آثار حضور زنان در مساجد

حضور زنان در مسجد آثار فراواني را به دنبال دارد. چون مساجد خانه‏هاي خدا در روي زمين1، مركز وحي و انوار الهي2، بازاري از بازارهاي آخرت3، و منبع فيوضات معنوي، اجتماعي، سياسي، اخلاقي، تربيتي و عبادي است كه بانوان نيز با شرايطي مي‏توانند از همه اين نتايج و آثار برخوردار شوند. احاديث مي‏گويند مسجدها خانه خدا در روي زمين‏اند. جايي كه حضور خداوند بيشتر احساس مي‏شود و قداست آن با هيچ يك از جاهاي زمين قابل مقايسه نيست.
سه‌شنبه، 26 شهريور 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آثار حضور زنان در مساجد
آثار حضور زنان در مساجد
آثار حضور زنان در مساجد

حضور زنان در مسجد آثار فراواني را به دنبال دارد. چون مساجد خانه‏هاي خدا در روي زمين1، مركز وحي و انوار الهي2، بازاري از بازارهاي آخرت3، و منبع فيوضات معنوي، اجتماعي، سياسي، اخلاقي، تربيتي و عبادي است كه بانوان نيز با شرايطي مي‏توانند از همه اين نتايج و آثار برخوردار شوند. احاديث مي‏گويند مسجدها خانه خدا در روي زمين‏اند. جايي كه حضور خداوند بيشتر احساس مي‏شود و قداست آن با هيچ يك از جاهاي زمين قابل مقايسه نيست.

الف) آثار عبادي حضور زنان در مساجد

خداوند در قرآن كريم يكي از اهداف اساسي برپايي مساجد را عبادت و پرستش خداوند دانسته و فرموده است:
«أنَّ الْمَساجِدَ لِلّهِ فَلا تَدْعُوا مَعَ اللّهِ أحَدا».4 «مساجد از آن خدا است پس هيچ كس را با خدا نخوانيد.» مرحوم طبرسي براي كلمه «مساجد» چند معنا ذكر نموده است. يكي از آن معاني اين است كه بگوييم مراد از «مساجد» در آيه شريفه تمام مكانهايي است كه در آن‏جا براي خداوند عبادت و پرستش مي‏شود.5 در سوره اعراف آمده است:
«وَ أقيمُوا وُجوهَكُمْ عِنْدَ كُلِّ مَسْجِدٍ وَ ادْعُوه مُخلِصينَ لَهُ الدّين كَما بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ».6 «توجه خود را هنگام عبادت در هر مسجدي به سوي او كنيد و دين خود را براي او خالص كنيد همچنان كه در آغاز شما را آفريد بار ديگر در رستاخيز باز مي‏گرديد».
بنابراين، در قرآن كريم هر جا كه از مسجد نامي برده شده جنبه عبادي آن مدّ نظر قرار گرفته است. در روايات نيز به جنبه‏هاي عبادي آن توجه بيشتر شده، و اين نشان دهنده آن است كه اولياء دين(علیهم السلام) بر جنبه‏هاي عبادي مسجد تأكيد فراواني داشتند.
رسول خدا(صلی الله علیه واله) در اين باره مي‏فرمايد:
«كُلُّ جُلُوسٍ فِي الْمَسْجِدِ لَغْوٌ إلاّ ثلاَثةٌ: قرائةُ مُصلٍّ، أوْ ذِكرُ اللّهِ، أوْ سائِلٌ عَنْ عِلْمٍ».7 «هر گونه نشستني در مسجد بيهوده است، مگر اين كه براي سه كار باشد: خواندن قرآن، خدا را ياد كردن و يا دانش اندوختن».
رسول خدا(صلی الله علیه واله) در جاي ديگر فرمود: «إنَّما نُصِبَتِ الْمَساجِدُ لِلْقُرآنِ».8 «مساجد را براي قرآن خواندن ساخته‏اند». با توجّه به اين روايات و آيات شريفه يكي از آثار حضور و شركت زنان در مساجدن استفاده و بهره‏وري از اعمال عبادي در اين مكان مقدس است. اگر بانوان با رعايت شرايط در اين مكانهاي الهي وارد شوند مي‏توانند از اجر و پاداش عبادت كنندگان واقعي در مساجد برخوردار شوند.

