تغذيه نوزادان با شيرهاي حاوي غلات

يك فوق تخصص گوارش، تغذيه و كبد كودكان، تغذيه نوزادان با شيرهاي حاوي غلات به ويژه گندم، جو، جوي دو سر و جوي چاك‌دار به بيماري سلياك و ديابت منجر خواهد شد. دكتر احمد خداداد در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت:
سه‌شنبه، 14 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تغذيه نوزادان با شيرهاي حاوي غلات
تغذيه نوزادان با شيرهاي حاوي غلات
تغذيه نوزادان با شيرهاي حاوي غلات

يك فوق تخصص گوارش، تغذيه و كبد كودكان، تغذيه نوزادان با شيرهاي حاوي غلات به ويژه گندم، جو، جوي دو سر و جوي چاك‌دار به بيماري سلياك و ديابت منجر خواهد شد.
دكتر احمد خداداد در گفت‌وگو با خبرنگار «بهداشت و درمان» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت:
نوزاداني كه زود هنگام با شير گاو و يا تركيبات چهار دسته‌اي غلات كه داراي گلوتن هستند تغذيه مي‌شوند به بيماريهايي از قبيل اينتروپاتي گلوتن و به ويژه سلياك دچار مي‌شوند. وي تصريح كرد: حدود 15 درصد از نوزاداني كه مبتلا به سلياك هستند به ديابت نيز دچار مي‌شوند، بنابراين شروع زودرس غلات به ويژه گندم، جو، جوي دو سر و چاك دار در تغذيه كودكان تركيبات برنج و شير و آهن و پروتئين‌هاي مختلف است و كمتر از تركيبات گندم براي تغذيه نوزادان استفاده مي‌كنند.
اين فوق تخصص تصريح كرد: غذاي آماده‌اي كه در كشور ما براي تغذيه نوزادان استفاده مي‌شود سرلاك است اما توصيه مي‌شود كه تا شش ماهگي نوزادان تنها با شير مادر تغذيه شوند و بعد از 6 ماهگي نيز علاوه بر سوپ و غذاهاي خانگي و محلي از سرلاك‌هاي آماده برنج به جاي سرلاك گندم براي تغذيه نوزادان استفاده شود.
وي با بيان اين‌كه مصرف سرلاك برنج احتمال بروز ديابت را در اين گروه سني افزايش مي‌دهد، افزود: براي مثال مصرف سرلاك گندم پادتن خاصي را در بدن نوزادان توليد مي‌كند كه به سلول‌هاي سازنده انسولين در پانكراس حمله ور شده و با تخريب اين سلول‌ها ديابت نوع اول را پديد مي‌آورند.
دكتر خداداد گفت: در حال حاضر در اروپاي شمالي، سريال A يعني غذاهاي آماده‌اي كه به خصوص در 6 ماه به نوزاد مي‌دهند داراي براي نوزادان در سال اول تولد از بروز بيماري اينتروپاتي جلوگيري مي‌كند در نتيجه ديابت هم در اين كودكان كمتر اتفاق مي‌افتد لذا توصيه مي‌شود مصرف گندم در غذاهاي آماده يا شيرهاي حاوي گندم در نوزادان قطع شود.
منبع: http://www.koodakaneh.com


معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.