تفاوت سیستم عامل ویستا با XP :

اجازه دهید این بحث را با مقایسه نصب ویستا آغاز کنیم. در ویندوز Xp، درخواست سیستم برای اطلاعات کاربر، شماره سریال و دیگر داده ها بعد از عمل کپی کردن اطلاعات صورت می گیرد، در صورتی که در ویندوز ویستا، سوالاتی مثل نام کامپیوتر، شماره سریال قبل از عمل کپی کردن فایل ها صورت می گیرد. در صورتی که مایل به نصب ویستا هستید شما باید حتما از درایوی استفاده کنید که با NTFS فرمت شده باشد که هدف از این کار امنیت بالا در نصب این برنامه است.
جمعه، 10 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تفاوت سیستم عامل ویستا با XP :
تفاوت سیستم عامل ویستا با XP :
تفاوت سیستم عامل ویستا با XP :

مایکروسافت سعی کرده که ویژگی و خصوصیت های جدیدی به سیستم عامل قدیمی خود یعنی Xp اضافه کند. در ویندوز ویستا، مایکروسافت سعی کرد تا ویژگی های قدیمی xp را بهبود بخشد! در صورتی که مایل هستید سیستمتان را از Xp به ویستا ارتقا دهید موقع مناسبی است.

مقایسه مراحل نصب :

اجازه دهید این بحث را با مقایسه نصب ویستا آغاز کنیم. در ویندوز Xp، درخواست سیستم برای اطلاعات کاربر، شماره سریال و دیگر داده ها بعد از عمل کپی کردن اطلاعات صورت می گیرد، در صورتی که در ویندوز ویستا، سوالاتی مثل نام کامپیوتر، شماره سریال قبل از عمل کپی کردن فایل ها صورت می گیرد. در صورتی که مایل به نصب ویستا هستید شما باید حتما از درایوی استفاده کنید که با NTFS فرمت شده باشد که هدف از این کار امنیت بالا در نصب این برنامه است. امنیت در Fat32 قابل مقایسه با NTFS نیست. همچنین سرعت نصب برنامه نسبت به Xp سریعتر می باشد.

روند Boot کردن (booting process)

تفاوت دیگری که قابل توجه می باشد در روند راه اندازی آن می باشد، NT boot loader یا راه انداز NT که در سیستم عامل قدیمی وجود داشت با Boot manager ویندوز جایگزین شده. ویندوز ویستا بدلیل مسائل امنیتی، توصیه نمی کند که برنامه های کاربردی را، چه برای کاربر و چه برای مدیر سیستم، در درایوی که Boot drive ها در آن قرار دارند مثل (C:) ذخیره کنیم.

منوی شروع :

مایکروسافت طراحی آیتم های میزکار را بهبود بخشیده، برای مثال می توان به منوی شروع اشاره کرد. نوار وضعیت که شامل دکمه شروع است، که تقریباً شبیه به ویندوز XP است، با رنگ دیگری ظاهر شده. بجای رنگ Classic Blue، رنگ پیش فرض آن به Coffee Black تغییر کرده.

قابلیت های سه بعدی و Aero

ویژگی جدیدی به نام “Aero” اضافه شده که در صورتی که سیستم دارای گرافیک بالا باشد می توان از آن استفاده کرد و از DirectX 9.0 یا بالاتر پشتیبانی می کند. این ویژگی که در ویندوز Xp وجود ندارد، به شما این اجازه را می دهد که تمام پنجره هایی که باز هستند را بصورت سه بعدی مشاهده کنید. به واسطه ویژگی Aero، نوار وضعیت و پنجره های باز قابلیت Traslucent یا نیم شفاف را خواهند داشت.

آیکن های بزرگ روی میزکار :

نوار آدرس در ویندوز ویستا این قابلیت را دارد تا برای مثال، بجای آدرس “C:My FolderMy Next Level Folder” در Xp شما چیزی شبیه به “Computer > Local Disk (C:) > My Folder > My Next Level Folder” مشاهده کنید. آیکن های که در میز کار مشاهده می شوند در مقایسه با Xp بزرگتر هستند، حتی مایکروسافت از کلمه “My” در “My Computer” و “My Document” هم صرفنظر کرده.

استفاده از نوار کناری برای صرفه جویی در زمان

مایکروسافت نواری شبیه به نواری که در MS-Office 97 موجود بود در ویستا اضافه کرده تا بتوان به برنامه ها، از طریق خصوصی سازی، سریعتر دسترسی داشت. ما دیگر نیازی نداریم که برای اجرای برنامه ای از طریق:
Start > Programs > Program Group > ProgramName آن را اجرا کنیم، در عوض با ساختن یک میانبر از برنامه و قراردادن آن در نوار کناری، می توان دسترسی سریعتر به آن داشت. اضافه کردن سخت افزارهای قدیمی همانطور که در Xp با مشکل روبرو می شد، اینجا هم مشکل بوجود می آورند. سخت افزارهای که در Xp شناسایی نمی شوند در ویندوز ویستا هم قطعاً شناسایی نخواهند شد. پس بهتر است زمان خریدن سخت افزار به لوگوی “Windows Vista or XP compatible” توجه کنید.
قطعات سخت افزار قدیمی، در صورتی که سازنده آن ملزومات xp یا ویستا را به آن اضافه کرده باشد، بدون مشکل کار خواهند کرد ولی بعضی ازدستگاههای قدیمی، زمانی که از راه اندازهایی که با ویستا سازگاری ندارند، استفاده میکنند باعث می شود که سیستم بطور عجیبی رفتار کند.

کنترلهای والدین:

در جای دیگر ویندوز ویستا از طریق ویژگی Parental Control به شما این اجازه را می دهد که فعالیتهای فرزندانتان را کنترل کنید که این ویژگی در xp وجود نداشت. والدین می توانند، فرزندان خود را زمان بازی با کامپیوتر، کنترل کنند. آنها می توانند اجازه دسترسی به بازیها یا حتی استفاده از اینترنت را، ندهند. والدین حتی می توانند از وارد کردن رمزها، جهت ورود به سیستم، از طریق فرزندان باخبر شوند. ( چند بار رمز توسط فرزندان جهت ورود حدس زده شده)

هزینه های اضافی برای کاربران کامپیوتر :

برای استفاده از ویندوز ویستا، وجود سیستم های قدیمی مشکل ساز خواهند شد. حداقل حافظه RAM برای اجرا 256 MB می باشد و جهت استفاده از ویژگی های Aero و قابلیتهای سه بعدی آن باید کارت گرافیک با کیفیت بالا و قابلبت پشتیبانی از DirectX 9.0، داشته باشید. سرعت اجرا در صورتی که پردازنده ای با سرعت کمتر از 2.0 GHz داشته باشید کند خواهد بود.

معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.