ب) آثار علمي حضور زنان در مساجد

وقتي زنان در مسجد گرد هم مي‏آيند، بهترين زماني است كه مي‏توانند از مسائل ديني و قرآن بهره‏مند شوند؛ چون يكي از اهداف بناي مسجد برگزاري جلسات علمي و بيان احكام و مسائل اسلامي است؛ همان‏طور كه در زمان رسول خدا(صلی الله علیه واله) مرسوم بوده است. رسول خدا(صلی الله علیه واله) در روايتي به ابوذر فرمود: «مسجد محل پاسخ و پرسش در خصوص مسائل علمي است و فقط در اين صورت است كه مي‏توان در آن نشست».
حضرت علي(علیه السلام) در يكي از سخنان خود بهره‏برداري از علم و دانش را يكي از نتايج و آثار رفتن به مسجد ذكر مي‏كند و مي‏فرمايد:
«مَن اخْتَلَفَ إلي الْمَسْجِدِ أصابَ إحْديَ الثَّمانِ: أخاًمستفاداً في اللّهِ، أوْ عِلْما مُسْتَطْرِفا، أوْ آيةً مُحْكَمَةً، أوْ يَسمَعُ كَلِمةً تدُلُّ علي هُديً، أوْ رَحْمةً مُنْتَظِرةً، أوْ كَلِمَةً تَرُدُّهُ عَن رِدي، أوْ يترُك ذَنْبا خَشْيَةً أوْ حَياءً».9 * مسجد علاوه بر جنبه‏هاي ديني و فرهنگي به عنوان يك سنگر و نهاد سياسي در جامعه اسلامي مطرح است. حضور زنان در مساجد مي‏تواند يكي از جلوه‏هاي سياسي اين قشر عظيم در جامعه باشد.
«كسي كه به مسجد برود يكي از منافع هشتگانه نصيبش خواهد شد: برادران ارزشمندي پيدا مي‏كند؛ يا با علم و دانش روز آشنا مي‏شود؛ يا عقايد خود را بر دليل و برهان استوار مي‏سازد؛ يا سخناني كه موجب هدايتش شود مي‏شنود؛ يا رحمت الهي شامل حالش مي‏گردد؛ يا از پندهايي كه او را از گناه باز مي‏دارد بهره‏مند مي‏شود؛ يا به خاطر حيا و آبروي خويش يا ترس از خدا ترك گناه مي‏نمايد».
حضرت(علیه السلام) با اين بيان گويا و رساي خود مي‏فهماند كه مسجد يكي از مراكزي بايد باشد كه مسائل اسلامي و ديني و موعظه حسنه در آن واقع شود تا هر كسي به اين خانه مقدس رفت و آمد مي‏كند علاوه بر بهره عبادي از مسائل ديني و اسلامي نيز بهره‏مند مي‏شود. امروزه كه درهاي مساجد بر روي همگان گشوده است و به مناسبتهاي گوناگون در آنها سخنرانيها صورت مي‏پذيرد و علوم اسلامي تبليغ مي‏شود زنان مي‏توانند با حضور خود بهره‏هاي فراواني ببرند كه هم پاداش تحصيل علم بر آن مترتب شود و هم ثواب حضور در مسجد.
اهميّت رفتن به مسجد براي فراگيري علم و دانش به اندازه‏اي است كه بعضي از فقها رفتن زنان را به مسجد جهت فراگيري مسائل اسلامي واجب دانسته‏اند و گفته‏اند:
«اگر راهي براي يادگرفتن مسائل اسلامي جز از طريق رفتن به مسجد وجود ندارد واجب است (زنان) به مسجد بروند».

