تصحيح الاعتقاد (شرح عقايد الصدوق)

معرفي اجمالي كتاب: مؤلف، اين كتاب را در شرح كتاب الاعتقادات شيخ صدوق نوشته و در آن به شرح و بررسي مباحث عقيدتي پرداخته است. شيخ مفيد در اين كتاب با بررسي استدلالي و بيان برهاني كتاب الاعتقادات، نظريات شيخ صدوق را ردّ يا اثبات مي كند. وي در كتاب تصحيح الاعتقاد غناي فرهنگ شيعه و قدرت استدلال آن را در مباحث اعتقادي به تصوير كشيده است. مرحوم شيخ صدوق بعد از نگارش كتاب الاعتقادات وعده نگارش شرحي بر آن نيز مي دهد; ولي موفق به آن نمي شود و شيخ مفيد با نگارش اين كتاب عهده دار شرح بر كتاب استاد بزرگوار خود گرديده است.
سه‌شنبه، 12 شهريور 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تصحيح الاعتقاد (شرح عقايد الصدوق)
تصحيح الاعتقاد (شرح عقايد الصدوق)
تصحيح الاعتقاد (شرح عقايد الصدوق)


 

نويسنده:محمد رضا ضميري
 

مؤلف:
 

شيخ مفيد ابو عبدالله محمد بن محمد بن نعمان عكبري بغدادي (م 413 ق).

زندگينامه و اظهار نظرها:
 

ترجمه مؤلف در بخش كتب فقهي شيعه ذکر شده است.

معرفي اجمالي كتاب:
 

مؤلف، اين كتاب را در شرح كتاب الاعتقادات شيخ صدوق نوشته و در آن به شرح و بررسي مباحث عقيدتي پرداخته است. شيخ مفيد در اين كتاب با بررسي استدلالي و بيان برهاني كتاب الاعتقادات، نظريات شيخ صدوق را ردّ يا اثبات مي كند. وي در كتاب تصحيح الاعتقاد غناي فرهنگ شيعه و قدرت استدلال آن را در مباحث اعتقادي به تصوير كشيده است. مرحوم شيخ صدوق بعد از نگارش كتاب الاعتقادات وعده نگارش شرحي بر آن نيز مي دهد; ولي موفق به آن نمي شود و شيخ مفيد با نگارش اين كتاب عهده دار شرح بر كتاب استاد بزرگوار خود گرديده است.
كتاب تصحيح الاعتقاد از اعتبار خاصي برخوردار است و از زمان نگارش تا حال، پيوسته مورد توجه علما و فقهاي شيعه قرار داشته و در كتب مختلف از آن نقل شده است. اين كتاب براي تحقيق در عقايد شيعه و شناخت مباحث عقيدتي مطرح در قرن چهارم و عصر شيخ مفيد، كتابي ارزشمند و قابل توجه است. كتاب حاضر شامل اين عناوين مي باشد: صفات خداوند، جبر و تفويض، قضا و قدر، معناي عرش، رجعت، بهشت و جهنم، عصمت، تقيه، موحد بودن اجداد پيامبر، خطر و اباحه و بسياري از مباحث ارزشمند ديگر.

وضعيت نشر:
 

اين كتاب، با تحقيق حسين درگاهي به همت كنگره شيخ مفيد، در سال 1413 ق چاپ شده و توسط سيد علي مدرسي يزدي ترجمه و در سال 1371 ق به چاپ رسيده است.
منبع:کتابشناسي تفصيلي مذاهب اسلامي



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.