سردرد در شب

سردرد ممکن است معمولاً حاکی از وارد آوردن فشار بیش از حد به خود و یا استرس باشد. اما در برخی موارد، ممکن است نشان دهنده‌ی چیزی شدیدتر باشد. این مقاله علل مختلف دخیل در سردردهای شبانه را به شما نشان دهد.
يکشنبه، 27 تير 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سردرد در شب
 سردرد ممکن است معمولاً حاکی از وارد آوردن فشار بیش از حد به خود و یا استرس باشد. اما در برخی موارد، ممکن است نشان دهنده‌ی چیزی شدیدتر باشد. این مقاله علل مختلف پشت یا دخیل در سردردهای شبانه را به شما نشان خواهد داد.

سردرد موجب ناراحتی بسیاری می‌شود. متداول‌ترین دلایل دخیل در سردرد ممکن است شامل داشتن یک زندگی پر استرس، پر تنش، افسردگی و فشار کار باشد. همچنین به هنگام ابتلا به سرماخوردگی و تب و قرار گرفتن مرتب در معرض محیط آلوده و پر از گرد و غبار، دچار سردرد می‌شویم. مواردی که اشاره شد علتهای طبیعی دخیل در وقوع هر روزه‌ی سردرد به حساب می‌آیند. با این حال تجربه‌ی سردرد تنها در طول شب دلایل پزشکی دیگری در پشت خود دارد.
 

چه چیزی موجب سردرد در شب می‌شود؟

سردرد ممکن است درست قبل از به خواب رفتن شما خود را نشان دهد و یا می‌تواند شما را از یک خواب عمیق بیدار سازد. تحمل یک سردرد شدید بسیار دشوار بوده، در نتیجه منجر به مختل شدن خواب می‌شود. سردردهایی که هر شب تکرار می‌شوند نیز می‌توانند موجب بی‌خوابی شما گردند.
 

علل عادی

سردرد میگرنی: حملات میگرن می‌تواند تنها در طول شب شروع شوند و چنین نوعِ سردردی معمولاً ژنتیکی است. افراد مبتلا به میگرن مزمن، درد شدیدی در ناحیه‌ی پیشانی تجربه می‌کنند. خواب آنها مختل شده و در طول شب همچنان ادامه می‌یابد. این درد تنها پس از مصرف دارو فروکش می‌کند.

سردرد مربوط به خواب (Hypnic Headache): این اتفاق اغلب پس از 50 سالگی اتفاق می‌افتد. فرد به طور ناگهانی از یک رؤیا با سردرد شدید بیدار می‌شود. این نوع سردرد که همچنین بنام سردرد آلارمی یا زنگ ساعت شناخته می‌شود، موجب تهوع و استفراغ می‌گردد. درد در هر دو طرف سر احساس می‌شود و پزشکان احتمال می‌دهند که علت آن در نتیجه‌ی دیدن رؤیاهای تکرار شونده است. فردی که دچار این نوع سردرد است نسبت به صدا و نور حساس می‌باشد.

سردرد خوشه‌ای: سردرد خوشه‌ای موجب ناراحتی بسیار زیاد در شب می‌شود. و به دلیل آنکه به طور متناوب اتفاق می‌افتد، غیر قابل تحمل است. سر شروع به درد ضربانی شدید در شب کرده و شخص ممکن است با عرق از خواب بیدار شود. سردردهای خوشه‌ای می‌توانند با تجویز دارو و یا انجام اکسیژن درمانی بر روی بیمار تحت کنترل در آیند.

سردرد سینوسی: افرادی که از سینوزیت رنج می‌برند بیشتر در معرض ابتلا به سردرد در بعدازظهر و شب قرار دارند. آلرژن‌ها (مواد حساسیت‌زا)، دستگاه‌های تصفیه‌ی هوا، دئودرانت یا بوزدا، و غیره باعث سردرد‌های سینوسی می‌شوند. چنین افرادی به سرما بسیار حساس بوده و درد خفیف در تمام طول شب همچنان ادامه دارد. داروهای سینوس و همچنین مسکن جهت کاهش این درد تجویز می‌شوند.

سردرد در شب

علل جدی

تومور مغزی: سردرد ناتوان کننده در شب شایعترین علامت تومور مغزی است. درد شدیدی پشت سر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این درد حتی در حین خواب احساس می‌شود و چنانچه بدون درمان رها شود، به حدی افزایش می‌یابد که موجب بی‌حسی حواس می‌شود. تحت چنین شرایطی، بایستی بلافاصله از فرد آزمایش اشعه‌ی X و سیتی اسکن (CT SCAN) گرفته شود.