ج) آثار سياسي حضور زنان در مسجد

بي ترديد اكنون يكي از مراكز سياسي مهم در جامعه اسلامي مسجد است. مسجد علاوه بر جنبه‏هاي ديني و فرهنگي به عنوان يك سنگر و نهاد سياسي در جامعه اسلامي مطرح است. حضور زنان در مساجد مي‏تواند يكي از جلوه‏هاي سياسي اين قشر عظيم در جامعه باشد.
حضور زنان در مساجد، بيانگر حضور فعال آنان در جامعه اسلامي و مجامع ديني و مذهبي است. زنان با حضور خود در مساجد، وحدت و همبستگي در سطح اجتماع را به ارمغان مي‏آورند. در برخي روايات كساني كه بعد از شنيدن اذان بدون عذر از مسجد خارج مي‏شوند «منافق» خوانده شده‏اند. رسول گرامي اسلام(صلی الله علیه واله) جهت حفظ انسجام و همبستگي و اجتناب از هرگونه تفرقه و پراكندگي فرمود:
«مَنْ سَمِعَ النّداءَ فِي الْمَسْجِدِ فَخَرجَ مِنْ غَيْرِ عِلّةٍ فَهُوَ مُنافِقٌ إلاّ أنْ يُريدَ الرُّجُوع إلَيْهِ».10 «كسي كه در مسجد صداي اذان را بشنود و بدون علت از مسجد خارج شود منافق است جز اينكه قصد برگشت به مسجد را داشته باشد» .
از صدر اسلام تا كنون مسجد به عنوان كانون طرح مسائل سياسي مطرح بوده است. و عدم حضور زنان آنان را از آگاهي نسبت به بسياري از مسائل مهم سياسي كشور و جهان اسلام محروم مي‏كند.

د) آثار معنوي حضور زنان در مساجد

رسول خدا(صلی الله علیه واله) فرمود: «من كان القرآن حديثه والمسجد بيته بني‏الله تعالي لَهُ بيتا في‏الجنّه».11 «كسي كه كلام و ذكرش قرائت قرآن باشد و مسجد خانه‏اش، خداوند متعال خانه‏اي در بهشت برايش مهيا سازد».
آن كه در مسجد مأوي مي‏كند و با خدا به راز و نياز مي‏پردازد و شيرين‏ترين گفتارش را كلام او مي‏داند، لابد اجري دارد و سزاوار بزرگداشت كه بنا بر حديث فوق خداوند در بهشت برايش خانه‏اي در نظر مي‏گيرد و اين بهترين پاداشي است كه يك بنده مي‏تواند توقع داشته باشد.
* حضور زنان در مسجد براي انجام نماز جماعت در عصر رسول خدا(صلی الله علیه واله) از مسلّمات تاريخ است.
و نيز اصولاً كسي كه اراده مسجد مي‏كند و به آن سو گام برمي‏دارد يك نورانيت در او پديد مي‏آيد كه ما با ديدگان عادي قادر به درك آن نيستيم. و اگر فرض كنيم كسي كه كار خيري انجام مي‏دهد و يا دستگيري از درمانده‏اي مي‏كند، يك حالت شادابي و رضايت وجدان به او دست مي‏دهد؛ به همان اندازه كه يك گناه كار با گناه خود احساس افسردگي و نگراني در او پديد مي‏آيد. امام صادق(علیه السلام) فرمود: «آن كه به سوي مسجد برود و گام‏هايي كه بر مي‏دارد آن اندازه مبارك است كه زمين و هفت زمين بر او تسبيح مي‏كنند».12 شيخ‏الرئيس ابوعلي‏سينا براي ابوسعيد ابوالخير نوشت كه چه لزومي دارد مردم همه در مسجد اجتماع كنند با اينكه، خداوند از رگ گردن به انسان نزديك‏تر است،13 هر جا كه باشي اگر رابطه‏ات با خدا برقرار سازي نتيجه خواهي گرفت.
ابوسعيد در پاسخ نوشت: اگر چند چراغ در يك جا روشن باشد اگر يكي از آنها خاموش شده چراغهاي ديگر روشن است. ولي اگر همان چراغها هر كدام در اطاق دربسته‏اي باشد، اگر يكي از چراغها خاموش شود آن اطاق تاريك مي‏گردد. انسانها نيز اين‏گونه‏اند. بعضي گنه‏كار هستند؛ اگر تنها باشند شايد موفق به فيوضات و بركات نور الهي نشوند؛ ولي اگر در اجتماع باشند شايد خداوند به بركت وجود بعضي ديگر، افراد اجتماع آنان را نيز مشمول فيوضات و بركاتش قرار دهد.14

