آیا مصرف بیش از حد قند باعث بروز سرطان می‌شود؟

اگر چه مصرف بیش از حد قند خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد ولی افراد زیادی از رابطه‌ی آن با سرطان مطلع نیستند. مطابق تحقیقات انجام شده، بالا بودن میزان قند خون خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
سه‌شنبه، 25 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آیا مصرف بیش از حد قند باعث بروز سرطان می‌شود؟

     آیا مصرف بیش از حد قند باعث بروز سرطان می‌شود؟

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

اگر چه مصرف بیش از حد قند خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد ولی افراد زیادی از رابطه‌ی آن با سرطان مطلع نیستند. مطابق تحقیقات انجام شده، بالا بودن میزان قند خون خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
قند در شکل ساده‌ی خود گلوکز نامیده می‌شود. قند منبع اصلی تأمین انرژی بدن به شمار می‌رود. مصرف بیش از حد قند نقش مهمی در زندگی ما ایفا می‌کند و خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک را افزایش می‌دهد. شکر از عوامل اصلی ابتلا به چاقی و دیابت نوع 2 به شمار می‌رود. تحقیقاتی که اخیراً انجام شده‌اند نشان می‌دهند که بالا بودن میزان قند خون با سرطان در ارتباط است. در این مقاله به توضیح درباره‌ی نحوه‌ی ارتباط میان قند با بروز سرطان می‌پردازیم.

تحقیقات چه می‌گویند؟

مطابق تحقیقات انجام شده، پژوهشگران کشف کرده‌اند که مصرف بیش از حد قند با بروز سرطان مرتبط است. در یکی از این تحقیقات نحوه‌ی واکنش سلول‌ها در روده به قند مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. این کار باعث می‌شود پانکراس انسولین آزاد کند – انسولین هورمونی است که میزان قند خون را تنظیم می‌کند. قند در روده آزادسازی هورمون GIP را تحریک می‌کند که آزادسازی انسولین را افزایش می‌دهد. ترشح GIP توسط پروتئینی به نام بتا کاتنین کنترل می‌شود که فعالیت آن به میزان قند بدن بستگی دارد. جهش‌های بتا کاتنین با پیشرفت سرطان تخمدان ، پروستات و روده مرتبط هستند.
همچنین، تحقیقات نشان می‌دهند که بتا کاتنین در چرخه‌ی طبیعی سلول‌ها اختلال ایجاد می‌کند و باعث می‌شود آن‌ها تبدیل به سلول‌های پیش سرطانی شوند. به علاوه، مشخص شده است که بتا کاتنین در حضور میزان بالای قند منجر به تکثیر سلول‌های سرطان می‌شود.
تحقیق دیگری که در این باره انجام شده است نشان می‌دهد که رژیم غذایی حاوی مواد غذایی با قند بالا مثل چیپس و نوشابه‌های گازدار خطر ابتلا به سرطان‌ روده‌ی بزرگ را افزایش می‌دهد. این تحقیق عادت‌های غذایی 2063 بیمار مبتلا به سرطان روده‌ی بزرگ را مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. نتیجه‌ی تحقیق این بود که غذاهای با انرژی بالا شما را در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به سرطان روده‌ی بزرگ قرار می‌دهند.
قند باعث بروز سرطان نمی‌شود ولی، مصرف بیش از حد آن بدون دریافت مقدار کافی پروتئین ، چربی و فیبر چیزی است که شما را در معرض خطر ابتلا به چاقی ، دیابت و همچنین سرطان قرار می‌دهد.

متابولیسم قند در بدن

قند مولکولی پیچیده است که از فروکتوز و گلوکز ساخته شده است و برای همه‌ی سلول‌های بدن ضروری است. افزایش دریافت میزان قند باعث افزایش وزن و چاقی می‌شود. افزایش وزن بدن بدون ورزش کردن خطر ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.
زنان نباید روزانه بیش از 25 گرم قند مصرف کنند. این مقدار برای مردان برابر 37 گرم است. این برابر با 100 کالری برای زنان و 150 کالری برای مردان است.
متخصصان می‌گویند که تغییر دادن عادت‌های غذایی و داشتن سبک زندگی سالم به جلوگیری از بروز سرطان در 1 نفر از هر 3 نفر کمک می‌کند. همچنین، 63 درصد مرگ و میر در جهان به خاطر بیماری‌های غیر قابل انتقال مانند دیابت ، سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی اتفاق می‌افتد.
مطابق اعلام سازمان جهانی سلامت، 1 نفر از هر 10 نفر در جهان چاق و مبتلا به دیابت است و نرخ چاقی هر 20 سال دو برابر می‌شود. در ایالا متحده، دیابت علت مرگ و میر بیش از 2 نفر در هر ساعت است.
حقایق تعجب آوری در مورد تأثیرات سبک زندگی و رژیم غذایی ناسالم بر روی سلامت انسان‌ها وجود دارد. زمان آن فرا رسیده است که سبک زندگی و عادت‌های غذایی خود را تغییر دهیم تا به مبارزه با بیماری‌هایی مانند سرطان بپردازیم.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.