آپنه خواب: افرادی که از آپنه خواب رنج می‌برند، دچار وقفه‌ی تنفسی به هنگام خواب می‌شوند. تغییر در جریان هوا موجب می‌شود نفس به طور موقت قطع شود. شخص به حالت نفس‌زنان و سردرد نافذ از خواب بیدار می‌شود. سردردهای خوشه‌ای اغلب در این افراد رخ داده و بیماران از مصرف مواد غذایی که موجب سردرد می‌شوند، منع می‌گردند.

کاهش قند خون: چنانچه فردی دارای قند خون پایینی است، آنگاه دچار سردردهای مداوم در شب می‌شود. این امر موجب برهم خوردن خواب فرد شده در نتیجه پیچیدگی‌های بیشتری را برای سلامت فرد بوجود می‌آورد. پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از گلوکز پیش از رفتن به رختخواب برای این افراد مفید می‌باشد.

افسردگی حاد: فردی که متحمل یک زندگی پر از استرس است، دچار سردردهای مکرر خواهد شد. سردردهای همیشگی آسیب زیادی به سلامتی وارد می‌سازند، به این دلیل که تنش و فشار روحی نه تنها وضعیت روانی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد بلکه به تدریج بر استقامت جسمی او نیز تأثیر می‌گذارد. افکار افسرده ساز و ناراحت کننده‌ای که ذهن را اشغال ساخته‌اند موجب سنگینی سر و در نهایت سردرد تنشی می‌شوند.

هماتوم ساب دورال: نوعی آسیب مغزی است، که در آن خونریزی در اطراف سطح مغز اتفاق می‌افتد. خونریزی بین سختشامه‌ی مغز اتفاق می‌افتد و خون در لایه مننژ بیرونی تجمع می‌یابد. این عارضه با درد بسیاری همراه است. سرگیجه تمام بدن را در برگرفته و درد احساس شده در سر بسیار آزار دهنده است.

آرتریت سلول ژانت: بیماری التهاب پوشش شریانی حمل کننده‌ی خون از قلب به سایر نقاط بدن است. در اغلب موارد عروق اطراف گیجگاه تحت تاثیر قرار می‌گیرند. این امر موجب سردردهای مزمن همراه با تاری دید می‌شود. آرتریت سلول ژانت همچنین به عنوان آرتریت جمجمه یا آرتریت تمپورال شناخته می‌شود. کورتیکواستروئیدها جهت کاهش سردرد برای فرد تجویز می‌شوند.

فرد بایستی از خوردن شکلات، پنیر و مواد غذایی سرشار از مونوسدیم گلوتامات خودداری کند، به این دلیل که موجب سردرد می‌شوند. جهت خلاص شدن از شر سردرد، از کشیدن بیش از حد سیگار و استفاده‌ی مرتب دارو یا مواد مخدر بایستی به طور کامل اجتناب کرد. تنها در صورتی که درد شدید باشد بایستی از مسکن استفاده کنید، و غیر از آن ماساژ پیشانی با یک مرهم تسکین دهنده بهترین درمان است. جهت رفع هرگونه شک و تردید، بهتر است آزمایش سیتی اسکن از سر انجام شده و درمانی که پزشک توصیه می‌کند را دنبال نمایید.

سردرد در شب
 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر سردرد شما به صورت مکرر و همیشگی است، فرد باید برای درمان به پزشک مراجعه کند. پزشک با آزمایش های مربوطه می تواند هر گونه علل ژنتیکی یا زمینه ای را بررسی کند.

به محض مشاهده علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:
  1. از دچار سردرد جدید بعد از ۵۰ سالگی شدید
  2. اگر در شخصیت و روحیات یا حالت ذهنی تغییری حس کردید
  3. اگر پس از ضربه آهسته به سر دچار سردرد شدید
  4. سردردی موجب شود فرد نتواند فعالیت های روزانه اش را انجام دهد
  5. فرد دچار خستگی یا ضعف عضلانی شود


چه کنیم بتوانیم در هنگام سردردهای شبانه بهتر بخوابیم؟

شاید بتوان با یک سری از تمرین یا عادت های موقع خواب از سردرد های شبانه رها شوید که در ادامه به ذکر چند نمونه از آنها می پردازیم:
  1. در زمان معین بخوابید و زمان معین بیدار شوید
  2. شبانه 7 الی 8 ساعت بخوابید
  3. قبل از خواب کافئین مصرف نکنید.
  4. از مصرف الکل و سیگار جدا اجتناب کنید
  5. در محیطی آرام به رختخواب بروید

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.



 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

منبع:راسخون



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.