ه) آثار اخلاقي و تربيتي حضور زنان در مسجد

از آن جايي كه زنان بخش عمده اوقات خود را صرف كارهاي خانه و تربيت فرزندان مي‏كنند و گاهي نيز مشكلات زندگي آنها را در تنگنا قرار مي‏دهد نياز دارند تا به گوشه‏اي بروند و با خود خلوت كنند و كمي آرامش بيابند. زنان براي پرورش فرزندان در دامن خود بيش از مردان به راز و نياز احتياج دارند؛ چرا كه فرزندان به كانوني نياز دارند كه هم آرام باشد و هم امين و هم پاك. مسجد جايي است كه با دعاها و راز و نياز بنده، خداي بزرگ بسيار خرسند مي‏شود و در روايت هم آمده است كه وقتي بنده‏اي از دل خدا را صدا بزند خداوند بسيار خوشحال مي‏شود و به فرشتگان مي‏گويد: گوش كنيد و ببينيد اين بنده‏ام چه قدر عاشقانه مرا صدا مي‏كند. وقتي جماعتي در يك زمان گرد هم مي‏آيند و خدا را مي‏خوانند، ميان آنها هستند كساني كه دل شكسته پروردگارشان را مي‏خوانند و در پرتو اين رضايت خدا بندگان گناه‏كار هم به فيض خواهند رسيد؛ هر چند اندك باشد. در بعضي از روايات نيز آمده است كه دعا به صورت جمعي و گروهي مقبول‏تر و پسنديده‏تر است.
از جمله اين سخن امام صادق(علیه السلام)كه فرمود: «مَا اجْتَمَعَ أرْبَعةُ رهطٍ قطّ علي أمرٍ واحدٍ فدعوا اللّهِ عزّوجلّ إلاّ تفرقوا عن إجابة».15 «هيچ‏گاه چهار نفر با هم اجتماع نكرده‏اند كه براي مطلبي به درگاه خدا دعا كنند جز اينكه با اجابت آن دعا از هم جدا شده‏اند».
امام صادق(علیه السلام) در حديث ديگري فرمود: «كانَ أبي إذا حَزَنَهُ أمْرٌ جَمَعَ النّساء والصّبيان ثمّ دعا وَ أمّنوا».16 «هرگاه پيش‏آمدي پدرم را غمناك مي‏كرد زنان و كودكان را جمع مي‏كرد، سپس دعا مي‏نمود و آنها آمين مي‏گفتند».

