درمان آفتاب سوختگی شدید

آفتاب سوختگی شدید می‌تواند گاهی بسیار تحریک کننده، سوزش‌آور و دردناک باشد. در این مقاله چند درمان آفتاب سوختگی شدیدی که می‌توانید جهت تسکین و رهایی از آن برگزینید، آورده شده است.
پنجشنبه، 24 تير 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درمان آفتاب سوختگی شدید
 درمان آفتاب سوختگی شدید

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

آفتاب سوختگی شدید می‌تواند گاهی بسیار تحریک کننده، سوزش‌آور و دردناک باشد. در این مقاله چند درمان آفتاب سوختگی شدیدی که می‌توانید جهت تسکین و رهایی از آن برگزینید، آورده شده است.
آفتاب سوختگی یک مشکل شایع پوستی ناشی از قرار گرفتن بیش از حد در معرض اشعه خورشید یا منابع نوری UV است. در حالی که قرار گرفتن کمتر در معرض نور خورشید می‌تواند به برنزه شدن پوست منجر شود، قرار گرفتن طولانی مدت در زیر نور خورشید می‌تواند باعث سوختگی پوست گردد. این امر می‌تواند آسیب بزرگی به پوست شما وارد ساخته و ممکن است بهبود آن مدت زمانی طول بکشد. متداول‌ترین علائم آن قرمزی و تاول بر روی پوست است. اگر پوست شما بسیار حساس است، پس نه تنها در تابستان گرم، بلکه هنگامی که هوا زیاد هم گرم نیست نیز ممکن است دچار آفتاب سوختگی شوید. ممکن است در برخی موارد نیز درد را تجربه کنید. جدای از این، تهوع یا استفراغ، غش، تاول، لرز و خستگی برخی از علائم آن به شمار می‌روند. در این خصوص این مقاله چند روش درمانی آفتاب سوختگی شدید را به شما معرفی می‌کند.

درمانهای خانگی

سعی کنید در اسرع وقت از این درمان‌ و راه‌کارها استفاده کرده تا هرچه سریعتر تسکین یابید. به خاطر داشته باشید که نداشتن اطلاعات کافی می‌تواند به مشکلات بیشتری بیانجامد. اکنون که این درمان‌ها را برگزیده‌اید، نخستین اقدامی که بایستی انجام دهید، از اشعه‌های خورشیدی و یا منبع نوری UV دور شوید.
• با یک حمام آب سرد شروع کنید. برای مدتی درون آب سرد رفته و آرام بگیرید. از هیچ گونه صابون و شستشو دهنده‌ی بدن استفاده نکنید. حمام بلغور یا آرد جو دوسر راه مؤثری برای این منظور است. وان حمام خود را با آب سرد پر کرده و 3 تا 4 فنجان آرد جو دوسر را به آن بیافزایید. اکنون، به درون این محلول آرام ساز به مدت 30 دقیق فرو روید. همچنین می‌توانید به این آب گُل رز اضافه کنید.
• متناوباً می‌توانید، کمپرس آب سرد بر روی سوختگی قرار دهید. کمپرس آب سرد خصوصاً به هنگام اردو و تفریح مفید می‌باشد. صرفاً می‌توانید یک حوله را که از آب سرد مرطوب شده را در ناحیه‌ای که دچار سوختگی شده قرار دهید. تکه‌های یخ بهترین هستند.
• شیر یک ماده فوق‌العاده است. به یاد داشته باشید، شما نیاز به شیر کامل یخ جهت تسکین پوست آسیب دیده دارید. آن را به طور کامل به کمک یک تکه پنبه به ناحیه‌‌ی آسیب دیده‌ی پوست زده و پیش از شستن آن با آب سرد به مدت 20 دقیقه به حال خود رها کنید.
• استفاده از چای کیسه‌ای سرد، ایده‌ی بسیار خوبی جهت رسیدگی به پلک‌ها و لب است. تمام چیزی که نیاز دارید فرو بردن چای کیسه‌ا‌ی درون آب سرد و سپس قرار دادن آن به مدت 15 تا 20 دقیقه بر روی ناحیه‌ی متأثر می‌باشد. همچنین می‌تواند چای غلیظی برای مدت طولانی در آب تهیه کرده و سپس آن را در یخچال گذاشته تا یخ شود. حوله‌ای درون آن کرده و از آن جهت قرار دادن در نواحی بزرگتر بدن استفاده کنید.
• استفاده از خیار یکی از بهترین راه‌های درمانی است. شما می‌توانید برش‌های خیار را بر روی پوست قرار داده و آن را برای مدت زمانی به حال خود رها کنید. خیاری که به خوبی رنده شده که استفاده از آن برای ناحیه‌ی وسیعی از بدن آسان باشد، بهترین راه حل به شمار می‌رود.
• استفاده از گوجه فرنگی له شده در ناحیه‌ی آسیب دیده می‌تواند موجب تسکین از پوسته پوسته شدن پوست شود. می‌توانید یک گوجه فرنگی را پوره کرده و لایه‌ی ضخیمی از آن را در محل سوختگی قرار دهید. آن را پس از 30 دقیقه با آب سرد بشویید.
• ژل آلوئه ورا یکی از بهترین راه‌های درمانی است. آن را برای چندین مرتبه در روز به منظور تسکین و طراوت بخشیدن به پوست استفاده کنید.
درمانها‌یی که در بالا ذکر شد قطعاً موجب تسکین شما خواهند شد. همچنین می‌توانید از لباسهای ضد آفتاب، چتر و لوسیون‌های ضد آفتاب جهت حفاظت از پوست خود استفاده کنید. اتخاذ اقدامات احتیاطی مناسب و نوشیدن مقدار زیادی آب جهت حفظ آب پوست خود در جلوگیری از آفتاب سوختگی مفید می‌باشند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.