصیت ضد سرطانی و ضد دیابت است. سبزیجات گل آذینی چربی کمی دارند.
کلسیم موجود در کلم بروکلی با شیر برابر است. کلسیم برای سلامت استخوان‌ها و تقویت دندان‌ها لازم است. کلسیم نقش عمده‌ای در حفظ سلامت قلب ایفا می‌کند. کلسیم همچنین به کارکردهای فیزیکی دیگر بدن مانند تنظیم ضربان قلب و کارکردهای مرتبط با اعصاب کمک می‌کند. فیبر موجود در کلم بروکلی محلول در آب است و برای بیماران دیابتی مفید می‌باشد. گل کلم ارزش تغذیه‌ای بالایی دارد. گل کلم حاوی فولات یا ویتامین B9 است. این ویتامین به رشد سریع سلول‌های بدن کمک می‌کند و بدن برای تولید گلبول‌های قرمز خون به آن نیاز دارد. ویتامین B9 به این ترتیب به پیشگیری از کم خونی کمک می‌کند. گل کلم آنزیم‌های خاصی را در بدن فعال می‌کند که مانع رشد سرطان می‌شوند یا سرعت پیشرفت آن را کم می‌کنند. فیبر موجود در این سبزیجات برای هضم مواد غذایی ضروری است و همچنین به درمان اختلالات روده‌ی بزرگ کمک می‌کند.

ارزش تغذیه‌ای سبزیجات نارنجی/ قرمز

برخی از سبزیجات نارنجی/ قرمز عبارتند از گوجه فرنگی ، هویج ، چغندر و غیره. این سبزیجات آنتی اکسیدا‌ن‌ها و مواد معدنی مفید مختلف برای بدن را فراهم می‌کنند.
هویج به خاطر وجود بتا کاروتن در آن رنگ نارنجی دارد. بتا کاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود که به پیشگیری از شب کوری کمک می‌کند. یکی از ترکیبات کلیدی گوجه فرنگی لیکوپن است که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می‌باشد. گوجه فرنگی برای قلب مفید است و همچنین غنی از ویتامین C و A است. رنگ قرمز چغندر به خاطر وجود بتا سینانین است که دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می‌باشد. چغندر همچنین منبع خوبی از ویتامین‌های گروه ب و مواد مغذی کم مقدار ماند آهن ، پتاسیم ، سدیم و غیره است. چغندر برای جوان سازی سلول‌های دستگاه ایمنی و تصفیه‌ی خون مفید است. آنتی اکسیدان‌های موجود در سبزیجات برای حفظ سلامت بدن و پیشگیری از بروز بیماری‌هایی مانند سرطان و بیماری‌های عروق کرونری حیاتی هستند. آنتی اکسیدان‌ها همچنین به محافظت از پوست در برابر تشعشعات ماورای بنفش خورشید کمک می‌کنند.
مواد غذایی مانند نخود فرنگی و باقلا نیز جزء دسته‌ی دیگری از سبزیجات هستند. این دسته از سبزیجات حاوی مواد مغذی با ارزشی ماند پروتئین، کربوهیدرات ، ویتامین‌ها و مواد معدنی مفید مانند آهن ، پتاسیم ، کلسیم و غیره هستند. آن‌ها حاوی مقدار زیادی فیبر هستند. باقلا حاوی مقدار زیادی پروتئین و فیبر است. نخود فرنگی حاوی مقدار زیادی ویتامین A و ویتامین B1 است. ویتامین B1 از بروز اختلالات مربوط به دستگاه عصبی جلوگیری می‌کند.
طبق گفته‌های متخصصین افرادی که از مقدار زیادی سبزیجات در رژیم غذایی خود استفاده می‌کنند، پر انرژی هستند و به آسانی خسته نمی‌شوند. رژیم غذایی سرشار از سبزیجات تازه به عملکرد مناسب فرآیندهای بدن کمک می‌کند. همچنین، رژیم غذایی حاوی سبزیجات به مقابله با مشکلات کنترل وزن نیز کمک می‌کند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.