شرايط حضور زنان در مساجد

1ـ از رفتن انفرادى بپرهيزند: امام صادق علیه السلام فرمود: مـن مـشـى الـى الـمسجد لم يضع رجلا على رطب و لايابس الا سبحت له الارض الى الارضين السابعة (وسائل ج3:ص482) كسى كه بسوى مسجد حركت كند, گام بر تر و خشك نمى گذارد, مگر اين كه زمين تاطبقات هفتگانه اش تسبيح او مى گويند)).
2ـ رعايت پوشش اسلامى : خداوند خطاب به رسول خدا(صلی الله علیه واله ) مى فرمايد: ((يـا ايـهـا النبى قل لازواجك و بناتك و نساء المؤمنين يدنين عليهن من جلابيبهن ذلك ادنى ان يعرفن فلايؤذين و كان اللّه غفورا رحيما)). (احزاب /59) اى پيغمبر به همسران و دخترانت و به زنان مؤمنين بگو كه جلباب هاى (روسرى هاى )خويش را بـه خـود نزديك سازند. اين كار براى اينكه شناخته شوند و مورد اذيت قرارنگيرند نزديكتر است و خدا آمرزنده و مهربان است. آنـچـه از ايـن آيـه شـريفه استفاده مى شود اين است كه , زنان بايد رفتارشان به گونه اى باشد كه وقـارشـان حـفظ شود. زن مسلمان بايد آن چنان در ميان مردم رفت و آمد كند كه علايم عفاف و سنگينى و پاكى از آن هويدا باشد و با اين صفت شناخته شود.
3ـ در بين راه خانه و مسجد توقف نكنند: ائمه معصوم (علیهم السلام) توقف بيهوده در مسجد را مذموم شمرده اند تا چه رسد به اين كه در بين راه توقف بيهوده داشته باشند. پيامبر گرامى اسلام (صلی الله علیه واله) خطاب به ابوذر مى فرمايد: ((يـا ابـاذر! كـل جـلـوس فـى الـمـسـجد لغو الا ثلاثه : قرائة مصل او ذاكر اللّه تعالى اومسائل من علم )). (وسائل 3: 86/ , بحار 77: 86) هر جلوسى در مسجد لغو و بيهوده است مگر اين كه براى سه كار باشد: خواندن قرآن ,ذكر خدا و كسب انش . بـنـابـرايـن , تـوقف بيهوده در مسجد و خارج از مسجد از ديدگاه روايات اهل بيت (علیهم السلام) مذموم شمرده شده است . در صحيح بخارى از عايشه نقل شده است : ((ان رسـول اللّه (صلی الله علیه واله) كـان يـصـلـي الصبح بغلس فينصرفن نساء المؤمنين لايعرفن من الغلس او لايعرف بعضهن بعضاو)). (صحيح بخارى 408) در حديث ديگر از عايشه آورده است : ((ان كـان رسـول اللّه (صلی الله علیه واله) لـيـصـلـي الـصـبـح فينصرف النساء متلفعات بمروطهن مايعرفن من الغلس )). هم چنين در كتاب ((لؤلؤ و مرجان )) به نقل از عايشه آمده است : ((كـن نساء المؤمنات يشهد مع رسول اللّه صلاة الفجر متلفعات بمروطهن , ثم ينقلبن الى بيوتهن حين يقضين الصلاة لايعرفهن اءحد من الغلس )). (اللؤلو و المرجان 1: 137/باب 40)
4ـ استفاده نكردن از بوى خوش و آرايش: يـكـى از آداب مـسـجـد, زيـنـت كـردن بـه هنگام مسجد رفتن است . قرآن كريم در سوره اعراف مى فرمايد: ((يا بنى آدم ! خذوا زينتكم عند كل مسجد)). (اعراف 31) اى فرزندان آدم ! زينت خود را به هنگام رفتن به مسجد به همراه داشته باشيد. در روايات وارد شده است كه به هنگام رفتن به مسجد لباس هاى نو و زيباى خود رابپوشيد. در عروه آمده است : ((يستحب التطيب و لبس