نگاهي به سياست هاي فن‌آوری اطلاعات در سال 86

اکونیوز:در سال 86 به‌دلیل محدود شدن بعضی از مسیر‌های ورود کالا شاهد رکود صنعت IT بودیم و کمبود‌هایی در مباحثی مانند محصولات ساخته شده وارداتی و تولید داخل به‌وجود آورد. به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، رییس سندیکای تولیدکنندگان فن‌آوری اطلاعات با بیان سیاست‌‌های سال 86 در حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات تصریح کرد: از جمله این سیاست‌گذاری‌ها شتابزده عمل کردن در بخش تلفن همراه و ادغام شورا در بخش IT بود که با مخالفت مجلس شورای اسلامی روبه‌رو و بحث به‌وجود آمدن
يکشنبه، 5 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نگاهي به سياست هاي فن‌آوری اطلاعات در سال 86
نگاهي به سياست هاي فن‌آوری اطلاعات در سال 86
نگاهي به سياست هاي فن‌آوری اطلاعات در سال 86

اکونیوز:در سال 86 به‌دلیل محدود شدن بعضی از مسیر‌های ورود کالا شاهد رکود صنعت IT بودیم و کمبود‌هایی در مباحثی مانند محصولات ساخته شده وارداتی و تولید داخل به‌وجود آورد.
به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، رییس سندیکای تولیدکنندگان فن‌آوری اطلاعات با بیان سیاست‌‌های سال 86 در حوزه‌ی فن‌آوری اطلاعات تصریح کرد: از جمله این سیاست‌گذاری‌ها شتابزده عمل کردن در بخش تلفن همراه و ادغام شورا در بخش IT بود که با مخالفت مجلس شورای اسلامی روبه‌رو و بحث به‌وجود آمدن شش شورای موازی و دخالت در کارهای یکدیگر، سبب بلاتکلیفی صنعت IT شد.
محمدحسین محبی ایرانی با اظهار امیدواری از اینکه در سال 87 شوراهای عالی اطلاع‌رسانی و انفورماتیک با اقدامات خود سرمایه‌گذاری‌های مناسب روی صنعت IT داشته باشند، تاکید کرد: این سیاست‌گذاری‌ در وزارت صنایع و معادن منجر به تشکیل اداره کل IT شد و این اتفاقی بود که بعد از 30 سال سبب ایجاد اداره‌ای به منظور تولی IT در وزارت صنایع شد.
او خاطرنشان کرد: آنچه در این دو سال گذشت، حداقل نقطه قوتی مانند لزوم اجماع جمعی در صنعت IT داشت که بارز‌ترین نمود این اجماع جمعی تنظیم صلح‌آمیز و همراه با تفاهم تعرفه‌های واردات کالاهای ساخته شده یا مواد اولیه واحد‌های تولیدی است.
به گفته محبی در داخل کشور مشکلاتی بنیادی مانند یارانه‌ها و روابطی غیر طبیعی در حوزه اقتصاد کلان وجود دارد و یقینا کارنامه‌ بخش خصوصی از دولت جداست و این جدایی در حوزه صنعت در وزارت صنایع و معادن در حوزه ICT در وزارت ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات شکاف ایجاد کرده است.
رییس سندیکای تولید کنندگان فن‌آوری اطلاعات گفت: در بخش صنعت، تسهیلات زودبازده و تسهیلات صندوق ذخیره ارزی برای مشتاقان صنعت و تولید قابل دسترسی‌تر شده و در بخشی تجارت و واردات تعرفه‌ها تقریبا بهتر از گذشته شده است.
محبی تاکید کرد: مستقل از حمایت‌های خاص دولتی (گرچه در حوزه IT از قبل هم وجود نداشت) باید با وضعیت موجود به تحلیل منطقی رسید و این استقلال، واحد‌های مستقل را وادار به توسعه یا کناره‌گیری می‌کردند.
وی افزود: کسانی که در بخش صنعت سرمایه‌گذاری زیرساختی کردند، قطعا در سال 87 به بهره‌برداری می‌رسند. همچنین مشکلات اقتصادی ناشی از تنگناهای سیاسی و قطع روابط مستقیم فرصتی برای نمایش‌های سطحی با قیمت آزاد نخواهد گذاشت، بنابراین صنعت در حوزه IT تک‌قطبی خواهد شد.
محبی تصریح کرد: نرخ ارزان سرمایه در حاشیه خلیج فارس، بیکاری سال‌ها‌ی گشته، اشتیاق آن‌ها جهت ایجاد پل موقت برای تامین مایحتاج عراق و افغانستان و شرکت رقابت در اعطای تسهیلات جهت واردات از عوامل متعادل شدن نرخ‌های تمام شده است.
او مشکلات تولید کنندگان را زیاد دانست و گفت: با تصمیمات قاطع مدیران تولیدی می توان احتمال رها شدن از مشکلات را داشت که با این وجود غلبه بر مشکلات آسان‌تر به نظر می‌رسد و وارد کنندگان می‌توانند با یک جابه‌جایی غیر استراتژیک در تاکتیک‌های کهنه برای فائق آمدن بر هزینه‌های کنترل نشده بهره‌ ببرند.
به گفته محبی گرانی نرخ سرمایه‌، فراوانی عرضه‌، وجود کارتل‌ها و تراست‌های اقتصادی با گرایشات سیاسی و تکلیف دولت در برنامه پنجم با تغییر و تحولات ساختاری در مجلس و احتمالا در دولت، از عوامل به تعادل نرسیدن معادلات است.
او درباره چشم‌انداز IT در سال 87 گفت: این چشم‌انداز مرتبط با سال 86 است. با توجه به اتفاقی که در سال 86 مبنی بر اعطای تسهیلات افتاد، بعضی از مشکلات مالی حل شده و توانستند برای سرمایه‌ در گردشی، ساخت واحد تولیدی و خرید ماشین آلات اقدام کنند.
منبع:خبرگزاری اقتصادی ایران

معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.