آیا طب ‌سوزنی می‌تواند فشار خون بالا را درمان کند؟

فشار خون بالا را می‌توان با گزینه‌های درمانی مختلف، از جمله داروها، داروهای طبیعی و درمان‌های جایگزین درمان کرد. طب ‌سوزنی یکی از گزینه‌های درمانی جایگزین رایج برای فشار خون بالا است.
سه‌شنبه، 25 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آیا طب ‌سوزنی می‌تواند فشار خون بالا را درمان کند؟
آیا طب ‌سوزنی می‌تواند فشار خون بالا را درمان کند؟

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون




 

فشار خون بالا را می‌توان با گزینه‌های درمانی مختلف، از جمله داروها، داروهای طبیعی و درمان‌های جایگزین درمان کرد. طب ‌سوزنی یکی از گزینه‌های درمانی جایگزین رایج برای فشار خون بالا است.
امروزه فشار خون بالا یکی از مشکل بهداشتی رایجی است، که عمدتا به دلیل سبک زندگی استرس‌زا ایجاد می‌شود. این وضعیت سلامتی نیز با چاقی، پیری، اعتیاد به الکل، سیگار کشیدن و بیماری‌های خاص مانند دیابت یا بیماری‌های کلیوی در ارتباط است. اشخاص با فشار خون بالا علایمی مثل، تنگی نفس، سردرد، تهوع، بی‌قراری، خستگی و تاری دید را تجربه می‌کنند. فشار خون کنترل نشده می‌تواند عوارض خاص مانند حمله قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، سندرم متابولیک و از دست دادن بینایی را ایجاد کند. آخرین تحقیقات در علوم پزشکی تعدادی گزینه درمانی برای فشار خون بالا پیشنهاد کرده‌اند.
داروهای فشار خون بالا در بلند مدت می‌تواند سبب عوارض جانبی خاصی شود. بنابراین ممکن است برخی درمان‌های جایگزین انتخاب کنند. برخی از راه‌حل‌های طبیعی و درمان‌های مختلف، مانند آروماتراپی، و روش‌های تمدد اعصاب که می‌توانند فشار خون را به حالت طبیعی برگردانند وجود دارد. طب سوزنی نیز یکی از روش‌های جایگزین موثر است.

طب سوزنی برای فشار خون بالا

این روش یکی از قدیمی‌ترین روش‌های درمانی است که از هزاران سال قبل ریشه در کشور چین دارد و در سراسر جهان استفاده می‌شود. حدود 2000 نقطه طب سوزنی بر روی بدن انسان وجود دارد که با توابع مختلف بدن ارتباط دارند. در این روش سوزن‌هایی به نازکی مو از طریق پوست به اعماق مختلف نقاط استراتژیک بدن وارد می‌شوند. این یک گزینه درمانی جایگزین موثر در طب سنتی چین (TCM) است و می‌تواند برای درمان طیف گسترده‌ای از اختلالات مانند بی‌خوابی، سردرد، استرس، درد مفاصل، آرتروز، دیابت، میگرن، آسم و فشار خون بالا استفاده شود.
با توجه به آخرین گزارشات تحقیقات علمی، طب سوزنی با مسدود کردن پذیرنده بتای اعصاب سمپاتیک و با تحریک سیستم آدرنالین-آنژیوتانسین فشار خون را پایین می‌آورد. طب سوزنی، همراه با تحریک الکتریکی، که به عنوان الکترو-طب سوزنی نیز شناخته می‌شود، همچنین می‌تواند فشار خون بالا را درمان کند. در طول این درمان سوزن‌ها تیز به نقاط مشخص و یا نقاط کلیدی حاضر بر روی پاها، ساعد و مچ وارد می‌شود. در روش الکترو-طب سوزنی، جریان‌های فرکانس پایین از طریق سوز‌های طب سوزنی منتقل می‌شوند. سوزن‌ها به دستگاهی متصل می‌شوند که به طور مداوم پالس‌های کوچک فرکانس پایین الکتریکی تولید می‌کند. دو سوزن باهم اعمال می‌شوند، به‌طوری که پالس‌های الکتریکی از یک سوزن به دیگری منتقل می‌شوند. چندین جفت سوزن از چنین جفت‌هایی اعمال می‌شوند که باعث تحریک برخی مواد شیمیایی در مغز می‌شوند که به کاهش واکنش پاسخگویی به سیستم قلبی-عروقی کمک می‌کند. این امر به کاهش فعالیت قلب و نیازش به اکسیژن را کم می‌کند، که به نوبه خود به طور قابل توجهی فشار خون بالا را پایین می‌آورد. سوزن‌ها هربار باید حداکثر به مدت 30 دقیقه اعمال شوند. این روش تنها باید توسط یک متخصص انجام گیرد. تحقیقات علمی مختلفی مدعی اثربخشی این نوع درمان است. نقاط طب سوزنی که در این تحقیقات استفاده شده شامل ST36, SP6, HT7, K3, SP9, LI4, LV3, LI11, ST9, P5, P6, LI10 می‌باشد.
با این حال، معمولا درمان فشار خون بالا بوسیله این روش همراه با گیاهان دارویی خاص توصیه می‌شود. استفاده از گیاهان دارویی مانند شان‌ژا، تیان‌ما و شیا کو کا‌ئو برای درمان فشار خون بالا موثر است. تیان ما در تسکین علایم فشار خون بالا مانند، سردرد سرگیجه و بی‌حسی اندام مفید است. شاخ و برگ گیاه یه‌ جو هوآ یا گلِ گل داودی می تواند از طریق گشاد کردن عروق محیطی فشار خون بالا را کاهش دهد. این گیاه را می‌توان در قالب پودر، چای گیاهی، یا مکمل‌های غذایی استفاده کرد.
طب سوزنی عملکرد کلی بدن را به‌وسیله روش‌های طبیعی تنظیم می‌کند که موجب کاهش فشار خون بالا و طبیعی شدن سطح آن می‌انجامد. طب سوزنی همچنین به کاهش استرس کمک می‌کند و موجب آسودگی و اثر آرام‌بخشی است که به نوبه خود مفید است. بنابراین، این درمان یک روش بی‌خطر و موثر برای کاهش علایم جدی فشار خون بالا و جلوگیری از عوارض تهدیدکننده حیات است.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.