الثياب الفاخر عند التوجه الى المسجد)). (عروه الوثقى 1:426) مستحب است به هنگام رفتن به مسجد از بوى خوش و لباسهاى تازه استفاده كند. و هم چنين در احوالات امام حسن مجتبى (علیه السلام) آمده است : ((وقـتـى بـه نماز بر مى خواست بهترين لباس هاى خود را مى پوشيد. علت را پرسيدند, آن حضرت فرمودند: (ان اللّه جميل يحب الجمال فاتجمل لربي و هو يقول : خذوا زينتكم عند كل مسجد. فاحب أن ألبس أجود ثيابي).(مجمع البیان ج1 ص 412) خدا زيباست و زيبايى را دوست دارد. من براى خدايم خود را آراسته مى كنم , چون او مى گويد: زينت خود را نزد هر نمازى به تن كنيد و من دوست دارم كه بهترين لباسم را بپوشم . بـنـابـرايـن , اسـتفاده از لباس هاى تازه , استفاده از بوى خوش , زينت دادن سر و صورت به هنگام مـسـجد رفتن يكى از مصاديق « زينت » در آيه شريفه است كه امرى مطلوب ونيكو شمرده شده است .اما همين امر مستحب كه اين قدر تأكيد شده است در مورد زنان روا نيست .
چون آرايش زنان بايد بـراى شـوهـران شـان باشد و بيرون از خانه سبب تحريك بيگانگان مى گردد و پرهيز از اين كار از خواسته هاى در خور توجه دين اسلام است . رسول خدا(صلى اللّه عليه وآله و سلم) در اين باره مى فرمايد: (اذا شهدت احدا كن المسجد فلا تمس طيبا).( صحيح مسلم 4: 162 ) هنگامى كه يكى از شما ـ زنان ـ قصد مسجد كرد نبايد از بوى خوش استفاده نمايد. در نـتـيـجه , اين كه گفته شد شايسته نيست زنان از بوى خوش استفاده كنند يا خود رابيارايند, بدين منظور است كه بهانه اى بارى وسوسه نامحرمان نگردد و گرنه اگر جايى فقط زنان باشند و يـا مـسجدى فقط براى زنان باشد و راه آمد و شدشان ويژه زنان در نظرگرفته شده باشد, معلوم نـيـسـت كـسـى آن را ناروا بداند و يا در خانه هم زنى كه تنها براى خرسندى شوهر خود را آرايش مى كند نه فقط گناه نيست كه مستحب هم هست .
5ـ عدم اختلاط زن و مرد در مسجد : در تاريخ آمده : پيغمبر اكرم (صلى اللّه عليه و آله وسلم ) دستور داد كه در آمد و شد زنان رااز مردان جدا سازند. روزى اشاره به يكى از درها كرد و فرمودند: ((لو تركنا هذا الباب للنساء... )). (سنن ابى داود 1: 156/571) « خوب است اين در را به بانوان اختصاص دهيم ». در كتاب كافى آمده است : پـيـغـمـبـر اكرم (صلی الله علیه واله) دستور داد كه شب هنگام كه نماز تمام مى شود مردها بعد از زن هاخارج شوند. (سنن ابى داود 1: 571) و نيز درباره خروج مردان و زنان از مسجد و رفت و آمد در كوچه ها فرموده است : مردان از وسط و زنان از كنار كوچه يا خيابان بروند. (كافى ج 5 ص 518) در سنن ابى داود آمده است : روزى رسـول خدا(صلی الله علیه واله) دربيرون مسجد بود. ديد مردان و زنان با هم از مسجد بيرون آمدند. رو به زن ها كرد و فرمود: بهتر است صبر كنيد مردان بروند و بعدشما . (سنن ابى داود ج2ص 658) به همين دلايل فقها فتوا به كراهت اختلاط زنان و مردان داده اند. مرحوم آية اللّه سيد محمد كاظم طباطبائى يزدى (قدس سره ) در عروة الوثقى فصل اول مسئله 49 مى گويد: ((يكره اختلاط الرجال بالنساء الا للعائز)). ((23)) ((مختلط شدن مردان و زنان مكروه است مگر در مورد پيرزنان )).
6ـ پرهيز از سخنان بلند و بيهوده : رسول خدا(صلی الله علیه واله) درباره پرهيز از بلند كردن صدا در مسجد فرموده اند: ((اذا فـعـلـت امـتي خمس عشرة خصلة حل بها البلاء قيل : يا رسول اللّه ما هن ؟ قال : ((اذاارتفعت الاصوات في المساجد)). (تحف العقول , ص 25) هـنگامى كه پانزده خصلت در ميان امت من رايج شود بلا بر آنان نازل خواهد شد. ازجمله آن ها اين است كه صداها را درمسجد بلند كنند. پيامبر گرامى اسلام (صلی الله علیه واله) ضمن وصاياى خود به ابوذر فرموده اند: ((يا اباذر! الكلمة الطيبه صدقة و كل خطوة تخطوها الى الصلوة صدقة .
يا اباذر! من اجاب داعى اللّه و احـسـن عـمـارة مـساجد اللّه كان ثوابه من اللّه الجنة . فقلت كيف يعمرمساجد اللّه ؟ قال : لاترفع الاصـوات فـيـها و لايخاض فيها بالباطل و لايشترى فيها ولايباع و اترك اللغو مادمت فيها. فان لم تفعل فلا تلومن يوم القيامة الا نفسك )). (وسائل 3:507) اى ابوذر! سخن نيكو نوعى « صدقه » است و هر قدمى كه براى رفتن به نماز برمى دارى صدقه است . اى ابوذر! كسى كه دعوت الهى را بپذيرد و مساجد خدا را نيكو وآباد نگه دارد, ثواب و پاداش او از جـانـب خدا بهشت است . ابوذر عرض كرد: اى رسول خدا! چگونه بايستى مسجد را آباد نمود؟ رسول خدا(صلی الله علیه واله) فرمودند: آباد كردن مسجد به اين است كه صداها در آن بلند نشود, در آن گفت و گـوهـاى بـاطـل و بيهوده نشود. از خريدو فروش در آن خود دارى شود و تا وقتى كه در مسجد هـستى از سخنان بيهوده بپرهيز واگر اين امر را رعايت نكردى در روز قيامت كسى جز خودت را مورد ملامت و سرزنش قرار مده. وقـتـى كـه شـاءن مسجد تا اين اندازه بلند است و رسول خدا (صل اللّه عليه وآله وسلم )مردم را از گـفـتـن حـرف هاى بيهوده و غير عبادت باز مى دارد بر مسلمانان است كه حرمت مسجد را نگه دارند و حتى از پرداختن به امور دنيا بپرهيزند. به ويژه زنان كه نبايد صداى آنان را نامحرم بشنود. در حـقـيقت با بلند كردن صداى خود به دو صورت به گناه مى افتند. نخست اين كه , حرف زدن مذموم خدا است و ديگر اين كه صداى شان به گوش بيگانه مى رسد. حضرت على (علیه السلام) طى حديثى در اين باره فرمود: ((يـأتي في آخر الزمان قوم يأتون المساجد فيقعدون حلقا ذكرهم الدنيا و حب الدنيا. لاتجالسوهم فليس للّه فيهم حاجة )). (وسائل 3: 493) در آخر زمان مردمى مى آيند كه در مساجدحضور پيدا مى كنند و تشكيل جلسه مى دهند اما از دنيا و دوستى آن سخن مى گويند , شما با چنين افرادى همنشينى نكنيد (چون ) خداوند كارى به آنها ندارد . روزى فـرا مـى رسـد كه مردم به مسجد مى آيند و گردهم مى نشينند و يگانه هم شان دنيا است و سخن گفتن در آن خصوص . با اينان ننشينيد كه خداوند آنان را آزاد گذاشته است .

حضور زنان در مسجد در روزگار پيامبر(صلی الله علیه واله)

حضور زنان در مسجد براي انجام نماز جماعت در عصر رسول خدا(صلی الله علیه واله) از مسلّمات تاريخ است. در بعضي از روايات حضور آنان به روشني ذكر شده است.
امام صادق(علیه السلام) از امام باقر(علیه السلام) نقل مي‏كند كه فرمود:
«كان رسولُ‏اللّهِ(صلی الله علیه واله) يَسْمَعَ صَوْتَ الصّبي وَ هُوَ يَبْكي وَ هُوَ فِيالصّلاةِ فَيُخَفّفُ‏الصَّلاةَ أنْ تعبَر اُمّه (تصير اليه خ ل)».17 «رسول خدا(صلی الله علیه واله) هنگام خواندن نماز جماعت صداي گريه طفلي را شنيد كه مادرش او را با خود به مسجد آورده بود. آن حضرت نماز را كوتاه كرد تا مادرش سراغ فرزند رود.» و در روايت ديگري آمده است: روزي رسول خدا(صلی الله علیه واله) نماز صبح را با كوتاه‏ترين سوره خواند. اصحاب از او پرسيدند اي رسول خدا(صلی الله علیه واله)! چه اتفاقي افتاده كه نماز را سريع تمام كرديد. آن حضرت در پاسخ فرمود:
«إني سَمِعْتُ صوتَ صبيّ في صفِّ النِساءِ».18 «من صداي طفلي را در صف زنان شنيدم».
حضرت علي(علیه السلام) نيز در همين زمينه مي‏فرمايد:
«كُنَّ النّساءُ يُصلّينَ مَعَ النّبي(صلی الله علیه واله) فَكُنَّ يؤمرْنَ أنْ لا يَرْفَعْنَ رُؤسَهُنَّ قَبْلَ الرِّجالِ‏لِضيقِ الاُزُرِ».19 «زنان در عصر پيامبر(صلی الله علیه واله) نماز را با پيامبر(صلی الله علیه واله) به جاي مي‏آوردند. به زنان دستور داده شده بود كه چون لباس مردان كوتاه بود قبل از مردان سر از سجده برندارند».
در باره شأن نزول آيه شريفه دستور حجاب20 آمده است:
«در عصر رسول خدا(صلی الله علیه واله) زنان به منظور اقامه نماز به مسجد مي‏رفتند و گروهي از منافقان اوايل شب كه هوا تازه تاريك مي‏شد در كوچه‏ها و معابر مزاحم آنان مي‏شدند و بعد مدعي مي‏شدند كه ما نمي‏دانستيم اين زن كنيز است يا آزاد (چون براي كنيزان پوشاندن سر واجب نبود)21 لذا خداوند اين آيه را نازل فرمود و به رسول خدا(صلی الله علیه واله) دستور داد كه به همسران و دختران خود و زنان مؤمنين بگويد كه بدون جلباب و روسري و پوشش كامل از خانه خارج نشوند. پس از نزول اين آيه، زنان انصار با لباس سياه و بلند و با حجاب كامل در نماز جماعت حاضر مي‏شدند».22

پي نوشت :

1ـ إنّ بيوتي فيالأرض المساجد. وسائل الشيعه، ج3، ص557.
2ـ المساجد انوار الله. مستدرك وسائل ج3، ص448.
3ـ المساجد سوق من أسواق الآخرة. مستدرك الوسائل، ج3، ص361.
4ـ سوره جن، آيه 18.
5ـ مجمع البيان، ج5، ص372.
6ـ اعراف، آيه 29.
7ـ بحارالانوار، ج77، ص86؛ وسائل الشيعه، ج3، ص86.
8ـ وسائل الشيعه، ج3، ص492.
9ـ همان، ص480 و من لايحضره الفقيه ج1، ص237.
10ـ وسائل الشيعه، ج3، ص481.
11ـ همان.
12ـ همان، ص482.
13ـ «و نحن اقرب اليه من حبل الوريد» سوره ق آيه 16.
14ـ داستانها و پندها، ج9، ص58.
15ـ وسائل الشيعه، ج 4، ص1143.
16ـ همان، باب 39.
17ـ همان، ج5، ص47.
18ـ المسند الجامع، ج6، ص227.
19ـ وسائل الشيعه، ج5، ص413.
20ـ احزاب، آيه 59.
21ـ تبيان، ج8، ص361.
22ـ مجمع‏البيان، ج4، ص370.





نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.